HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dan D'Agostini,s (Krell,s) om SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/01 :  12:30:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
I senaste numret (november) av Hifinews finns en intervju med Dan D'Agostini, Krells grundare och ägare.
Där frågar intervjuaren honom följande:
"Does he favour DVD-Audi over SACD or vice versa?"
Och svaret blir:
"I like both. In an ideal circumstanses I think I would pick SACD.
I think it sounds more musical, has less artefacts and is more compatible whith CD. As for which will win, I can't speculate and frankly I don't care."

Han föredrar alltså SACD, därför att det låter mer musikaliskt och har mindre med konstigheter för sig, än DVD-Audio.
Samma åsikt som bla. Mark Levinson med flera som inte är ekonomiskt uppbundna i något av systemen.

Det ska bli intressant att jämföra själv framöver om jag delar deras åsikt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:05:23  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jo.. själv har jag inte ens lyssnat på några större system med Sacd el DVD audio i ännu... känns som det kvittar... med tanke på att man måste ha en ruskigt dyr spelare för att märka någon skillnad mot en bra cd spelare. Hade dock varit skoj att få lyssna på en riktigt bra spelare (SACD/DVD audio) i en bra anläggning.

Vi får väl hoppas att det bästa formatet vinner duellen... vilket det nu är..
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:07:08  Show Profile Send DHT a Private Message
Dags för Morello att plocka bort sin "I LOVE KRELL" -signatur kanske?

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:19:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

Dags för Morello att plocka bort sin "I LOVE KRELL" -signatur kanske?

Samma tanke dök upp i mitt huvud när jag såg intervjun i Hifinews
Ännu en voodogubbe i deras samling

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:50:08  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Visst var det intressant att han i samma intervju berättade att han inspirerats av Julian Hirsch(?) som räknat ut det krävdes 680W för att kunna återge en ton från en flygel korrekt (lika starkt genom ett visst par högtalare, troligen JBL)? Tur att jag inte lyssnar så mycket på pianomusik med mina 150W ;)

Han sade också att oavsett egen preferens så kommer Krell att tillverka det kunderna vill ha. Det kanske finns hopp för Morellos signatur i alla fall...

Hi-fi tidningar är mitt nummer 1 tweak ;)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/01 :  18:21:08  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Hatoil

Visst var det intressant att han i samma intervju berättade att han inspirerats av Julian Hirsch(?) som räknat ut det krävdes 680W för att kunna återge en ton från en flygel korrekt (lika starkt genom ett visst par högtalare, troligen JBL)? Tur att jag inte lyssnar så mycket på pianomusik med mina 150W ;)

Han sade också att oavsett egen preferens så kommer Krell att tillverka det kunderna vill ha. Det kanske finns hopp för Morellos signatur i alla fall...

Hi-fi tidningar är mitt nummer 1 tweak ;)

Han sa så, därför att han tycker att det låter bättre. Inte därför att det mäter bättre. Vad som menas med "less artifacts" i en jämförelse med DVD-Audio framkommer inte i artikeln. Någon som har en ide om vad det kan vara?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000