Förstärkaren på cd-spelaren (om inte den senare är toppmatad) eftersom förstärkare behöver mer luft runt sig (högre värmeutveckling generellt) än cd-spelaren.
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Ja, den kan ta skada. Men störst är väl risken att förstärkaren tar skada av att inte få tillräcklig ventilation. Värme går ju uppåt rent fysikaliskt. Dessutom kan det faktiskt vara BRA att ha en tyngd på CD-spelaren. Då minskar vibrationerna. Så ordningen blir ju då given: CD-spelare under och förstärkare över (om inte CD-spelaren är toppmatad, som I Matte76:s och mitt fall . / Ulf
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Jag rekommenderar också att du placerar CD-spelare under förstärkaren. Om din förstärkare blir ordentligt varm kan CD-spelaren livslängd förkortas. Du får dessutom ett litet stabilitetstweak på köpet om förstärkaren är tung. ;)