Author |
Topic  |
|
kramer
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 23:48:14
|
Pratar man med hifibutiker som säljer Vincent lovar de ett superljud som inte går att få hos någon annan produkt i samma prisklass. Pratar man däremot med en hifibutik som inte säljer Vincent påstår de att det absolut inte är en "high-end" produkt.... humm. Jag vet att butiker som säljer Vincent tjänar en del på produkterna, men är förtjänsten tillräckligt stor för att lura kunder? eller är Vincent ett bra alternativ gentemot andra produkter i samma prissegment? Vad har ni för erfarenheter om Vincent??
|
Ljud är kul |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 00:07:17
|
Tyvärr är ju nästan alla handlares inställning att det dom säljer (just nu...) är jättebra och konkurentens är skit...(oftast har dom dock inte lyssnat på konkurrentens märken..)Har man hängt med i hifisvängen ett tag märker man ofta att när handlarn helt plötsligt (t.ex pga att t.ex generalagenturen bytts) börjar sälja och lovprisa de märken de snackade skit om för ett halvår sen...det finns bara tre saker att göra...LYSSNA SJÄLV, LYSSNA SJÄLV,LYSSNA SJÄLV..... (nu finns det ju förstås undantag bland handlarna, men jag tvivlar på att de är många, dessutom gäller det inte bara hifi..t.ex gäller ofta samma sak för tävlingscyklar) |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 07:33:28
|
Jag tror inte det finns något i samma prisklass som tex "Vincent 991" som kan konkurera. Jag tycker dom låter sjukt bra och jag tror inte det finns högtalare som dom inte orkar driva.
Jag tycker dom har sjukt bra pris (även det svenska priset). Beställer man från tyskland så är det ju nästan gratis. Tänk 20k för 2st monoblock tror inte du kan hitta bättre under 50k i sverige faktiskt.
En nackdel är ju iofs att dom drar sjuka mängder el =)))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 07:57:32
|
quote:
Jag tycker dom har sjukt bra pris (även det svenska priset). Beställer man från tyskland så är det ju nästan gratis. Tänk 20k för 2st monoblock tror inte du kan hitta bättre under 50k i sverige faktiskt. //jonas
Det sista är väl knappast utprovat? Finns otroligt mycket bra för 50kkr i sverige. Jag har inte lyssnat på vincent, men bara faktum att det faktiskt är så otroligt mycket billigare i tyskland tycker jag skvallrar om att det inte borde jämföras i den prisklassen som de säljs för i sverige. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
 |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 08:20:26
|
quote: Originally posted by s.m.f
Det sista är väl knappast utprovat? Finns otroligt mycket bra för 50kkr i sverige. Jag har inte lyssnat på vincent, men bara faktum att det faktiskt är så otroligt mycket billigare i tyskland tycker jag skvallrar om att det inte borde jämföras i den prisklassen som de säljs för i sverige.
Jag tror det är så att handlarna i Tyskland tar in Vincent direkt utan en generalagent, alltså kapar ett mellanled. Det kan ju i sin tur ställa till det lite för konsumenten. I vissa länder är det rätt vanligt att man gör så. En del märken vägrar dock att sälja direkt till butik då de tycker att deras kunder inte kan känna den trygghet och uppbackning som man önskar.
Mvh Audionet |
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 08:38:51
|
quote: Originally posted by s.m.f
quote:
Jag tycker dom har sjukt bra pris (även det svenska priset). Beställer man från tyskland så är det ju nästan gratis. Tänk 20k för 2st monoblock tror inte du kan hitta bättre under 50k i sverige faktiskt. //jonas
Det sista är väl knappast utprovat? Finns otroligt mycket bra för 50kkr i sverige. Jag har inte lyssnat på vincent, men bara faktum att det faktiskt är så otroligt mycket billigare i tyskland tycker jag skvallrar om att det inte borde jämföras i den prisklassen som de säljs för i sverige.
Som sagt... Det är inte något som är "utprovat" jag skriver helt enkelt vad jag tycker.
//jonas |
 |
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 11:58:32
|
Så sa inte min lokale handlare när jag frågade om 991 stegen var nått att ha. Ärligt talat hur låter dom ? Ärligt talat oss i mellan så låter dom skit och strul med brum mm sa han. Efter att ha lysnat så kan jag bara hålla med, tycker inte att det låter något vidare. Kanske kan vara värt dom 20 000:- som en del här har betalat i Tyskaland men inte en spänn till. Tilläggas ska det kanske att jag känner handlaren ganska så bra och vet vad jag gillar och har hemma. |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 12:05:31
|
Jag måste nog erkänna att jag oxå tycker att Vincent 991 låter "sjukt" bra för priset som de betingar. Dessutom så verkar byggkvalitén vara i klass med långt dyrare slutsteg!
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 12:34:50
|
Om jag inte mins fel så tyckte nog HiFi&musik att 991 hade varit prisvärda även om dom kostat dedt 3dubbla. Nu kan man ju säga lite vad som helst om deras tester =))) men dom tyckte den spelade ut alla saker dom testaded imot tex Audio "Analogue Maestro" och "rotels" största.
Lättast är att lyssna själv. Gillar du inte dom så köp dom inte.
Jag hörde dom tillsammans med "Von Schweikert VR-4 Gen III HSE" och S1:an, det lät hur bra som helst.
//jonas |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 20:48:03
|
dom spelade knappast ut audio analogue maestro dom fick ganska likvärdiga betyg dom har lite olika presentation av ljudet dock en nackdel med vincent som h&m nämnde är att dom låter tråkigt?
finns det någon värre nackdel... |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 21:12:29
|
Har inte själv någon större erfarenhet av Vincent, de ser ju onekligen välbyggda ut för priset...
Här i Finland har dock Vincent-prylar i högsta allmänhet stannat rätt korta tider hos sina ursprungliga ägare, speciellt då cd-spelaren. De dyker rätt snabbt upp på beg.marknaden till mycket förmånliga priser....
Har även diskuterat med en handlare (som säljer Vincent), han menade att de låter bra med tanke på priset, men att de ganska snabbt förlorar mot dyrare komponenter, så uttalet om att de skulle vara det bästa att få under 50' har jag lite svårt att tro på....
Om detta är riktgivande eller inte tar jag inte desto mera ställning till, bara ett praktiskt exempel.....
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
|
Topic  |
|