Author |
Topic  |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 10:26:22
|
Efter att ha varit helt såld på värde per krona på förra omgångens MA bronze utgåva var jag igår iväg för att lyssna på den uppskrivna Bronze B. Mina förväntningar var givetvis skyhögt uppskruvade, vilket ju aldrig är till förmån för objektet.
B2 drevs av Cambridge Audio A300 och B4:an av dito A500. Min vanliga lyssningskiva, (jo jag har bränt div låtar av olika karaktär på samma skiva - men den är välanvänd i dessa sammanhang så den är inte skurken), stod för ljudet, alltså för mej välkända toner i välkänd tappning.
Det stora "abret" med lyssningen var positionen, ca 2m från högtalarna - lite nära för min smak - men det stämde med högtalarnas placering inbördes.
Nu nog om förutsättningarna. Högtalarna är förstås lika i karaktären, där B4:an tillför en del i basdjup, dock tycker jag inte att mellanregistret fick något lyft av det extra elementet. I båda högtalarna kändes basen märkligt odistinkt,och ofta väldigt frånvarande. Djupa orgeltoner var beslöjade och återhållna, och snärtbas som brukar kännas i bröstet var mjuk som en sommarvind. Diskanten var i båda fallen dominant i ljudbilden, och inte alls så silkeslen som jag upplevde den i förra bronzeutgåvan. I mellanregistersång, manlig vokalensemble, ville inte rösterna komma ut i rummet riktigt. Ofta hjälper en ökad volym, men här blev resultatet bara påträngande, lyssningströttheten infann sig omdelbart. Det lät helt enkelt tunt om högtalarna.
Mäkta förvånad! Jag ifrågasatte mina öron och.... ... gick till en annan affär och lyssnade på Whaferdale Emerald (ca 5500:-), Heco Xenon 400 (ca 4000:-) och Qln 606(ca 7500:-) dvs högatalare i någorlunda b4:ans prisklass. De drevs av en Yamaha reciever i 4000:- klassen, minns inte vilken. I samtliga fall fanns fyllighet, detaljrikedom och musikalitet. För prisklassen bra köp helt enkelt. Här var avståndet till högtalarna betydligt större, omkring 4-5 m.
Varför blev det såhär? En redan frälst blev besviken. Beror det på förstärkeriet? På rummet? Eller har alla andra fel? Åsikter om Cambridge Audio...?
Jag ska tillbax för en ny lyssningsomgång, och då be dom koppla in ex v en H/K 670, flytta mej så långt bak jag kan och sitta kvar länge. Inte minst ska jag be om högtalare från annan tillverkare, så att jag får annat ljud att jämföra med. Jag tror inte riktigt på mej själv...
Kommentarer välkomnas.
|
Edited by - bjarne on 2002/11/01 10:27:22 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 10:35:23
|
Ja det kan nog mkt väl vara förstärkaren som spökar. Men ta du & testa med en 670. Det blir bättre! Och ta med en ickebränd CD också.
Jag lyssnade på dem i en affär & de lär mkt bra (Bronze 4), fast då var det ju en Arcam A85 & signalkablar för 10'000 inkopplade... |
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 10:51:17
|
quote: Originally posted by AKA
Ja det kan nog mkt väl vara förstärkaren som spökar. Men ta du & testa med en 670. Det blir bättre! Och ta med en ickebränd CD också.
Jag lyssnade på dem i en affär & de lär mkt bra (Bronze 4), fast då var det ju en Arcam A85 & signalkablar för 10'000 inkopplade...
Alltså vad skall han med en ickebrännd skiva till när han är "inlyssnad" på den och vet hur just den skall låta =))))
Det blir ju som att lyssna på musik man inte hört =))))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 11:12:39
|
Det lär knappast hjälpa med en original-cd, signalkablar för 10,000, eller en annan förstärkare.
Jag är mycket skeptisk till övertron som en del folk har till "småsaker". Om det låter så illa som bjarne beskrev, så är det bara att glömma de lådorna, istället för att lägga ut en massa cash på att korrigera felen. Dessutom, handlare som kopplar in signal-kablar som kostar nästan lika mycket som förstärkaren eller högtalaren borde få spö, maken till felprioritering får man leta efter! |
 |
|
CDP
Member

212 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 11:16:07
|
Du lyssnade nog för nära, och om lyssnigsrummet var på ljudkällaren så brukar det låta ganska "fattigt" därinne, fattar inte varför, men det brukar vara så. |
 |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 11:24:11
|
Jag glömde fråga hur många timmar dom spelat på dom, men ett demopar borde ju vara inspelat.
quote: är det bara att glömma de lådorna, istället för att lägga ut en massa cash på att korrigera felen.
Småpryttlar är jag inte så mkt för, men som sagt förstärkarbyte, utan att överdriva med grejer i flera 10 0000-kronorklassen. Min stärkare ligger på dryga 2x100, medan A300 väl är nere på ca 2x30(?). Visst...watt är inte allt.
Har kommit på att det finns en annan affär i stan som också saluför MA, så där får jag ju dessutom ett annat rum.
Min tanke var att skaffa B2 till köket.
Har Ljudkällar'n MA? Ok, då har jag ett ställe till att gå till. Jag var på Ågrens, men tänkte gå till HiFistället för en ny sejour. |
Edited by - bjarne on 2002/11/01 11:26:20 |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 15:33:29
|
Du har säkert fått lyssna på ett helt oinspelat par. MA diskanten är mycket hård innan den är inspelad då den blir silkesmjuk. Jag har haft både B2 och B4 hemma och testat dom ingående med min HK670 och det abslout "sista" jag kan säga om ljudet var "vasst". Det var precis tvärtom för min del alltså. Diskanten var både luftigt detaljerad och mjuk. Mellanregistret var lite insjunket (med röster som i alla billiga högtalare) men också luftigt och öppet vilket fungerade mycket bra för både musik och surround. Basen var som vanligt i MA's högtalare "mäktig" och nu dessutom riktigt dynamisk. Jag tyckte inte Bronze högtalarna hade ett enda riktigt fel egentligen. De bara gav lite mindre av dynamik, detajer o s v än vad dyrare högtalare gör (så akustisk krävande musik som opera, jazz m m fungera inte riktigt lika bra som vanlig rock/pop musik). Lyssnar man mycket på klassisk och akustisk musik så är ju Dynaudio A42 ett bättre alternativ eller MA's nya Silver högtalare (som jag själv har köpt nu (Silver S6), suveräna allroundhögtalare!!!).
|
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/11/01 15:37:10 |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 15:42:32
|
quote: Här var avståndet till högtalarna betydligt större, omkring 4-5 m
Låter VÄLDIGT långt från högtalarna tycker jag. Jag har nog bara drygt 2,5 meter fram till mina Monk som de är uppställda nu.. |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 15:44:52
|
köpte du monk??? |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 15:55:51
|
quote: köpte du monk???
P.g.a. ett trilskande lyssningsrum fick jag välja en annorlunda väg till väljudet...Monken passar som handen i hansken hemma hos mig.
Det låter enormt detaljerat, luftigt och tight vilket passar mitt ljudideal perfekt. Tror inte ens att jag saknar de sista Hz:en nedåt som Tellusen gav.
Den detaljskärpan kan du nog skära glas med Ekman... |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 15:56:44
|
detaljskärpa har jag inget emot =) stativare är underbara dock bara att hålla med där... |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 16:29:07
|
Misstänker också starkt att högtalarna inte var inbrända, stämmer bra med den luddiga basen och skarpa diskanten. Om det är så, kan man ju undra vad det är för handlare som bara plockar upp högtalarna ur lådan och demonstrerar, i alla fall utan att att säga något om detta. Dock bra trick om man hellre vill sälja en annan högtalare
|
 |
|
xdakob
Member

288 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 23:45:12
|
Var själv inne på Ågrens idag och blev också förvånad över bronze golvaren! Den hade inte en tillstymmelse till samma driv och engagemang som den "gamla" bronze 3:a som jag lyssnat på. Dock var det arcam som stod för förstärkeriet och cd då. Då den gamla trean hade en mycket stor detaljrikedom tyckte jag att den nya bara lät luddig och oengagerande. Lyssnade även på silverhögtalarna som stod jämte. En stor skillnad men då var ju det andra förstärkare och cd-spelare. Var även på Radiolagret och lyssnade på ARL/Jordan entry 5M samt Rega Jura även här med cambridge D300 och A500. Tyckte att ARL var allderles för skrikig och ljus. Regan var fin med ett gott driv i botten, ibland blev även de dock lite ljusa. Kan det vara så att Cambridge är ljusa? |
mvh Daniel Analogt: Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One
Digitalt: Squeezebox - Beresford Dac Caiman Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 00:19:04
|
Jag har aldrig gillat Cambridges prylar nåt vidare, dessutom verkar de ha ett ganska dåligt pris/prestandaförhållande i Sverige. Lägg samma pengar på t ex NAD's nya prylar istället (som C320BEE + C521i) och det blir betydligt bättre! Det är min helt personliga åsikt... |
Man borde inte sova. |
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 19:12:03
|
Var själv och provlyssnade B2 i fredags. Det sista man kan säga om diskanten är att den är skarp. Jämförde de med NHT SB3 stativare för 7.500kr jämfört med 3.500 för B2. Och NHT-diskanten lät för vass för min smak. Däremot var som sagt rösterna något insjunkna (burkiga) på B2 jämfört med NHT. NHT var tom vassa jämfört med mina Tannoy reveal, som är väldigt raka i frekvenskurvan. |
Tangbandare rulez! |
 |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 09:42:55
|
Tack för det Xdakob, jag trodde mina öron spelade mig ett spratt. För övrigt var jag förbi hos Patrik på Ljudkällar'n - dom har inte MA.
|
 |
|
|
Topic  |
|