HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Martin L flyttar in
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boccob
Starting Member

31 Posts

Posted - 2005/12/30 :  14:38:03  Show Profile  Visit Boccob's Homepage Send Boccob a Private Message
Någon vecka innan ju bestämde jag mig för att äntligen uppgradera anläggningen lite.Tänkte byta ut mina Monitor Audio B2:or.

Sagt o gjort gick in i närmaste hifi butik och där stog ett par Martin Logan Summit o spelade så vackert blev helt såld på ljudet. De spelade med en Pathos Logos och den verkade driva högtalarna fint, och eftersom jag har en Amplifix så borde den duga till att "börja" med i alla fall. Men nu var det ju det där med pengarna 115 papp ville jag inte lägga ut men så fick jag reda på att det skulle kommen en mindre "snik" modell för ca 60tusen, bestämde mig på stört för att slå till. och när jag ändå höll på med uppgraderingar beställde jag en Freja med

Nu har jag Precis kommit innanför vägarna med 3 nya julklappar till mig själv, skall genast packa upp o kommer snart med lite mer kommentarer. Tänk att ett par veckor kan kännas som år när man väntar på nya leksaker

Freja - Thor Mk II - ML Vantage

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/12/30 :  14:45:26  Show Profile Send U1 a Private Message
Nu vill jag se bilder på de nya högtalarna!

/J
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2005/12/30 :  14:48:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Grattis till dina nya "leksaker"

quote:
Tänk att ett par veckor kan kännas som år när man väntar på nya leksaker

Jo, så kan det kännas, men jag brukar tycka att det är en ganska rolig tid då man kan preparera så att allt är nystädat och iordningställt när väl grejorna dimper ner.

Ett sätt att spela in högtalare på är att ha en inspelningsskiva(eller brus från en radio) och ställa högtalarna vända emot varandra så när du vågar. 1cm eller 1mm beror på hur mycket is du har i magen. Sedan fasvänder du den ena högtalaren(växlar + och -) lägger en tjock filt över alltihop och drar på till drygt normal lyssningsvolym på förstärkarens ratt.

På detta viset matar du högtalarna med ganska mycket energi så de spelas in snabbare och bättre men du slipper lyssna på bruset för en stor del av det kanceleras under filten i och med att de spelar 180 grader ur fas gentemot varandra.

Du har en riktigt roligt tid framför dig nu när de sakta men säkert kommer att spelas in.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Boccob
Starting Member

31 Posts

Posted - 2005/12/30 :  15:29:33  Show Profile  Visit Boccob's Homepage Send Boccob a Private Message
Nu har jag precis plockat upp grejorna, och hunnit spela någon låt. Tja om man jämför med mina gamla B2:or wooooooow vilken skillnad äntligen har man lite bas och vad det gäller allt annat så spöar Vantage B2:orna oj oj oj men klar det är en prisskillnad på 20 ggr

Tyvärr har jag ingen kamera så jag kan inte ta några bilder, men om det finns någon i halmstad som e sugen att komma inom med en kamera så e han välkommen

Freja - Thor Mk II - ML Vantage
Go to Top of Page

Boccob
Starting Member

31 Posts

Posted - 2005/12/30 :  21:54:40  Show Profile  Visit Boccob's Homepage Send Boccob a Private Message
Nu efter ett par timmars lyssning så kan jag inte annat än säga att jag e hur nöjd som helst.

På nästan varenda skiva jag har spelat har det kommit fram nya detaljer som jag inte lagt märke till innan. Basen funkar perfekt, var lite orolig då man läst att på äldre modeller av ML så var det en svag punkt, men på Vantage som e aktivt drivna i botten verkar det finnas resurser. Funderar faktiskt att sänka basen lite på högtalarna då de står lite för nära bakväggen än rekomenderat.

När det gäller mellanregistret och upp till toppen så tycker jag själv att det låter extremt bra, luftigt och flyter fritt utan ansträngningstendenser eller hårda S ljud. Placering av instrument och röster e exemplarisk

När det gäller Sweetspoten så tycker jag faktiskt inte den e så extremt liten som man skulle kunna tro utan man kan faktiskt sitta 2 st o lyssna utan problem. Alltså inte som på en del andra och ev äldre ML, som tex Clarity som jag tyckte hade en extremt liten sweetspot.

Freja - Thor Mk II - ML Vantage
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000