HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingen DAB i Sverige !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/14 :  16:50:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag hade en DAB tuner hemma på test. På den tiden körde SR 256 Kbit/s. Jag tyckte att det lät bättre än FM och då framförallt när det gällde brusnivåer och även frekvensomfång. Ja det är många som lyssnar på webradio och annat. Men dom lyssnarna ställer inte några högre kvalitetskrav på ljudet. Det viktiga är att det låter och att man hör vad som sägs. Det verkar som om det här med radio är en generationssak. Dom unga människorna verkar tycka i allmänhet att det bör finnas ett större utbud (fler stationer) medans dom som är lite äldre vill ha PS-radion som vi har det nu. Dom flesta skiter nog i DAB men naturligtvis är det vi på detta och andra fora som gillar DAB men inte änns alla här lyssnar speciellt mycket på radio. Allt eftersom försöksperioden löpt under de här 10 åren har det kommit nya och bättre system. DAB har hunnit bli föråldrat men frågan är om dom nya systemen verkligen låter bättre eller om det bara är så att tekniken har blivit enklare och billigare. Vi ska inte glömma att det är räknenissarna som styr i världen och det är illa enligt min mening. Jag kom just att tänka på att under slutet av 70-talet och under 80-talet gick man ifrån levande musik. T.ex. man spelade in stråkar med hjälp av en stråkmaskin i stället för med levande musiker. Det blev ju billigare så och det lät ju precis som riktiga stråkar. Då på den tiden var det musikerna som klagade på att jobben försvann och många inspelningstekniker var missnöjda men producenterna slapp att skriva musikerrapporter samtidigt som konsumenterna inte änns märkte någon skillnaden. Jag är själv orolig för att det någon gång i framtiden kan diskuteras hurvida man överhuvudtaget ska sända radio ut i luften när man likaväl kan sända podradio eller på weben till ett mycketlägre pris men "något lägre kvalitet"....enligt räknenissarna.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:16:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Givetvis det enda vettiga beslutet, ett system som aldrig lyft, som man inte vet vad man vill med och med tveksam teknik kan man inte fortsätta med.
Givetvis måste politikerna slänga en massa av våra skattekronor i sjön för att inse det, inget nytt under solen med andra ord.
Vi får vara glada att prislappen inte blev större, det finns andra och mycket värre exempel.

Bravo
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:16:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag tror inte att det har inte med vad folk vill ha eller inte.
Utan vad somliga anser blir bäst!
Vi blev väl överkörda med digital-tv!
Utvecklingen går framåt, vare sig vi vill eller inte. Sedan kan man säkert ha åsikter om vad som är framåt
Som radioamatör vet jag att "våra" band förr eller senare kommer att sitta mycket löst, till fördel för kommersiella intressen.
Det är synd egentligen! För det faktum att just radioamatörer har berett väg för framtiden inom radiokomunikation kan man inte stoppa under stolen med.
Men faktum är faktum! Det behövs mer space i etern.
Denna enorma tillgång som radiokomunikationen ger borde vi således utnyttja bättre å på ett vettigare sätt än vi gör idag.
Vad ni och jag vill ha spelar alltså ingen roll, det är betydligt större krafter än så som avgör vad vi ska ha och inte ha.
Jag tror att iom beslut om att lägga ner DAB, så har regeringen tillsammans med SR eller kanske andra aktörer redan något nytt på hyllan.
Längre än så kommer nog inte jag i denna diskussionen!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:48:33  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Vad jag saknar är det alternativ som både den Danska och Norska motsvarigheten till SR, erbjuder nämligen lyssningsmöjlighet via parabol. Bra kvalite och en hel "drös" med radiostationer finns runt om i Europa och kan "tas in" genom en enkel sat.mot. och ev. en god DAC. Dessa radiokanaler erbjuder allt från klassisk till "heavy" i musikstil helt gratis. Varför agerar SR så segt och konservativt?

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:57:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
På sikt har väl alla bredbandsuppkoppling och hämtar sin radio därifrån.
Fördelen med DAB är väl vid bilradio, där man får till en betydligt bättre kvalitet med mindre störningar.
Annars känns tekniken bakom DAB redan föråldrad.
Erfarenheten från andra länder är att bithastigheten i allmänhet är alltför låg på grund av att man vill klämma in fler kanaler, vilket försämrar ljudkvaliten avsevärt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/12/14 :  18:01:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Det är väl rätt troligt att framtiden för radio ligger i nätdistribution, dvs webbradio, eller i annan liknande form? Sedan kan säkert det analoga nätet leva kvar parallellt ett bra tag till...

Slutligen kan man förstås bara hålla med om det sorgliga i hur mycket pengar DAB-tjafset har kostat för skattebetalarna.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/14 :  19:13:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Slutligen kan man förstås bara hålla med om det sorgliga i hur mycket pengar DAB-tjafset har kostat för skattebetalarna.
Lite OT: Jag kan bara meddela att det handlar om ännu mycket mera pengar när det gäller utlokaliseringen av ett antal statligaverk för att dom sittande makthavarna vill bli populära och få behålla makten. Det är c:a 5% av de anställda som kommer att följa med. Då kan man undra vad som händer med kompetensen? De styrande har inte lärt sig något efter flytten av Boverket till Karlskrona. Det här kallar jag för slöseri med våra skattemedel.Förlåt men det kliade så.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2005/12/15 :  08:08:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dessutom bryr man sig inte ett dugg om människorna som jobbar på dom statliga verken.
Och man hjälper inte de som blivit av med jobben på orterna som man utlokaliserar till.
Däremot så räddar man orterna och näringen runt omkring. På sikt är det kanske bra att ha utlokaliserat. Svårt det där med politik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/12/15 :  09:13:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr lever väl inte en byggd upp för att man får statliga verk, de arbetslösa är fortfarande arbetslösa, verkets personal vill inte följa med.
Konstgjord andning istället för jobb anpassade till bygden.

Bravo
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/15 :  09:50:43  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag är skeptisk till att bredbandsuppkoppling kan nå rundradions täckningsgrad och driftsäkerhet på ett bra tag. Det får i varje fall inte ställas några krav på dubbelriktad kommunikation, eftersom det komplicerar mottagarna och drar mer batteri. Viktigt meddelande till allmänheten måste funka även när strömmen har gått.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/15 :  11:19:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Bredbandsuppkoppling innebär att alla måste ha en dator och det är faktiskt inte alla som har det av olika skäl. Nu i arbetslöshetens tidevarv är en dator inte det som man prioriterar i första hand. En dator drar dessutom ganska mycket effekt och det tar tid att starta upp datorn innan man kan lyssna. Jag vet inte heller hur bra ljudet blir i en dator men om det inte blir bättre än som jag har det då är det oaccetabelt.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/12/15 :  12:01:07  Show Profile Send edison a Private Message
Radiomediet i sej kan knappast ersättas (på mkt mkt länge iaf) av nåt datorbaserat system...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000