Author |
Topic  |
|
osborne
Member

451 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 13:01:34
|
Hej på er. Jag tänkte jag skulle höra om det finns någon som kan hjälpa mig med mitt problem.
Jag har en Rega P3 som är kopplad till ett Densen RIAA. Jag har helt plötsligt fått brumm. Har provat att byta kablarna mellan RIAA't och stärkaren. Hände ingenting. Nu till det märkliga. Brummet försvinner när jag tar i signalkabeln från Regan. Det försvinner helt när jag tar i kabeln precis innan den försvinner in i plinten. Och när jag tar i pickupen så ökar brummet. Är det jordfel ?? Det går ju inte att byta kabeln från Regan utan att ta isär den. Har någon några förslag på vad det kan vara för fel ??
Hoppas på hjälp. Jonas |
Mitt musikrum. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545 |
Edited by - osborne on 2006/01/20 13:10:12 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 13:59:45
|
En dum fråga kanske men har du jordat spelaren?
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
osborne
Member

451 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 14:13:01
|
Hej Tobbe.
När jag köpte den så sa dem att den behöver inte jordas. Inte mer än vad den är med i kablarna som finns. Men det finns ingen separat jordkabel. Kan det vara felet ?? |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 14:13:50
|
Om det inte är som Tobbe_L ger tips om så hade jag ett liknande problem som ditt och det visade sig att det var kallödning i termineringen. Detta ställde till stora problem innan jag kom på vad det var och det var jorden i kabeln.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
osborne
Member

451 Posts |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 14:27:20
|
Kolla alla lödningar o ser de skumma ut så löd om dem  O jag skulle nog försöka få dit en jordkabel som jordar armen o motorn.
|
 |
|
osborne
Member

451 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 14:35:40
|
Hej Tobbe_L Jag misstänkte det också att det skulle vara jordfel. Har vart i kontakt med Hi-Fi Punkten i Skövde, där jag köpte Regan. Han sa att det garanterat är jordfel.
Sen har jag kollat alla kablar i pickupen. Dem sitter fast och lödningarna ser fina ut. Blir nog att jag får ta isär den och se vad som hänt. Då kan det ju vara ett bra läge att löda dit bättre signalkablar också :-)
Tack för tipsen. Jonas |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 14:40:18
|
På regaspelarna finns ingen extern jordkabel därför att den är jordad i armen. Dock kan ju den jordningen ha släppt. Du ser inte den kabeln från utsidan eftersom den sitter i själva armhuset eller vad man ska säga, där bak där du ställer in VTF. |
Oh by the way, which one's Pink? |
Edited by - bliss on 2006/01/21 11:24:01 |
 |
|
bliss
Member

681 Posts |
|
osborne
Member

451 Posts |
|
osborne
Member

451 Posts |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 14:55:11
|
Se då till att det är en signalkabel som är annpassad till din pu. Personligen så skulle jag sätta rca pluggar på spelaren så att man kan byta kabel beroende på vad man kör med för pu.
Likaså skulle jag också vilja hålla signaljord o armjord separata så långt som möjligt, men det är ju jag det 
|
Edited by - Tobbe_L on 2006/01/20 15:33:28 |
 |
|
osborne
Member

451 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 15:03:41
|
Hej igen Tobbe_L Satt precis och funderade om man inte skulle göra precis det tobbe. Sätta RCA-plugg i Regan. På så vis kan man ju byta kabel hur man vill sen.
Det med jorden var ännu ett bra tips :-) Tack tobbe. |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 20:18:49
|
HF -instråning kan också vara en orsak till brum. Kolla med att lägga ett par 33pf kondensatorer mellan signal och jord ingångkontakterna. Du kan givetvis kolla om jordkablen släppt inne i armen, utan demontering genom resistansmätning, Martin på Punkten hjälper dig sägker om du inte fixar det själv.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
osborne
Member

451 Posts |
|
|
Topic  |
|