Hej. Jag håller på att färdisgställa en skivspelare och har en diabas sten som jag måste gör att hål i. Är det någon här som själv borrat i diabas? Skivan är 4 cm tjock och hålet ska vara 10mm i diameter. Kan man göra hålet själv och i så fall, vad behöver man? Eller är detta ett jobb som måste utföras av proffs? Om yrkesmän krävs...vart i stockholm kan man få det gjort illa kvickt?
Jag gjorde ett hål i den storleken i en glasskiva (6-7 mm?) en gång. Då tog jag ett slipstift som jag satte på borrmaskinen och drog ner varvtalet. Jag spolade också mycket vatten hela tiden. Det tog sin rundliga tid men det funkade.
Vill du lämna bort det kan du prova att prata med de företag som säljer köksinredningar (det finns massor). Dom säljer alltid skräddarsydda bänkskivor i sten (med hål i).
Nu har jag inte borrat hål i just diabas. Dock har jag borrat en del i glas. Köpte diamanthålsågar på Clas Ohlson. art-nr. 20-5354
De borde funka fint i sten. Se bara till att ha kylning (vatten) för det kan bli rätt varmt. Du kanske får borra en liten bit o sedan knacka bort biten som blir i mitten. Tror inte att sågarna fixar 4cm...
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
De glasmästare jag har pratat med använder någon form av hålsågar. Fast de är nog snäppet bättre o attans mycket dyrare än de som CO har. O så har de oftast maskiner som är just anpassade till att borra i glas mm.
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Gör hålen i en stabilare kontruktion tex stapelborrmaskin eller liknande. Du behöver nämligen hälla på vatten hela tiden för att kyla, så ta det lite i morfars tempo när du borrar. Det går inte med blixtens hastighet med diamanter i sten, Min far har varit stenmästare i många år och man klyver de stora blocken med diamantvajrar. Italienarna har kommit på ett sätt där man nu kan såga med 12 cm i timmen vilket är mycket bättre än tidigare 4 - 6 cm/timme. Nu är det helt andra snittytor och krav än på ett genomgående hål. tex när du väl lägger upp en 3 cm skiva på bänken o sågar den med klingblad går det betydligt fortare. Eller att borra tex ett par kranhål i en marmordiskbänk. Bara använd mycket vatten. Och ha inte för hög hastighet på borret kontra kylningen. Lycka till.