Det rör sig som sagt om en center, som komplement till mina Proac-kloner. Jag planerar att använda samma filter som för frontarna, den skärmade basen och (vid behov) "hobby-skärma" diskanten. För den som inte är bekant med Proac-klonen är det alltså en D2010/8513 diskant och en 18W/8535 (fast skärmad i det här fallet).
Efter lite kortfattade tips från Troels Gravesen planerar jag att minska volymen, till ca 24 liter. Eftersom baselementet kommer mkt närmare golvet/hyllan bör det tydligen ge room-gain effekter som tillåter minskningen i volym. Bredden på frontbaffeln är oförändrad, likaså elementens placering därpå.
Om ändringarna innebär en förändring längst ned i basregistret gör det inte så mycket, så länge mellan/övre register matchar frontarna bra.
Om du ändrar volymen på lådan så kommer samma port som innan att ge en annan avstämningsfrekvens (minskad volym ger ökad avstämning). Det är nog i övrigt ganska riskfritt att flytta porten. I en frontplacerad port kan ev "bi-ljud" som kommer ur porten bli lättare att höra, men är den bra avstämd och utformad/placerad så ska det inte vara ngt problem.