HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Nåltryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/03 :  07:29:12  Show Profile Send mapem a Private Message
En fråga som jag hoppas någon kan svara på: Är det nålen, huset eller båda som avgör vilket nåltryck man bör ha? I mitt fall gäller det då en Shure M 75 MG Type 2 som har fått en HE J - nål, dvs en sån där hyperelliptisk variant. Pickupen sitter i en Thorens TP13A arm (kularmen) på en TD 150 Mk II. Det låter förträffligt och jag tyckte det lät ännu bättre när jag sänkte trycket till kanske strax över 1,5 g om man kan lita på graderingarna på armen. Vad jag kan höra spårar den bra. Jag har sökt lite på nätet men inte hittat någon rekommendation för just den kombinationen av hus och nål.

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/01/03 :  09:40:11  Show Profile Send Daniel a Private Message
Det är antagligen nålupphängningen som avgör. Men lita på ditt öra, det är alltid bäst.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/04 :  08:50:04  Show Profile Send Zombie a Private Message
köp en testskiva, spårar den +18 utan skrap har du definitivt hamnat rätt ;-)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/01/04 :  14:02:25  Show Profile Send karvid a Private Message
Zombie:
Vad innebär "spårar +18 utan skrap"?

Jag har en "HiFi News testskiva men har inte blivit klok på hur jag kan avgöra nåltryck mha denna?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/01/04 14:03:04
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/01/04 :  17:44:21  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en "HiFi News testskiva
Bra ta då och spela spår 9 och lyssna om du hör några missljud. Om du har missljud så kan det bero på att du har för litet nåltryck eller fel antiskating inställning. +18dB är en extremt hög nivå som knappast förekommer på vanliga vinylskivor men det är ändå ett bra test på vad din puppa klarar. Jag själv har just nu en Ortofon OM30 med ett nåltryck på 2p och antiskating ungefär samma. Det kan ju hända att alla puppor inte klarar +18dB. Då får man testa spår 8 alltså +16dB.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/01/04 :  21:37:48  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Maila till Shure Europa och fråga: service@shure.com.de
Kompliansen (fjädringsmjukheten) avgör nåltryck, vid rätt tryck ska nålarmen vara centrerad inne i pickuphuset. Sen vill man ju ha bra kontakt i spåret också, så man ska helst "ligga högt" i det rekommenderade intervallet.
De gamla USA-Nålarna rekommenderades mellan 0.75-1,5 g (N75ED, N75G), de lite robustare och styvare nålarna (N75EJ, N75B) ville ha lite mera tryck, 1,5-3,0 g.
Troligen är 1,5 g bra för din HE-nål.

Edited by - bostrowskij on 2006/01/04 21:51:23
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/05 :  10:37:43  Show Profile Send mapem a Private Message
Tack för svaren! Jag fortsätter väl med 1,5g som jag tycker låter bra. Nålen känns mjukare än den gamla, det tyder väl på att det lägre lågtrycksintervallet är det rätta, och då bör man väl ligga i överkant. Dvs 1,5g.

Hur som helst låter det väldigt bra. Det är nu riktigt roligt att lyssna på gamla vinylskivor. Min Thorens med M75 matchar nu min Naim CD-spelare i livlig musikalitet, det gjorde inte Ariston-spelaren med Audio-Technica M95E, som i och för sig lät mycket bra den med, men lite plattare och inte lika öppen, detaljerad och samtidigt luftig klang.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/07 :  10:43:54  Show Profile Send mapem a Private Message
Hej, jag hittade en sida med en jättetabell över alla pickuper och nålar som Shure tillverkat. Där framgår att 3/4 till 1 1/2g är rätt till min ganska oortodoxa kombination. Länk här till nytta för andra eventuellt intreserade.

http://www.needlz.com/library/discontinued_styli.pdf
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/14 :  08:28:19  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Pickupen är designad för ett specifikt nåltyck. Det är en anpassning mellan fjädringsmjukhet och rörlig massa, mm för att få bästa parametarar.
Ställ in en nålanliggningkraft, genom att titta på nålen när du belastar den. Den skall då pressas in in pickuphuset ca 1/3 av vägen mellan obelastad och maxbelastad. Sen finjustarar du med spårningstest.

Ett graververk (Neumann VMS80) kan gravera ca 10 ggr kraftigare modulation än de bästa pickuper kan spåra. Du kommer alltid att träffa på skivor som din pickup inte spårar (graverad en måndag morgon).

Bo Hansson, Producent och ägare av Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/15 :  17:43:43  Show Profile Send mapem a Private Message
Tack för tipset Bo, det kommer onekligen från kunnigt håll. Jag ska testa om den klarar att spåra Polkan ur "Bulten" på Opus3 testskiva nr 1!

Annars har jag en gammal testskiva från Sv HiFi-institutet, med Ernst-Hugo Järegård som speaker. Där finns en allt starkare ton för att testa spårning, och den klaras galant hela vägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000