Author |
Topic  |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 17:45:04
|
Hej hopp från Bristol, England
Jag är ny så det ryker på detta forum och har mycket att ''läsa igen'' Jag undrar om någon har erfarenhet av staplade 57'or(har ramlat på ett andra par) Undrar även om någon har några bra tips på 'nålar' till en Rega P9, kör för tillfället med en Grado Gold.
Tackar o Bugar o läser vidare. |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 17:54:26
|
Hej Mace Tyvärr har jag ingen erfarenhet av staplade 57òr.Min granne har dock ett par 57or upphängda i taket upp och ner och jag själv har ett par 63`or.Kul med fler som kör QUAD Esl och välkommen till forumet Mats |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 19:28:12
|
Hejsan Mats! Tackar för välkomnandet
Hmm har aldrig tänkt på att man kunde kombinera lyssnandet med att gunga
Lev Väl, Magnus/Mace från ett stormande Bristol. |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 19:35:39
|
Mmmm, Såg att rören glöder   (avundsjuk) Kör själv med 33.303. Den enda rörförstärkare jag lyckats få provlyssna var en Beg. Audio Innovations 500 som vi fick låna när vi testade P9:an under en vecka, 500:an lät helt OK
Rör é en helt ny djungel så första målet é väl att få ner det till en lista på 5-10 stycken att försöka lyssna på. Och så var det bara phono steg o förförstärkare kvar då
'Jag behöver en machete o en karta'
/Magnus |
Mr 500! |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 19:54:20
|
Prova, låter som en kul ide :)
Välkommen!
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 20:57:11
|
quote: Originally posted by mace
Mmmm, Såg att rören glöder   (avundsjuk) Kör själv med 33.303. Den enda rörförstärkare jag lyckats få provlyssna var en Beg. Audio Innovations 500 som vi fick låna när vi testade P9:an under en vecka, 500:an lät helt OK
Rör é en helt ny djungel så första målet é väl att få ner det till en lista på 5-10 stycken att försöka lyssna på. Och så var det bara phono steg o förförstärkare kvar då
'Jag behöver en machete o en karta'
/Magnus
Jaha du Quad har vi gått om här nere och rör också för den delen. Grannens och mina prylar Vi börjar med de äldsta och går framåt lite i tiden QUAD 57 Quad 33 Quad 405 (3st) Quad 405-2 Quad 63 Quad 44 Ear 509 rörmonoblock(4st) Plus en del andra prylar såklart |
|
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 21:06:51
|
Härnere!!!? Kan det vra i Malmötrakten alla härliga prylar rumserar??
Bodde i M-Ö under många år 
Ha dé ! |
Mr 500! |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 21:13:27
|
quote: Originally posted by mace
Härnere!!!? Kan det vra i Malmötrakten alla härliga prylar rumserar??
Bodde i M-Ö under många år 
Ha dé !
ÄNNU BÄTTRE YSTAD  |
|
 |
|
n/a
deleted

1080 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 21:14:51
|
Kul med fler Quad ägare! Välkommen! |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 22:24:49
|
Ja, jag ägde under ett par år stackade ESL-57-or. Det var dubbelt så bra som ett par! Effekttåligheten ökar, och disten minskar förstås vid en given ljudnivå. Jag fick tag på ett par höga stativ som tidigare användes till ett par Magnepan-högtalare. Eftersom högtalarna inte sprider särskilt mycket i höjdled, så måste den översta vinklas nedåt och den understa vinklas uppåt. Om man fäster högtalarna i endast en punkt så kan man vinkla dem som man vill. Bra är att borra i gaveln strax nedanför mitten för att få jämvikt. För att få nära mellan högtalaranslutningarna kan man vända den understa upp-och-ner. Jag har sett bilder av stackade ESL:er som är riktade rakt framåt, men det verkar vara en mycket konstig idé. Jag drev mina med ett par Quad II slutsteg. Som jag skrev i en annan tråd bör man vara noga med att dämpa bakväggen pga att högtalarna strålar lika mycket bakåt som framåt. Ett kraftigt draperi rekommenderas. Lycka till med ditt stackningsprojekt! Om du har fler frågor om hur man går tillväga är jag förstås villig att svara på dem. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 22:43:36
|
Tack skaru ha Pekka....*suger girigt i sig all info* Ystad !! Ha! Anländer medelst DFDS-skorv till Esbjerg för vidare färd till Malmö på Torsdag em. för en veckas R/R (Nja, Favorit svägerskans första knodd skall komma i dagarna)
Tjolahopp Magnus |
Mr 500! |
 |
|
|
Topic  |
|