HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fråga om innerörat , hörselgång , trumhinnan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/24 :  07:11:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som liten var jag vad som kallas för Öronbarn , öroninflamation gång på gång. Nu har jag inte haft på hur många år som helst men alla andra gånger har gjort nått med mina öron tror jag.

Jag kan med musklekraft (tror jag) framkalla missljud eller oväsen i öronen. Jag tror att det jag kan göra är att bukta på trumhinnan. Varför jag tror det är för att har jag skit i örat så hör jag hur det skrapar emot. Oväsendet eller muller eller hur man nu ska förklara låter ungefär som grav tinnitus låter skulle jag tro. Men här är det jag som styr det helt o hållet.

Nån annan som kan eller har hört talas om det ?

Jag ska faktiskt kolla bestämma tid för att kolla ena örat o då ska jag fråga. Jag har aldrig frågat nån läkare för det har aldrig blivit av.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7515 Posts

Posted - 2005/11/24 :  08:46:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag känner igen mig lite i det där.
Framför allt mitt vänstra öra bråkar allt som oftast, känns som att slagit lock för det och det mullrar och knastrar då och då.
Om det beror på problem med alla gångar och kringelkrokar inne i skallen (tänkbart, jag har krången med bihålorna också och vad jag förstått hör allt det mer eller mindre samman) eller på det faktum att jag spelat i diverse rockband de senaste femton åren vet jag inte...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/24 :  08:49:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är inte så att det gör det hela tiden , utan jag kan själv styra det hur konstigt den än låter.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/11/24 :  09:28:32  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
He he, öronbarn ja. Jag har nog blåst högra trumhinnan fem gånger, och den vänstra två tror jag. Gått på otaliga hörselkontroller. Hör hyfsat bra ändå, tror jag. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/24 :  09:43:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kommer inte ihåg hur många ggr trumhinnan har spruckigt men det är ett par ggr. Några ggr har varet stannat kvar i innerörat , då vart man helt döv nån vecka. En ganska obehaglig känsla !

Förutom det där jag kan göra med örat (vad det nu än är) så har jag även ett helvete med att tryckutjämna vid dyckning men inga som helst bekymmer vid flygning.

Ingen som kan hitta på det där konstiga med öronen ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/11/24 :  09:51:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag sitter alldeles för mycket bakom datorn i jobbet och tyvärr påverkar det musklerna i nacken negativt. De blir spända och krampar. Vissa av dom kan framkalla tinnitus vilket är välkänt bland napprapa och sjukgymnaster. Botemedlet är stretching, styrketräning och avslappning.
Vår vanligaste "sjukdom" numera.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/24 :  09:56:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Helt rätt Micke många kan få bekymmer med öronen på det viset. Men jag har kunnat göra det här så länge jag kan minnas

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/24 :  12:46:37  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har aldrig haft en öroninflammation i hela mitt liv, men jag känner ändå igen fenomenet du beskriver Johan. Det brukar för min del dyka upp i samband med kraftigare förkylning och sedan stanna någon månad efter att förkylningen släppt. Alltid vänster öra. Det är lite kul ibland när man tuggar och sväljer och det ploppar till i örat med så stark volym att man håller på att sätta gaffeln i halsen.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/24 :  16:37:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Låter lite snarlikt , fast jag kan som sagt framkalla det precis när jag vill. jag har annars inga knäppa ljud när jag käkar eller sväljer

Konstigt e det iaf

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/24 16:42:56
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/11/29 :  20:28:17  Show Profile Send Egill a Private Message
Jag har lite tinnitus på ena örat, men förutom det kan jag precis som du framkalla ljud genom att spänna nån muskel inne i örat eller nåt, jag vet faktiskt inte vad det är jag gör. Dessa ljud är kraftigare och har mycket lägre frekvens än tinnitusen. Jag har aldrig haft örininflammation eller gjort hål på trumhinnorna, så det beror inte på det, jag tror att det bara är en knäpp förmåga som vissa har. Jag har frågat min brorsa, som är läkare, om det men han bara skrattar åt mig....

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:16:52  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Öronbarn,det var ett nytt utryck för mig även fast jag tydligen är ett.
Öroninflammation några gånger under uppväxten,rör i öronen 5 ggr innan jag fyllt 12.
Därefter,så länge jag minns har jag oxå kunnat göra liadant!Har nog haft lite sämre hörsel på "rör-örat" hela livet hitills...
Har väl utvecklat en mild tinnitus,mest tack vare Roskilde tror jag =)

Johan_Björklund:Vi hade tydligen en del gemensamt...eller hur?

M@

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2005/11/29 21:18:18
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/29 :  21:17:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag har lite tinnitus på ena örat, men förutom det kan jag precis som du framkalla ljud genom att spänna nån muskel inne i örat eller nåt, jag vet faktiskt inte vad det är jag gör. Dessa ljud är kraftigare och har mycket lägre frekvens än tinnitusen. Jag har aldrig haft örininflammation eller gjort hål på trumhinnorna, så det beror inte på det, jag tror att det bara är en knäpp förmåga som vissa har. Jag har frågat min brorsa, som är läkare, om det men han bara skrattar åt mig....


Se där !!

Så som du beskriver det är x-akt så som jag kan göra/hör. Fast jag har ingen direkt tinnitus som tur är bara lite allmänt tjutande (stress skulle jag tro). Du får ta tag i brorsan o förklara att det här e viktiga grejer

När vi ändå är inne på skumma förmågor , du nyser inte av ljus ??

quote:
Johan_Björklund:Vi hade tydligen en del gemensamt...eller hur?


Jag är inte ensam längre


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/11/29 21:18:20
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/11/29 :  22:14:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message




Många av mina polare brukar försöka hitta en ljus källa,solen-en lampa-vad som helst när en nysning närmar sig...
Det är ett välkänt fenomen,iallafall i min krets.

Dock är jag inte lika benägen att göra det,jag nyser spontant

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/29 :  22:19:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Läste om just det fenomenet , namnet på det har jag glömt men ca 2 % av befolkningen har det. Och som du skriver så räcker det med en lampa eller liknande.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/11/29 :  22:44:02  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
asså...?Bara 2%.
Då måste de flesta vara skåningar då... =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/29 :  23:03:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tja........

Vi är ju som vi är

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/11/29 :  23:57:54  Show Profile Send Allison One a Private Message
Kanske inte så märkligt!
Men jag kan också framkalla ett muller i öronen om jag spänner någon käkmuskel på ett särskilt sätt!
Jag tror att det "muller" man hör är blodet från någon åder som finns där, och att man genom att spänna musklerna där trycker ådern mot trumhinan, städet, stigbygeln eller något annat som gör att vi hör den?
Kan när jag ska sova ibland höra det pulsera.
Ett liknande muller kan lättast framkallas genom att hålla händerna för öronen.

Ja, jag nyser ibland spontant av att bli bländad av solen, men det trodde jag alla gjorde?

Appropå att se undrar jag då om någon har upplevt följande:
Sitter och drömmer och stirrar upp mot himlen utan att fokusera på något, då man plötsligt upptäcker något skräp/dammkorn som tydligen sitter på linsen i ögat, man ser det lite suddigt men tittar man åt ett annat håll följer det med och blinkar man flyttar det lite på sig osv.
Fokuserar man på detta fenomen så ser man snart fler och att en del rör på sig. det påminner om att titta på bakterier i ett mikroskåp.
Scary, undrar verkligen om det man lyckats se med blotta ögat är bakterier som lever?

Nix, knaprar inga konstiga piller eller röker exotiska plantor!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/30 :  00:00:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Appropå att se undrar jag då om någon har upplevt följande:
Sitter och drömmer och stirrar upp mot himlen utan att fokusera på något, då man plötsligt upptäcker något skräp/dammkorn som tydligen sitter på linsen i ögat, man ser det lite suddigt men tittar man åt ett annat håll följer det med och blinkar man flyttar det lite på sig osv.
Fokuserar man på detta fenomen så ser man snart fler och att en del rör på sig. det påminner om att titta på bakterier i ett mikroskåp.
Scary, undrar verkligen om det man lyckats se med blotta ögat är bakterier som lever?



Yep !
Ibland är det nån fläck o andra ggr ser det ut som ett hårstrå eller liknande

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/11/30 :  12:00:00  Show Profile Send Roq a Private Message
Här har vi lite roliga vardagsfenomen som jag kan ge mig på att förklara.

quote:
Men jag kan också framkalla ett muller i öronen om jag spänner någon käkmuskel på ett särskilt sätt!
Jag tror att det "muller" man hör är blodet från någon åder som finns där, och att man genom att spänna musklerna där trycker ådern mot trumhinan, städet, stigbygeln eller något annat som gör att vi hör den?
Kan när jag ska sova ibland höra det pulsera.
Ett liknande muller kan lättast framkallas genom att hålla händerna för öronen.

1. Japp. Vi benar upp det här: Om man bara håller för öronen eller vistas på något riktigt tyst ställe så kan man höra ett svagt muller. Det kan mycket riktigt vara strömningsljud från näraliggande kärl. Den andra lite mer spännande saken är käkmusklernas inverkan:
Håll för öronen och bit ihop ganska hårt. Då kan man ibland höra ett ökat lågfrekvent ljud. Det har inte att göra med att nåt klämmer på hörselbenen utan beror ballt nog på att man faktiskt hör muskelaktiviteten i Massetermusklerna (de stora musklerna som fäster i underkäken som man använder för att bita ihop med)!
Muskeln funkar ju extremt förenklat så att två filament glider över varandra och ger muskelförkortning p.g.a att en förbindelse mellan de två filamenten funkar som en åra i en roddbåt och skjuter det ena filamentet över det andra (ungefär).
Det du hör är varje "årtag" från miljoner små enheter. Kommer inte ihåg frekvensen men har för mig att det låg kring 30Hz.

quote:
Ja, jag nyser ibland spontant av att bli bländad av solen, men det trodde jag alla gjorde?

2. Trodde också jag var ensam förut Det är i alla fall ett ganska vanligt fenomen. Har glömt det tjusiga namnet för fenomenet men det beror på nån liten felkoppling i hjärnan.

quote:
Sitter och drömmer och stirrar upp mot himlen utan att fokusera på något, då man plötsligt upptäcker något skräp/dammkorn som tydligen sitter på linsen i ögat, man ser det lite suddigt men tittar man åt ett annat håll följer det med och blinkar man flyttar det lite på sig osv.

3. Också vanligt. Orsaken sitter inte i linsen utan i glaskroppen - själva vätskan inne i ögongloben alltså. Det är diverse rester av döda celler som flyter omkring där inne och ibland hamnar de mitt i ljusstrålen som kommer in genom pupillen och då ser man "mikroskopbakterierna". De följer oftast med när man tittar åt olika håll men pröva att göra snabba ögonrörelser upprepat åt ett håll. Då kan man få de att glida ur synfältet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/30 :  12:11:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vårat muller kan vi framkalla helt utan att spänna käken eller liknande. För mig finns det en koppling till ögonen för jag känner som små ryckningar i dom när jag gör det.

o det mullrar MYCKET högre än om man biter ihop käken. Det ligger för mig i ungefär samma nivå som om nån pratar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/11/30 :  13:42:34  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
För mig finns det en koppling till ögonen för jag känner som små ryckningar i dom när jag gör det.

Skumt. Det är inte så att du omedvetet tittar ut åt sidan när du framkallar ljudet?
Om ljudet mer är av knaster/skrap-karaktär så kan jag nog sätta en liten slant på att det är örontrumpeten som klibbar.
Annars vet jag inte riktigt vad det skulle kunna vara...
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2005/11/30 :  13:54:15  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Micke Y: du har gjort mig en stor tjänst!

Jag sitter också hela dagarna vid datorn på jobbet och har sista tiden haft besvär med att det krampar mellan skulderbladen. Idag så har jag nåt som liknar lätt tinnitus i vänster öra, var lite orolig vad det var. Men då tror jag mig veta... Får nog beställa massage!

Tack!

/P
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/11/30 :  16:01:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Skumt. Det är inte så att du omedvetet tittar ut åt sidan när du framkallar ljudet?



Nope

Jag gör det lika enkelt som att blja ett finger o kan göra det när jag vill

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/12/01 :  00:39:04  Show Profile Send Allison One a Private Message
Oj, vad häftigt!
Tack Roq för dessa upplysande och intresanta upplysningar!
30Hz? Hmmm!
Då har man en egen inbyggd referens att gå efter när man använder öronen!
Mullrar högtalarna lägre än detta muller så går de djupare än 30 Hz.?
Bra att veta!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Johan H
Starting Member

20 Posts

Posted - 2005/12/02 :  01:04:20  Show Profile Send Johan H a Private Message
Hej på er alla och tack för ett härligt forum!!!
Jag är lite blyg när det gäller postning, så jag skriver vanligtvis inte så mycket.
Här däremot måste jag nog göra ett inlägg. Jag har också kunnat framkalla detta brummande ljud så länge jag kan minnas och alltid trott mig vara ensam om det (då va man inte unik längre). Det är lågfrekvent och påminner om ljudet man tvingar fram när man trycker handflatorna mot ytterörat, som någon skrev tidigare. Jag kan bara framkalla ljudet i båda öronen samtidigt och jag kan variera intensiteten genom att "ta i" mer eller mindre hårt. Detta gör att jag tror att en muskel är inblandad. Det är inte masseter, temporalis eller någon annan tuggmuskel, för ljudet kan framkallas med avslappnad käke.
Jag är nog mera inne på Johan B's teori om ändrat tryck i mellanörat. Vi har en muskel som spänner (och därmed skyddar) trumhinnan reflexmässigt vid höga ljud (m. tensor tympani). Kan det vara den som vi plötsligt kan spänna med vilja? Kanske, men inte så troligt då den enbart har autonom nervförsörjning. En annan teori (obs! enbart mina egna vilda speculationer) är att vi använder oss av delar av pharyngeal(svalg)musklerna i området runt örontrumpetens öppning i svalget. Om de spänns genereras kanske ett över eller undertryck i mellanörat och/eller att vi får de redan omskrivna muskelvibrationerna som vid ihopbitning.

Jag har precis blivit färdig läkare, men tänkte aldrig på att fråga om detta under min utbildning:S. Hur som helst, ifall du får tid hos en otolog så hör med de ifall de kan mäta tryckskillnader mot trumhinnan när du framkallar ljuden, det ska gå beroende på vilken utrustning de har... kunde vara intressant att veta.

Tackar så länge

Hepp, då har man fått sig sin första uppsättning Rör!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/02 :  11:19:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag är lite blyg när det gäller postning, så jag skriver vanligtvis inte så mycket


Med bara ett inlägg


quote:
jag kan variera intensiteten genom att "ta i" mer eller mindre hårt


Precis !
Det glömde jag att skriva Tar jag inte i så hårt så blir det med fladdrigt ljud än om jag tar i rejält.

quote:
då va man inte unik längre

mmm jag skulle nog aldrig ha ställt frågan

Som jag skrev i början , jag lider av en mildare grad av eksem i öronen. Vilket gör att jag ibland får torra avlagringar inne i örat. Jag vet inte om mina öron inflammationer påverkar men jag kan gå väldigt djupt in i örat med tops utan att det gör ont. Dom ggr jag får ett skrap ljud när jag nu gör det jag kan göra så har jag ibland rensat örat. När jag är när själva trummhinnan o når det lösa från eksemet så hör jag hur det skrapar emot. Idag är jag lite smartare o tar o sköljer med ljummmet vatten i stället. Det är inte speciellt smart att rota där inne med en tops

quote:
Jag har precis blivit färdig läkare, men tänkte aldrig på att fråga om detta under min utbildning

Jag har inte beställt tid än men det kommer. Har du nån idé om vad man kan söka på efter mer info på nätet ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000