| Author |
Topic  |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 17:31:37
|
lindvall, är det inte läge för en separat tråd om Steely Dan? Så bra är dom!!! 
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 17:53:07
|
Här kommer en favorit till. Spår sju, "On The Dunes" kan man ju inte va´ utan...( )

Reprise 9362-45230-2 Finns även på japanimport. |
 |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 18:22:18
|
Jo, det kan du ju har rätt i Timbre! Det är ju otroligt slick musik. Och deras stenknepiga texter!
Ofta avfärdas ju sådan här musik som tråkig och "för perfekt" men det argumentet förstår jag inte. Det jag förstår är om folk säger att "det där gillar jag inte", men att säga att något är "för perfekt" för att vara bra, det har jag svårt att smälta. Jag tycker dom svänger rätt friskt!
Jag ska erkänna att jag inte lyssnat så mycket på Steely Dan, men jag fick tag på en dubbelvinylsamling som jag försöker sätta mig in i. Men konstigt nog tycker jag att "Nightfly" och "Two against..." är det som gett mig mest hitintills, även om det är som att svära i kyrkan att säga det. |
 |
|
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 18:36:35
|
Om man gillar sån här musik så kan jag rekommendera Marilyn Scotts album "Avenues of love" som är riktigt bra producerat och har bra ljudkvalité också. Men det är ju inte samma humor i texterna förstås.
Jag har också "Smile" men den är inte lika bra alls, även om Vinnie Colaiuta* spelar trummor på den. 

www.marilynscott.com
* Vinne Colaiuta har spelat med Sting rätt mycket. Nu vet jag inte riktigt vad han pysslar med, han har tydligen haft lite drogproblem. |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 18:39:12
|
Kan du tänka dig att just idag släpps The Nightfly på DVD-Audio!? Kul för dom med DVD-Audio spelare... ! Sällan man får tag i ett album där alla låtarna är så bra. Favoriten är ändå spår 4, Maxine. Den här skivan låter väldigt slank i de anläggningar jag har spelat den på. Ljudkvalitén är utmärkt, men ibland känns det som att det blir för lite av det goda. Basen alltså... Inspelningen, eller bara min europautgåva... |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 18:42:53
|
Har aldrig hört talas om Marilyn Scott. Tackar för tipset! |
 |
|
|
lindvall

1683 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 18:58:19
|
Nu lär jag hem och lyssna på min lite knastriga vinylutgåva av "Nightfly" (som jag köpte för 5spänn) och se om den låter slank i basen där också.
(Sitter på jobbet, går snart av mitt pass.) |
 |
|
|
x2000
Member

411 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 19:02:22
|
hi
att i en tråd om steely dan inte nämna "AJA" är som att svära i kyrkan lyssna gärna på steve gadds fina trumspel på titellåten detta steely dan mästerverk från 77 bör finnas i varje sk skivsamling mastrad av världens bästa ? på området nämligen bernie grundman här är några av de skivor han mastrat http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=SEARCH&sql=R82657#APPEAR mycke nöje thomas |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 19:09:42
|
Detta var bara början...  |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 20:41:53
|
| vad är detta för sorts musik? jag hade laddat ner lite och testat men mitt ljudkort funkar inte tråkigt nog =( |
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 21:55:31
|
Jaha...på tal om Steely Dan så har vi ju Royal Scham från 1975 och Gaucho från -79 väldigt bra skivor. Och inte minst låten Haitian divorce på Royal Scham.
|
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:14:47
|
Steely Dan är ruskigt bra ekman, ett måste i samlingen Letar just nu som en galning efter Fagens nightfly och hittar den inte
Hittade dock Steely samlingen Citizen 1972-1980 men då ville familjen se på film , får bli imorgon eller inatt.
Daddy don't live in that New York City No More...are you with me Doctor Wu...   |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:17:10
|
He he ekman, alternativmusik från det glada sjuttiotalet skulle man kunna kalla det...  Discosvängens gyllene år...
Har lyssnat igenom Aja på Mobile Fidelity UDCD 515 (det var ett tag sen senast) och ljudkaraktären är mer "rund" och "tät" med en betydligt behagligare diskantåtergivning än MCA Records USA-utgåva MCAD-37214. På original-CDn blir det i sprödaste laget, syntetiskt och inte lika njutbart. Tar man sig en titt på musikerlistan förstår man att detta är en påkostad produktion. Visst, Steve Gadd är med och han är inte ensam. Jim Keltner sitter vid trumsetet på avslutningsspåret. Larry Carlton lirar gitarr på de flesta spåren och en av de största, Joe Sample, sitter vid pianot. För egen del har Joe Sample blivit en slags kvalitetsgaranti. Går man in på www.borders.com och söker på Joe Sample, dyker det upp en enorm skivlista att beta av. Hur har han hunnit med allt? Titelspåret är en klassiker. Sista spåret, Josie, ger en föraning om vad som komma skall. Det är en utstakad väg mot Gaucho och åttiotalet...
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:22:44
|
hmm illa då finns det alltså fler mofi skivor jag vill ha nu =)
vilken rekommenderar ni att jag börjar med? aja eller? |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:36:17
|
Vi får fixa till en provsmakning först. Nästan alla deras skivor finns (fanns... ) på MoFi.
|
 |
|
|
Mikael2
Member

1431 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:38:45
|
| Katy Lied är nog min favorit om jag måste välja här och nu! |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:41:57
|
oki Timbre nästa gång vi ses så får vi ta och spela lite sån musik då och se om det är nåt för mig =) hmm har sålt mina högtalarkablar i helgen så jag sitter nu och diggar till en bärbar cd och koss porta pro =) sådär kul att inte ha en fungerande stereo hoppas mina nya kablar kommer snart 
det ligger förresten en shakti på den bärbara cdn också =) hehe |
Edited by - ekman on 2002/10/29 22:48:17 |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:48:21
|
MCA Records MCAD-31194 USA import. MFSL? Ingår inte MCA Records i Universal Music Group? Katy kanske dyker upp som SACD... |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:53:34
|
Du får ha en On-Line med på joggingturen... |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:55:30
|
tja stenen låg ju ändå bara och skräpade så jag kunde ju lika gärna lägga den på den bärbara =) har ju ett par onlines här också dock hmm  experimenteras
ska dock erkännas att skillnaden med och utan sten är större på anläggningen än på den bärbara lite konstigt jag trodde det skulle vara tvärtom... |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 23:29:20
|
Ni har glömt "Pretzel Logic"  |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 20:42:00
|
| Köpte "Nigthfly" på en (recension) i SMC och funderade vad f..n jag hade fått när den kom. Då lyssnade jag mest på rock i olika varianter men den blev i alla fall spelad några gånger och idag har jag den både på vinyl och cd. Den är med bland mina"topp10". |
Edited by - n/a on 2002/11/02 20:43:03 |
 |
|
|
prodigy
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2002/11/12 : 19:17:37
|
The Nightfly.......wow vartenda spår ger mig rysningar! Visste ni att en svensk (känd från Earth Wind and Fire? Jasså inte det) spelade gitarr på denna skiva som gästades av de allra bästa-nämligen Jojje Wadenius. Ryktet gör gällande att denna klassiska inspelning inleddes med att "bland de bästa" musikerna i USA användes för att göra grunderna (kalla det en ruskigt dyr demo om ni vill) för att Fagen skulle kunna testa sina ideer innan skivan började kosta mycket pengar (bra muskier=dyra musiker)att göra!
Musiken spelades sedan in igen av "De bästa" studio-musikerna i USA och världen (bla Sverige se ovan). Ett annat rykte gör gällande att det i sann audiofilistisk anda experimenterades med olika kabellängder på Fagens mick. Bland annat lär han ha stått på knä framför mixerbordet under inspelningen av en av låtarna (jag antar att det var på skivans kortaste låt........) .
Jag tror att mycket av svänget på denna inspelning sitter i Jeff Porcaros eminenta skinnplågeri. Jeff spelade trummor i inte helt obekanta ToTo fram till sin död (sista skivan: Kingdom of desire-med omslag målat av Porcaro).
Trumljudet på Totos IV (den som öppnar med Rosanna) är gruvligt realistiskt. Tyvärr låter gitarren som om den spelas av Edward Scissorhands.........(vilket ju är synd eftersom Lukather är min absoluta gitarristfavorit). Jag har den både på SACD och "MFSL" och SACD låter faktiskt riktigt bra (Stereo, har ej lyssnat på multichannel). |
Prodigy |
 |
|
| |
Topic  |
|