HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Contour 3.4 nära Norrköping???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/12/28 :  20:33:36  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Är det någon som sitter med dessa högtalare i sitt hem o kan tänka sig att få besök av mig inkl,gott fikabröd för en lyssningsstund??

Sugen på bla denna modell inför stundande högtalarköp.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/12/28 :  23:17:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Patrik! Jag sitter med ett par, men jag bor i Stockholm som är lite långt borta ifrån dina trakter. Men har du några frågor så är det bara att skicka ett Pm.

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/12/30 :  11:23:47  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Tyvärr är det en bit till mej också (Borlänge),
annars är du välkommen!!

Dessa högtalare är värda att åka en bit för att höra!!
Åkte 34 mil ToR en eftermiddag för att lyssna på dom
och resten är historia.....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/12/30 :  13:35:40  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jo jag men det är ändu längre. Norr om Göteborg finns jag.
Bland det bästa jag hört men kräver plats och elektronik av bättre klass.

Lycka till.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/12/30 :  14:48:53  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Är det bara vi tre som har dessa UNDERbara högtalare på forumet!??

Då är det nått galet i världen......

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/30 :  14:56:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
smaken är ju som baken...och S3.4 kräver ju dessutom en hel del av både förstärkeri och storleken på rummet de ska spela i.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/12/30 :  15:04:47  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Matte, matte...

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2005/12/30 :  17:32:35  Show Profile Send sella a Private Message
Hej jag har 3.4, jag tycker inte att dom behöver massa Watt,jag har bara 70 watt,men akustiken spelar stor roll,jag hadde 1.4 förut dom lät bumligt i mitt rum, det är som bort blåst med 3.4, jag tror att dom som tycker dom behöver massa watt, har antagligen fel rumm för 3.4, jag bor i Falköpig, lite långt kanske

dynamik!!!
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/12/30 :  17:45:52  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jag trodde inte heller att de behövde mer effekt för det lät mycket bra med min Electrocompaniet på 70watt men oj vad jag bedrog mej. Jag har testat med både Classé = 150w, Advantage Thor 150w och Krell 200w och det är som att alla bitar bara faller på plats. Nu skall jag i ärlighetens namn poängtera att jag inte testat så många förstärkare på minder watt förutom en Densen B100. Nu är det ju inte så att det låter dåligt med mindre effekt. Fast det är klart, en Krell eller Thor kostar ju lite mer än en EC så även där gör det ju skillnad.

Matte: Du kanske skulle testa ett par 3.4 igen nu när du har förstärkeri som heter duga?

Ha det gött alla....
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/30 :  17:48:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Loopen: Kanske men frågan är då dels hur långt till bakvägg de bör placeras och dels om mina 100 (kvalitets)watt räcker till? Mitt rum är inte så stort heller...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2005/12/30 :  20:06:59  Show Profile Send sella a Private Message
jag har provat med en 380 watts slutsteg ,samma märke som 70 wattaren och skillnaden är marginell.jag har ägt en krell 300il. jag kan tänka mig att den driver på längre ner i registret, kanske inte lika mycket där du har en resonans

dynamik!!!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/12/30 :  21:45:16  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
jag har provat med en 380 watts slutsteg ,samma märke som 70 wattaren och skillnaden är marginell
Bra då vet man att Rotel steget inte har så speciellt djup bas med pondus, utan mest mycket watt, lite trist då jag hade hoppats på att den skulle vara vassare.
Synd att du sålde Krellen, då den troligtsvis hade funkat ganska bra med 3.4orna.
quote:
Hej jag har 3.4, jag tycker inte att dom behöver massa Watt,jag har bara 70 watt,men akustiken spelar stor roll,jag hadde 1.4 förut dom lät bumligt i mitt rum, det är som bort blåst med 3.4, jag tror att dom som tycker dom behöver massa watt, har antagligen fel rumm för 3.4,

Fel rum, visst kan folk ha problem med rummet. Men eftersom jag har testat ett flertal slutsteg på 3.4orna för att få ut ett bra ljud ur dem så vet jag att dessa högtalare tyvärr är krävande på vad man kopplar in till dem. Koppla in ett rejält slutsteg av bättre ljud-kvalite med framför allt en ren basåtergivning med djup så ska du se att du kommer få problem med akustiken igen, varför? Ja därför att din 70w inte räcker till för att få ur varken djup bas, eller någon bas med pondus ur dina 3.4or.
Synd att du bor så långt bort ifrån Stockholm, annars så hade jag gärna kommit över med mitt steg för en jämförelse, om du har någon kompis som har något bra slutsteg så testa.
En sak till som blir lidande med för lite kraft till 3.4orna är släppet, ljudet vill liksom inte släppa ifrån högtalarna och resultatet av detta är att man får ett ljud som är allt annat än engagerande.

3.4orna är krävande alltså, men med rätt grejer så blir man rejält belönad som flera har påpekat

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/12/30 21:58:17
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:01:06  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Med min ringa erfarenhet i ljud vill jag bara inflika att signalkällan behöver vara tillräckligt bra för att höra skillnad på förstärkaren också. DVD-spelare som källa spelar det ingen roll om jag driver mina Dynaudio 1.3SE med en pioneer hemmabiostärkare eller amplifixen, låter exakt likadant. Kopplar man in CD-spelaren kunde jag i alla fall höra skillnad på förstegen i amplifixen och pioneeren. Skulle vara trevligt att prova med vinylspelaren och dessa två stärkare.

fbk: En sak till som blir lidande med för lite kraft till 3.4orna är släppet.....

Menar du eftersom du inte "kan" skruva upp volymen tillräckligt eller släpper det även vid låga ljudvolymer?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2005/12/30 22:05:50
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:04:30  Show Profile Send niklas a Private Message
FBK, väldigt märkliga slutsatser. Effekten på en förstärkare har ingenting att göra med hur "djup bas" man kommer höra. Frekvenssvaret är troligtvis mer än tillräckligt för alla normala förstärkare. Watten är en parameter som avgör hur högt du kan spela innan det klipper. Håller du dig inom nivåer där 70-wattarn inte klipper är det alltså ingen skillnad, förutsatt allt annat är lika (vilket kanske inte är så troligt).

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:21:48  Show Profile Send sella a Private Message
FBK , menar du att RB1090 är ett dåligt steg

dynamik!!!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/12/30 :  22:37:18  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Rotel 1090 har såklart ingen pondus i basen. Ingen annan stans heller tror jag. Ev. pondus får musiksignalen stå för

Mvh


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/12/30 :  23:39:48  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
menar du att RB1090 är ett dåligt steg
Nej, men jag hade hoppats på att den skulle ha låtit bättre än en av Rotels egna 70Wattare. Men 1090 är fortfarande en massa kraft för pengarna.
quote:
Menar du eftersom du inte "kan" skruva upp volymen tillräckligt eller släpper det även vid låga ljudvolymer?

Det jag menar är att ljudet inte släpper och engagerar vi normala nivåer.

quote:
Effekten på en förstärkare har ingenting att göra med hur "djup bas" man kommer höra
Håller med! Men jag skrev: ""Koppla in ett rejält slutsteg av bättre ljud-kvalite med framför allt en ren basåtergivning med djup"" Även om siffrorna inte är jättehemska 87db och 4ohm så suger de kraft och framför allt så behövs kvalite på
grejerna för att resultatet ska bli helt lyckat.
Det är ingen nyhet för dem som "har testat" lite högtalare att en del är riktigt kingiga, samtidigt som andra är mycket snälla när det gäller vad som krävs i elektronik väg för att få ur en vettig prestanda. Har man inga planer på att lägga ordentligt med pengar på elektroniken, så skulle jag inte rekomendera 3.4or alls, lika lite som tex B%W N802 som är en annan krävande högtalare.

Förstår mig inte på dig Niklas, det är inte första gången som du dyker upp i Dynaudio trådar och hävdar motsatsen till det jag säger, och visst får du säga vad du vill. Men "jag" kan inte med rent samvete rekomendera 3.4or till någon som inte är villig att lägga en hel del på elektroniken också, för om man inte gör det så blir det lite som att åka porche med bubbla däck på.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/12/31 22:37:46
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/12/31 :  00:33:40  Show Profile Send Loopen a Private Message
matte: Jo jag har mina 60cm ut. Längre går varken frugan eller min mage med på....vill ju komma förbi med Tror säkert att de hade mått gott av några cm till men tyvärr finns det inte fler. Hur det fungerar med dina 100w har jag ingen aning om men jag är ganska säker på att är ett lyft jämfört med det du hade innan.

FBK & niklas: Såja nu skall vi vara vänner. Vad jag tror FBK menar och som jag har upplevt det så kommer högtalarn att ha mer kontroll. Jag upplevde ibland ett uns av lyssningströtthet med vissa skivor innan jag bytte till "mer effekt". Alltså jag upplevde detta med alla de effektstarkare förstärkare jag provade. Visst kan det vara en slump men så var det i alla fall. Och detta i mellanregistret....

Jadu Orpheus, av denna tråd har du säkert inte blivit klokare men får du chansen så skall du lyssna på dessa underbara högtalare. Du kommer nog inte bli besviken. Ta med fikabröd och åk en sväng. Här är ju fler som har 3.4 så du kan ju göra en turne.

Ha det gött alla där ute.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/12/31 :  04:52:52  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Även om siffrorna inte är jättehemska 87db och 4ohm så suger de kraft och framför allt så behövs kvalite på
grejerna för att resultatet ska bli helt lyckat.

Kvalitet? Man behöver tillräckligt med kraft för den ljudnivå man vill kunna ha i topparna utan att det klipper, precis som alltid annars. 1 watt är 1 watt på samma sätt som 1 meter är 1 meter. Tillverkarnas specar ska man nog oftast ta med en nypa salt, jag vet inte hur det är med just Dynaudio dock.
quote:

Förstår mig inte på dig Niklas, det är inte första gången som du dyker upp i Dynaudio trådar och hävdar motsatsen till det jag säger

Jag dyker upp precis där jag tycker det passar, och att jag hävdar motsatsen till vad du skriver beror väl rimligen på att jag inte håller med om vad du skriver. Om du sen har paranoida problem är det just dina problem. Snacka om att ha taggarna utåt...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/12/31 :  13:13:04  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tack gör svaren!!!

Har fått erbjudande om att lyssna på ett par 3.0 i grannkommunen som vi nog börjar med men sen drar jag nog mig uppåt stockholm

Det verkar som om många tycker att detta är en bra högtalare vilket gläder mig!

Gott nytt år på er!!


Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/12/31 :  14:36:29  Show Profile Send FBK a Private Message
Har du i huvud taget ägt ett par 3.4or? och testat olika slutsteg på dessa.Min erfarenhet är att 3.4orna inte låter vidare bra med enklare elektronik, sedan får du säga vad du vill om det Niklas. Sedan så är det en jäkla skillnad på Watt och Watt, vill man hårddra skilnaden så är det bara att jämföra ett krell steg på 2*100W mot tex ett Primare steg på 2*120W. Koppla in dessa två till tex. ett par Infinity Sigma som är mycket krävande, så ska du se att det är enorma skillnader.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/31 :  15:08:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller med FBK här, visst är det stor skillnad på watt och watt. 100 NAD-watt är inte samma som 100 Krell-watt. Dessutom stämmer det att S3.4 trivs med många watt och ampere från en riktigt bra förstärkare. Krell Kav 400XI tex ska ju passa bra ljudmässigt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/31 :  15:14:30  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Den erfarenhet jag har av Dynaudio (1.3Se) och drivning får mig att vilja hålla med dig, FBK. Min gamla Nad C370 kroknade inför uppgiften att driva dem och det är absolut ingen "klen" förstärkare. När Korsunen kom med i bilden så stramades basen upp så till den milda grad att allt längre upp i registerna lät så mycket bättre.

Det är min erfarenhet att det är framförallt här det hjälper med stora strömresurser. En bra kontrollerad kvalitetsbas bidrar till att resten spelar renare och bättre.

Att en watt är en watt är väl lite som att jämföra 8st 1.5V batterier med ett 12v bilbatteri. Volten är ju densamma... (någon använde detta exempel i nån hifi-reklam för nåt år sen)

Detta är mina 2 cents i ämnet. 3.4 har jag aldrig hört, så jag kan inte uttala mig om dem.

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/12/31 :  15:27:36  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag tycker väl att pratet om en är en watt är löjligt, då en watt faktiskt är en watt, var som helst på jorden när som helst!
Det är ju faktiskt en enhet! Precis som en hästkraft är en hästkraft och en millliter är en milliliter! Har aldrig hört någon skilja på millilitrar och millilitrar! Sedan tror jag snarare som så att det Dynaudio kräver är ström! Har själv haft ett par Contour 1.4 som jag sålde p.g.a problem med mitt rum som gjorde att de passade särdeles illa i det! Och de är tunga att driva! Ingen tvekan om den saken, och jag tror att det gäller generellt sett Dynaudio högtalare!

MVH Dan

Kom på en sak, om man kollar på Dynaudios specar så måste man tänka på att känsligheten är angiven vid 2.83v från stärkaren, vilket med en 8 ohms högtalare ger en watt, men tänk på att dynaudios högtalare ligger oftast på 4 ohm nominellt vilket ju innebär att stärkaren ger två watt istället för som vanligt en vid 2.83v! Vilket samtidigt innebär en halvering av känsligheten!vilket i fallet 3.4 Contour innebär från 88db till 85!

Detta innebär att man behöver rejäla kraftresurser för attfå till en åtminstone hyfsad dynamik. Nu är ju inte Dynaudio de mest dynamiska högtalare man kan hitta direkt, så är det dynamik man vill ha så kan man vända sej nån annanstans! Mina upplevelser och tankar, säkert fel tycker en del, men rätta mej gärna!



"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"

Edited by - Apinator on 2005/12/31 15:34:58
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/12/31 :  15:34:45  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jag tycker väl att pratet om en är en watt är löjligt, då en watt faktiskt är en watt, var som helst på jorden när som helst!
Det är ju faktiskt en enhet! Precis som en hästkraft är en hästkraft och en millliter är en milliliter! Har aldrig hört någon skilja på millilitrar och millilitrar!


Bra skrivet

quote:
100 NAD-watt är inte samma som 100 Krell-watt. Dessutom stämmer det att S3.4 trivs med många watt och ampere från en riktigt bra förstärkare. Krell Kav 400XI tex ska ju passa bra ljudmässigt.


Och med detta menar du...vadå?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/12/31 :  16:05:53  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
quote:
Nu är ju inte Dynaudio de mest dynamiska högtalare man kan hitta direkt, så är det dynamik man vill ha så kan man vända sej nån annanstans! Mina upplevelser och tankar, säkert fel tycker en del, men rätta mej gärna!



Då undrar jag definitivt vilka Dynaudio-burkar du har lyssnat på?
Mina 1.3Se lämnade absolut inget att anmärka på på det området.
De kräver bara rätt drivning.





De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000