Något som jag har funderat på. Hur bygger man högtalare för att det skall låta bra då dessa står nära framväggen? Handlar det om "lådtyp"..avstämning...eller vad?
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Man får sänka basnivån lite under en viss frekvens som beror på avståndet till vägg och golv. Ofta verkar "underavstämd basreflex" användas men man kan ju använda 3-vägare också som i det här fallet (som uppenbart gjorts för väggplacering). http://www.amphion.fi/products/xenon/xenon5_specs.htm
Det tillkommer lite andra problem när högtalaren placeras nära vägg och då krävs t.ex lite dämpning för att minska problemen med tidiga reflexer.
Allt är fråga om kompromisser när högtalare och rum skall samspela.
quote:Det tillkommer lite andra problem när högtalaren placeras nära vägg och då krävs t.ex lite dämpning för att minska problemen med tidiga reflexer.
Men är detta ett problem även om man har gott om utrymme på sidorna?
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor