HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga om motstånd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  00:45:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har till mina talare en möjlighet att justera filtret med lite olika motstånd. Till skillnad från normala fall så höjjer jag nivån när jag adderar motstånd. Iaf så har jag bestämt mig för hur många jag ska ha. Det blir ett ganska stort knippe o då till min fråga: Det måste väl gå att lösa med ett större som har samma värde ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Egil
Member

80 Posts

Posted - 2005/11/12 :  11:04:09  Show Profile  Visit Egil's Homepage Send Egil a Private Message
när du paralellkopplar motstånd så gäller följande formel:
1/Rtot=1/R1+1/R2+1/R3+.....

Så kan du lätt räknaut vilket värde du ska ha på ersättningsmotståndet för ditt knippe.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  11:19:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
när du paralellkopplar motstånd så gäller följande formel:
1/Rtot=1/R1+1/R2+1/R3+.....

Så kan du lätt räknaut vilket värde du ska ha på ersättningsmotståndet för ditt knippe.

Det är här det roliga kommer , dom kopplas i serie. Jag har pratat med ganska många om det o att jag HÖJER volymen när jag ökar antalat motstånd. Ingen har förstått hur det kan bli så. Enligt Talon så är filterna "balanserade" vad det nu kan betyda.

Din ekvation gäller kanske ändå ?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/11/12 :  12:03:37  Show Profile Send luften a Private Message
När du seriekopplar motstånd så är det bara att summera resistansen, dvs. R = R1 + R2 +...

//air
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  20:39:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så allt jag behöver är 1 motstånd på samma volt o med samma mostånd som mina små knippen.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/12 :  20:59:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Om de är seriekopplade ja.. du sänker ju motståndet om du paralellkopplar dem.. (minns inte om du gör det)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:02:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det ligger i serie , ett knippe på + o ett knippe på -

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:04:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Motstånden kanske är kopplade till mellanregistret. Med mer motstånd sänks mellanregisternivån och således kan man säga att diskanten höjs.

Allt är ju relativt...som nån gubbe sa!

Men jag det bör självklart gå att byta mot ETT motstånd med samma värde. Ett litet varningens finger kan vara på plats och gäller självklart effekttåligheten för det "nya" ersättningsmotståndet.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:15:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:

Men jag det bör självklart gå att byta mot ETT motstånd med samma värde. Ett litet varningens finger kan vara på plats och gäller självklart effekttåligheten för det "nya" ersättningsmotståndet.

Menar du att volten åxå ska plussas ihop () Dom stora är på 7.5 volt , dom är till mellan reg o dom mindre är på 5.6 volt o är till diskanten

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:59:04  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Vänta menar du att de ligger i serie med varandra eller i serie med elementet/filtret? Det låter som att de sitter i parallellkopplade knippen fast sitter i serie med något annat, jag kanske har fel.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/11/12 :  22:28:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
I Talon sitter de kanske i "matris" (vet inte vad det kallas) dvs från plus in till minus på elementet och tvärtom vilket betyder att ett högre värde dämpar mindre än ett lägre. Kan minnas fel...

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/11/12 :  22:30:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
quote:
Menar du att volten åxå ska plussas ihop () Dom stora är på 7.5 volt , dom är till mellan reg o dom mindre är på 5.6 volt o är till diskanten

Effekttåligheten! Om du har två mostånd av samma värde i serie så ökar effekttåligheten till det dubbla för hela kombinationen. Om du byter två motstånd mot ett bör du alltså eventuellt skaffa ett nytt motstånd som tål dubbelt så mycket effekt som ett enda av de tidigare.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  22:31:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Från ingångskontakten (+) delas det upp i 2 kablar , den ena till diskantfiltert den andra till mellan reg. På dessa kablar sätter jag fast motstånden. Jag sätter ihop önskat antal som knippen o snurrar ihop benen sen kopplas det in på kablen.

Från filtret till högtalarens minus pol görs samma sak

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  22:33:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Effekttåligheten! Om du har två mostånd av samma värde i serie så ökar effekttåligheten till det dubbla för hela kombinationen. Om du byter två motstånd mot ett bör du alltså eventuellt skaffa ett nytt motstånd som tål dubbelt så mycket effekt som ett enda av de tidigare.

Det där kan ju ställa till med problem antar jag. Jag har 3 st på vardera sida till diskant o 4 till mellan reg.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/11/12 :  22:44:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Anledningen för att jag frågar är att dessa motstånd sitter på ett ganska trångt ställer o jag vill helst inte ha det inne i lådan då det blir ett jäkla jobb om man skulle vilja ändra på nått.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000