HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Importera elektronik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

J
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/10/28 :  09:18:04  Show Profile Send J a Private Message
Då gör man sin premiärpostning och frågan lyder:

Vilka länder har samma spänning, fas, kontaktdon med mera som oss här i Sverige?

Det känns nämligen lite halvbra att köpa en dyr stärkare billigare utomlands för att sedan koppla in den i väggen via nån ClaesOhlsson-reseadapter eller något i den stilen...

Sedan återstår väl bara att se om den eventuella priskillnaden uppväger besväret. Får man förresten betala tull eller något annat i detta fall?

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/28 :  09:54:33  Show Profile Send yalpa a Private Message
här haru (å alla andra va) en bra sida...

http://www.hillmersluggageshop.com/Pages/AdPlugs.html

vi har vatt mé i EU ett tag nu va, så då bör alla veta att hä ä tullfritt, sen äre tull överallt annars...moms betalas i respektive EU-land, annars svensk moms (osäker på den senare)
Go to Top of Page

FunKy
Starting Member

35 Posts

Posted - 2002/10/28 :  13:05:56  Show Profile Send FunKy a Private Message
testa www.hificomponents.de
tysk firma som är billiga, men de har lite krångligt sätt att visa priserna de kommer lixom på mail...

/-FunKy-
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/28 :  13:10:17  Show Profile Send n00b a Private Message
Glöm inte bort www.dieboxhifi.de super ställe. Jag betalade till och med i förskott =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/10/28 :  16:42:56  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Varför beställer inte alla från Tyskland? 1299 euro för en Sony SACD XA333ES. Jag tror banne mig att jag ska beställa en sådan. Nån som vill råda emot?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/28 :  18:07:33  Show Profile Send yalpa a Private Message
jupp...innan du har provlyssnat!

Jag vill inte kategorisera, men Sony impar till en början, sen upptäcker man att ljudet inte är som det ska vara, dött helt enkelt. Lyssna på en Arcam FMJ, Naim eller Linn Ikemi(beggat) innan du gör nåt förhastat!
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/10/28 :  19:48:54  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

jupp...innan du har provlyssnat!

Jag vill inte kategorisera, men Sony impar till en början, sen upptäcker man att ljudet inte är som det ska vara, dött helt enkelt. Lyssna på en Arcam FMJ, Naim eller Linn Ikemi(beggat) innan du gör nåt förhastat!

Fast så jäkla skitdåligt kan det väl ändå inte vara? Audiophile kallade ju 777ES för "state of the art" Det är väl bara sondek de rankar högre av linnarna.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/28 :  19:53:08  Show Profile Send ekman a Private Message
sony gör helt ok maskiner men lyssna innan du köper i vilket fall som helst...
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/10/28 :  19:58:40  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

sony gör helt ok maskiner men lyssna innan du köper i vilket fall som helst...

Köpa först lyssna sen!? Jag vet att jag borde lyssna först men i Sundsvall är inte detta möjligt såvida man inte ska köpa Classé eller nad

Almost cut my hair
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:01:45  Show Profile Send ekman a Private Message
ut och åka lite då =) nej men det beror ju på ditt eget lyssningsideal jag skulle nog inte föredra arcam eller linn före en fin sony

om jag inte får en cd12a =)
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:05:10  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
[quote]Originally posted by ekman

ut och åka lite då =) nej men det beror ju på ditt eget lyssningsideal jag skulle nog inte föredra arcam eller linn före en fin sony

om jag inte får en cd12a =)

En tolva skulle väl sitta fint Vart ska jag åka om jag vill lyssna på roliga prylar?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:08:51  Show Profile Send ekman a Private Message
till sveriges framsida såklart =) även sveriges hificentrum
Göteborg...
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/28 :  21:41:24  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by J

Då gör man sin premiärpostning och frågan lyder:

Vilka länder har samma spänning, fas, kontaktdon med mera som oss här i Sverige?

Det känns nämligen lite halvbra att köpa en dyr stärkare billigare utomlands för att sedan koppla in den i väggen via nån ClaesOhlsson-reseadapter eller något i den stilen...

Sedan återstår väl bara att se om den eventuella priskillnaden uppväger besväret. Får man förresten betala tull eller något annat i detta fall?

Frågan om spänning (och i viss mån kontaktdon) har relevans. Kanske borde du också grunna på nätfrekvensen som är 50 Hz här, men inte riktigt överallt i världen.
Men som gammal elingenjör kan jag lova dig att du inte behöver bekymra dig om fasen i respektive land.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000