Snickrar på ett par aktiva subbar. Dessa behöver dipolkorrektion. Problemet är att räkna ut rätt värden på komponenterna. Linkwitz har många fina formler men det är för många variabler. Kan någon förklara? Formler i länken nedan: http://www.linkwitzlab.com/images/graphics/shlv-lpf.gif
Oj... Det där joxade jag med för något år sen då jag höll på med dipolbasar. Jag gjorde en del grovhuggna beräkningar minns jag, men i slutändan lät det ändå bättre utan baskorrektion... Jag tycker det borde vara smidigare att bygga en shelving-eq så att man kan justera in parametrarna utan att behöva ta till lödkolven.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Bardis: Först måste du ta reda på hur stor förstärkning du behöver. Sen är väl valet av resistorer å kondensatorer en fråga om.."vilka värden" man behöver...serier av kondensatorer är ju inte lika tätt som i fallet med resistorer ....i alla fall inte hos elfa. Sen är ju frågan om ingångsimpedans.....alltså "R1" för den inverterade kopplingsvarianten....så:
Antag att 10 kohm fungerar bra...detta är ju den last försteget känner av. räkna sen fram värdet på "C". Om det visar sig att det värdet inte passar ..välj närmsta värdet å räkna fram nya värden på R1 och R2.....så skulle jag gjort ialla fall.
Edit: V2/V1 = G = förstärkningsfaktor
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Ohmega: gör man inte så att man bestämmer sig för vilka C man vill ha (det är ju sämre täthet för dessa) och så räknar man fram R? Har för mig man kan göra så med aktiva filter och lite kreativt tänkande!
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Visst.....men jag tänkte att man ville ha koll ingångsimpedansen...ang tätheten nämnde jag ju faktisk detta i mitt tidigare inlägg
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Ingångsimpedansen ordnar sig då jag tänkt att ha buffer och ett lågpassfilter innan dipolkorrektionen. Hur spelar impedansen på föregående steg in? På Linkwitz schema sitter det ett motstånd före OP:n mot jord vad bestämmer dess värde? Är det ett högpassfilter så borde det sitta en konding framör?
quote:Är det ett högpassfilter så borde det sitta en konding framör?
Nja lite osäker....men jag tror att motståndet har till uppgift att hålla nere spänningspotentialen för en eventuell oansluten ingång. Vissa op-förstärkare har så extremt hög ingångsimedans att ingången laddas upp utav omgivningen. Men en konding där ELLER på bufferten borde funka vilket som..tror jag.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Här är filtret jag tänkt använda för delning mellan bas o befintliga högtalare. Hur implementerar man en dipolkorrektion? Det finns en yta på kortet för extra kretsar. http://www.delta-audio.com/Active%20filter%20two.htm