Author |
Topic  |
brn2rnTR
Member

85 Posts |
Posted - 2002/10/31 : 23:40:06
|
Kan verifiera att palstaskversionen är cd och inte sacd hybrid. Den med sacd lager på är bara digipacken som dessutom är i limiterad upplaga.
Infon finns att få från Universal. |
Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c |
 |
|
prodigy
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 12:17:35
|
Jag har ingen SACD från Chesky, däremot ett antal välklingande CD-skivor (det senaste inköpet var Badi Assad).
Försöker köpa det mesta av Miles Davis, men det kommer så mycket just nu. Man blir som Timbre påpekar lätt fattig. Jag har nästan alla remastrade CD-boxarna (Gil Evans, Bitches Brew, etc) och en hel del SACD. Det har ju släppts en hel del på SACD på sistone. Den senaste Miles jag köpte på SACD var Live at Newport, vilket var en firma fest på Columbia records. Kan tänka mig att Mr. Davis var jätteglad över att spela där . Svänger iallafall grymt bra. En annan bra SACD från Columbia (som ju ägs av Sony) är Miles Sketches of Spain-verkligen dynamisk.
Några som har bra SACD är FIM (First impression Music). Den senast inhandlade var Jazz at the pawnshop. Wow, vilken inspelning! Jag tror att de står för Jacintha också.
|
Prodigy |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:07:38
|
Om du införskaffar någon Chesky-SACD skulle det vara väldigt intressant att ta del av dina intryck rent ljudmässigt. Själv har jag "An Introduction To SACD" samt "The Raven" med Rebecca Pigeon. Trevlig musik. Ljudet? |
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 15:28:12
|
CDON bekräftade nyss att jag får "rätt" versioner jag får ha bättre koll nästa gång jag beställer 
De ha ännu inte nämnt om någon försening så jag kanske får de till veckan. |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 16:21:08
|
SACD rör på sig mer än DVD-A iaf. Men ALLA tester jag läst och hört av folk så låter SACD bättre än CD och låter mer analogt, så som...vinyl!! Så det är väl så att SACD lagret på skivorna sänker dom högre frekvensern, gör ljudet mer odynamiskt, och rent allmänt färgar ljudet så att det inte låter som originalet.  |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 18:06:22
|
Har just nu lyssnat igenom skivan "Aftermath". Inget speciellt ljud på CD versionen. Brusigt, som det brukar låta om dessa äldre skivor.
Ska försöka avlyssna med SACD i helgen.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 06:37:23
|
Jag har skaffat 7 av stones ABKCO skivor och konstaterar att man inte fuskat på vanliga CD lagret. CD lagret låter mycket bra på dessa skivor, till och med så att man funderar på om den SACD spelare man investerat i är tillräckligt bra.
SACD har större ljud bild med bättre separation av instrument/ artist och ngt större dynamik men spelglädjen är inte riktigt samma. Jag hoppas att ngn kompetent tilverkare kommer ut med SACD spelare snart ex vis LINN, Naim, Krell.... |
Rundgång & Omgång |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 07:41:14
|
quote: Jag hoppas att ngn kompetent tilverkare kommer ut med SACD spelare snart ex vis LINN, Naim, Krell....
Linn skall komma med en SACD, först en lite billigare sedan en dyrare. det skall bli spännade att höra deras silverdisc engine så småningom.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 12:04:44
|
Det finns redan några så kallade high-end sacd-spelare från kompetenta tillverkare som Classé, dCS, Accuphase, Sony och Marantz (har säkert glömt någon). Linn är som sagt också på gång. Det går trögt på dvd-a sidan att få fram "tunga" spelare. |
 |
|
prodigy
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 21:24:12
|
Såg en kommentar om att SACD "tar bort de höga frekvenserna" och därmed av denna anledning skulle efterlikna vinylljudet. Jag tror att eftersom man har en sampling på ~2.8MHz på SACD-skivan jämfört med CD-skivans 44.1 kHz, får man ett mer naturligt ljud eftersom man därmed "får med" mer data per sekund. SACD inspelningar sträcker sig ju dessutom (åtminstone teoretiskt) upp till 100 000Hz, vilket vi människor visserligen inte har någon större nytta av... Hursomhelst upplever jag ett mer naturtroget ljud (utklingning, röster, trumpeter, violiner) med SACD än med CD, även om det på senare år börjat dyka upp mycket bra CD-utgåvor. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av hur DVD-A låter.
Jag kör fortfarande allt i stereo eftersom det blir hiskeligt dyrt att applicera kraven för mitt 2-kanalssystem på 5 eller fler kanaler. Är det någon som byggt ut systemet för att erhålla kvalitesljud från alla håll? Är det värt det? Fel fråga på detta forum?
Jag brukar tänka, när jag långsamt vandrar hem från någon trevlig konsert, att jag får ju rummets reflektioner även vid stereolyssning och orkestern/artisten står ju alltid framför mig - så stereo efterliknar ju den konsertsituation jag är van vid. Därför kan jag kanske klämma i lite extra pengar i ett par nya brutala slutsteg istället för att kompromissa och köpa 5 stycken för samma pengar. Är det någon som har andra erfarenheter? |
Prodigy |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:37:07
|
Jag tror som du fast min begränsade erfarenhet av flerkanal är när jag ramlat in i pågående demonstrationer i affärer. För det mesta låter det hemskt. Enligt vad jag läst så finns det bra multikanal men hemskt dyrt. Jag har också lagt märke till att en del inspelningar i mono är så bra att jag knappt tänker på att det är mono. Rumsinformationen finns där någonstans ändå.
|
 |
|
Topic  |
|