HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerad först till nybörjar-hifi för <9.000.-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/10/27 :  16:54:23  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
En vän har vänt sig till mig i valet och kvalet när han ska till att köpa sin första riktiga stereo, men eftersom jag redan äger en kombination som jag är nöjd med ödslar jag ingen tid till hifi-marknaden..

Det lutar mest åt att bli ett par B&W högtalare i prisklassen 14.000.-
En Golvhögtalare med ordentlig rymd och kanske framför allt aluminiumelement.

Nu har han bestämt sig för att absolut ha en DVD-spelare. Ändå sätter han 2-kanals lyssning fämst så den måste fungera som CD-spelare också.

Förstärkaren ska helst ha inbyggd radio och får kosta max 9.000.-

Vi vore mkt tacksamma för all tänkbar hjälp från Er som kan, vet och vill...

Maila gärna Tobbe på onzz77@hotmail.com

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".

Edited by - kjellen on 2002/10/27 17:04:21

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:04:37  Show Profile Send n0p a Private Message
Jadu jag vet inte alltför mycket, själv nybörjare.

Men Harman/Kardon borde väl kunna erbjuda schysta delar. Deras senaste dvd (hette den 25) har väl fått bra kritik. Dem har väl också ett gäng recievers.

Men hur de låter och om de låter bäst är en annan femma.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:25:09  Show Profile Send n/a a Private Message
HK DVD-25 kan jag rekommendera för musiklyssning. Den låter faktiskt bättre än deras senaste CD-spelare tycker jag. Lite märkligt... men bra är den i alla fall. Bildmässigt var den också riktigt bra. Själv väntar jag på en Sony NS-905 DVD-spelare som också ska ha ett väldigt bra CD-ljud också samt SACD-ljud i klass med Sonys separata SACD-spelare.

HK:s receivers är ok, 3470 t ex låter riktigt hyfsat och är bra mycket bättre ljudmässigt än HK:s surroundreceivers men HK670 (tyvärr utan radio) låter ännu bättre ändå. Oavsett vilket märke man väljer så får man oftast bättre ljud om man separerar radion ifrån förstärkaren. Dessutom så finns det inte så många "vanliga" receivers på den Svenska marknaden utan mest surroundreceivers och då får man offra alltför mycket ljudkvalitet på det vanliga 2-kanalsljudet tycker jag. Sen beror det ju på hur kräsen man är... Själv tycker jag att HK670 är mininivån för riktigt bra hifi-ljud.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/27 :  18:53:53  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det finns inga receivrar i den prisklassen, inte vad jag vet. Det går inte att koppla en HK receiver och en dvd till högtalare för 14.000, alldeles för felprioriterat.

Jag antar att han ska köpa B&W CM4 golvhögtalare (trevligt att de har gått upp i pris med 2lök). De är lite ljusa och väldigt avslöjande, så han får passa sig så det inte blir för ljust.

Är det noga med att det är en bra dvd? Jag kan inget om sånt, fick låna en billig pioneer, den tyckte jag var bra, ögonen vänjer sig lättare vid skit än öronen!

Om han nu vill ha radio, så leta upp en beggad Linn Classik, den borde driva B&W-na helt ok, och sen köp en billig dvd för 2-3lök. Då blir det få apparater och enligt mig helt ok. Sen kan ha köpa ytterligare ett slutsteg och biampa.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/28 :  08:04:30  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Han behöver ju inte köpa en av reciever väl bara för att han vill ha en dvd lirare?

Kan han köpa begagnat så kan han säkert hitta mycket intressant för 9000:- Det enda han kanske får överväga är att köpa en förstärkare utan radio och skaffa lös radiodel. Det finns så många bra alternativ för 9000 begagnat utan radio så att strunta i dem pga det vore synd.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2002/10/28 :  08:34:12  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Tips - Primares dvd skall vara bra även för musik. Han får köpa till radiodel om det är så viktigt. Då skall han inte ha alltför ljusa högtalare enligt mitt tycke.

http://www.primare.nu/Primare_files/A20.htm

http://www.primare.nu/Primare_files/V20.htm

http://www.primare.nu/Primare_files/t20.htm

Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:06:30  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Hallå! Det lutar nu mot att han köper en Vincent integrerad förstärkare (Vincent är kinesisk/tysk kopia av Levinson). Den har balanserad CD-ingång så han har förkastat iden att köpa DVD-spelare och satsar nu på en Vincent CD för 10.000.-

Snacka om lyft!! Jag är avundsjuk... Någon som vill köpa min Receiver?

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:11:16  Show Profile Send ekman a Private Message
sedan när är Vincent en levinson kopia? och isåfall hur utseendemässigt? eller elektronikmässigt eller bara så att dom bägge gör förstärkare?
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:21:11  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag har hört att en dvdspelaren lins är av en annorlunda kaliber och annorlunda uppbyggd strömförsörjning eller något dyl. därför, citerat från en okänd hifisida

"så spelar en 5000krs cd-spelare skjortan av en 8000krs dvd-spelare."

jag har själv ingen erfarenhet av detta så jag vet inte hur pass bra det stämmer, men jag tyckte det var värt och nämna.

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:24:29  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Oj då, Wingboot bommar som vanligt. Missade ditt inlägg om Vincenten med några minuter.

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/10/28 :  22:24:32  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
ekman> din fientliga ton måste grunda i någon brist i märket Vincent. Eftersom jag inte hittat något skrivet någon annanstans frågar jag DIG..

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/28 :  22:28:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
kjellen, vilken fientlig ton pratar du om han ställde bara en logisk rak fråga!
Du gjorde ett utalande som han undrade över din motivering till.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/28 :  23:19:39  Show Profile Send ekman a Private Message
japp jag ser inga som helst likheter mellan märket Mark Levinson och Vincent så jag ville bara veta hur du menade på vilket sätt skulle Vincent vara en levinsonkopia? och isåfall gäller det alla modeller eller bara vissa...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/29 :  12:55:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

sedan när är Vincent en levinson kopia? och isåfall hur utseendemässigt? eller elektronikmässigt eller bara så att dom bägge gör förstärkare?

Enligt Anders på Hifistället i Göteborg såär det så vad jag har fått höra. Men jag håller med dig om attdet lutar åt att "de båda bygger förstärkare" MvhKristofer
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/10/29 :  16:16:59  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Ekman> Jag må erkänna att jag bara hämtat uttrycket från en säljare på Best sound i Stockholm. Utseendemässigt har de ganska stora likheter; de kraftiga sidorna mot den smalare mitten. Man designar sin produkt med avsikt att säga att den har muskler. Ex Porschedesignen på 911-serien. Levinson gör en återhållsam stram design inåt där de viktiga instrumenten sitter för att låta det svälla över i extrema former där kylflänsarna sitter.
För att återgå till säljaren skall Vincenttillverkaren i Kina ha sneglat på Levinson och hämtat lösningar därifrån. Exakt vilka de är uttalade han sig inte vidare om. Det var också något om att Vincent tillverkar alla sina delar själv medan den dyrare Levinson delar ut tillverkningen av komponenterna hos en rad andra tillverkare.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/29 :  17:49:39  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
kjellen, menar du att Vincent gör rätt eller ML?
Det är väll inte illa om man får något i ML klass till en bråkdel av dess pris!

Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/10/29 :  19:32:03  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Alexi> Den som kopierar en produkt sparar en hel del pengar och kan därför hålla ned priserna. Självklart väljer jag att handla ett plagiat om det innebär tillräckliga vinster.

Hmm, jag blev kär i Vincent... Jag som tidigare aldrig haft tankar på att lämna in hembion men nu blir det tvåkanaligt istället!

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/29 :  20:51:41  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tror inte direkt att Vincent har mkt att hämta mot levinson dock möjligtvis i prisvärdhet men inte i ljudkvalitet

Anders på hifistället sa förresten också att vincents integrerade förstärkare låter bäst av alla förstärkare han någonsin hade hört jag frågade då om monoblocken låter bättre han sa att nej det gör dom inte det är samma sak fast lite mer kraft =)

Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/10/29 :  21:33:28  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
ekman> Nej, självklart. Har man mycket pengar så levererar Levinson bra ljud. Man behöver visst inte oroa sig för något annat av tillverkare i det segmentet. Hur ofta görs det förresten tester av dessa dyrgripar?

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/29 :  21:51:51  Show Profile Send ekman a Private Message
jag hade nog valt krell före levinson 7 dar i veckan eller accuphase eller nåt dom har precis lika mkt konkurrens som vincent
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/29 :  22:24:57  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skulle gärna vilja ha Krell till mina subs

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/29 :  22:30:08  Show Profile Send ekman a Private Message
men du skulle hellre behålla det du har nu till diskant och mellan eller? hehe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000