HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelning av ny CD-skiva!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  09:31:58  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hm,..

Närå, det handlar inte om att spela in plattan på ett band eller så!
Det handlar om att en ny CD-skiva kan låta bättre efter att den spelats ett antal gånger!

Har man ett gammalt ex och ett nytt, så bör man höra att de - efter ett tags spelning av den nyare - låter mer lika varandra!

På samma sätt kan det vara med ett oinspelat lyssningsrum! Inte att det låter mer och mer likt det gamla rummet, men att ljudet kan ändra karaktär.

Strmbrg!

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/10/30 :  09:44:45  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Du får ursäkta men det låter lite Peter Belt om det här. Vinylskivor ändrar sig ju men Cd skivor, jag är skeptisk. Inspelning av lyssningsrum har nog att göra med att man spelar in öronen dvs vänjer sig.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/10/30 :  09:48:03  Show Profile Send Jadde a Private Message
Det är sant, även tapeterna behöver spelas in.
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/10/30 :  10:58:06  Show Profile Send niklass a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

Hm,..

Närå, det handlar inte om att spela in plattan på ett band eller så!
Det handlar om att en ny CD-skiva kan låta bättre efter att den spelats ett antal gånger!

Har man ett gammalt ex och ett nytt, så bör man höra att de - efter ett tags spelning av den nyare - låter mer lika varandra!

På samma sätt kan det vara med ett oinspelat lyssningsrum! Inte att det låter mer och mer likt det gamla rummet, men att ljudet kan ändra karaktär.

Strmbrg!

HAHA *ROTFL* spela in lyssningsrummet :) tjoohooo den var inte dum... för att fönstrena/soffan/väggarna/bokhyllan ska vänja sig vid ljudet?
är det ett skämt? om man skulle uppleva ngn som helst ljudförbättring av lyssnings rummet så måste det väl ändå vara ens korta ljudminne som spökar? eller? det är ju dessutom rätt så svårt att testa med f/e metoden iaf... jobbigt att flytta alla grejerna...

sen det om cd skivor, det kan väl säkert stämma på ngt sätt, säger du att du upplevt ngn skllnad så kan det säkert vara så, du brukar ju ha rätt sunda funderingar om ljudförbättringar när du inte driver med forumet... gör du det nu oxå?

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/30 :  11:16:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller CD-skivor, så beror det på alla flott-fläckar och fingeravtryck som hamnar på CD-skivorna, och som får alla skivor att låta lika dåligt efter ett tag.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  11:42:50  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by niklass

Mja, snarare en association.
Jag kom att tänka på vad Sonus Faber skriver om att spela in högtalare:

Nåt i stil med att deras valnötskabinett - precis som en violin - ändrar karaktär med tiden och måste spelas in på samma sätt som elementen!
Dom vill ju nämligen att vi skall betrakta deras solida och tjocka lådor, på samma sätt som vi betraktar delikata, handbyggda, tunnväggiga, avancerat lackade stråkinstrumentkroppar! Som dessutom är utsatta för dynamiska spännkrafter av strängarna. :-)

Så, varför inte travestera detta och applicera Sonus resonemang på lyssningsrummet lika gärna!

:-)

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/30 :  11:48:26  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Jag antar att påstående nr 1 är en naturlig förlängning av tråden Avmagnetisering av cd-skivor. Min åsikt om detta är att det humör man är på när man sätter sig i lyssningsfåtöljen med god marginal påverkar upplevelsen mer än diverse andra tweak (Nya/gamla/ avmagnetiserade skivor inräknat)

Påstående nr 2 antar jag härstammar från de teorier som säger att hjärnan vänjer sig vid olika ljudkaraktärer vilket vissa hävdar är en av osakerna till att elektronik och kablar skall spelas in och således borde även detta kunna appliceras på lyssningsrummet. Själv tror jag att det är att dammråttorna som lägger sig tillrätta i hörnen och därmed fungerar som absorbenter.

K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/30 :  11:49:36  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Ok... Mina antaganden kom någon minut för sent...

K.B.

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  11:53:46  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Karl Banan

Jomän,

Ett av de absolut största orsakerna till "missljud" i anläggningen är jag själv!

Mitt humör, mitt allmäntillstånd, min grundinställning etcetera.

Det är åtminståne min åsikt, om var de största "felen" eller "skillnaderna" står att finna.

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:03:06  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Det värsta som finns är när man stressad kommer hem och har för bråttom till lyssningsfåröljen... Man vill gärna, men det blir aldrig bra...

K.B.

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:12:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

Det värsta som finns är när man stressad kommer hem och har för bråttom till lyssningsfåröljen... Man vill gärna, men det blir aldrig bra...

K.B.

Jag fick oftast mycket större utbyte av lyssningen då jag var nyduschad efter ett löparpass!

Men, men...
Dylika åtgärder blir nog aldrig lika intressanta som kablar, koner och slikt. Eller ens den hägrande, nya förstärkaren...
Här missar man ju den fina och viktiga "pryl-biten"!

Jag menar:
Hur många av oss skulle vara lika musikintresserade om det inte krävdes apparater och pryttlar?

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:17:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej S!

Antagligen lika musikintresserade men heltjklart betydligt mindre hifiintresserade o
med ett antal extra hobbies som ( mediokert, ed ;)"hifisubstitut".

Vilken Stärkare blir det??

Mvh A*.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  12:38:54  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker
Vilken Stärkare blir det??

Mjä, det blir ingen ny stärkare här! Det har min förmyndare bestämt. Dvs jag själv.

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:04:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej S!

Klokt!!( Du borde vara A´s förmyndare med, ed ;)

Mvh A*.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:13:46  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej S!

Klokt!!( Du borde vara A´s förmyndare med, ed ;)

Mvh A*.

Ja, jag läste en liten devis häromdan:

Det viktiga är inte hur man har det,
utan hur man tar det!

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/10/30 :  14:23:20  Show Profile Send niklass a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:

Jomän,

Ett av de absolut största orsakerna till "missljud" i anläggningen är jag själv!

Mitt humör, mitt allmäntillstånd, min grundinställning etcetera.

Det är åtminståne min åsikt, om var de största "felen" eller "skillnaderna" står att finna.

Strmbrg,

detta kan jag hålla med om absolut.... efter en litet lagomt intag av droger, såsom t ex ett gott glas rödvin och en lagom dos 85% choklad så är det ju härligt med nästan vilken platta som helst och visst låter den bättre än i morse innan du gick till jobbet.

det där med lyssningsrummets inspelning... hrmm njee joo kanske men om man jämför med sonus fabers resonemang om att spela in själva lådan, borde det då inte bara gälla i nybyggda rum? Det som jag tycker ligger närmast tillhands att jämföra med är väl att rummet (eller eg huset) skulle sätta sig och därför bli mer solitt?
och borde det inte vara levnadskvaliten i just det rummet som blir bättre efter tiden (vilket väl iofs mkt väl kan innefatta ljudet i sin anläggning)

jag svamlar lite men det är en rätt kul diskussion.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000