HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Edison 60
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/11/04 :  07:19:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hifi-sverige i ett nötskal, Hififorum är med överallt

Kul med nöjda fantaster!

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/04 :  08:44:15  Show Profile Send B Peter a Private Message
Larsho, välkommen till de rörskadades skara.

Det finns ett sätt att få en Edison 60 att låta ännu bättre den dag man har för mycket pengar: ett bra aktivt försteg. Det är ingen natt och dag skillnad men det låter som om slutsteget orkar mer med ett bra aktivt försteg. Själv använder jag faktiskt ett transistorförsteg! I och för sig har jag inte Edison 60 kvar men det funkar bra med mitt nuvarande "Erik Andersson"-slutsteg (en variant som aldrig kom i produktion). Helst skulle jag vilja ha ett Audion två-låde-försteg...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/04 :  08:52:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by B Peter

Larsho, välkommen till de rörskadades skara.

Det finns ett sätt att få en Edison 60 att låta ännu bättre den dag man har för mycket pengar: ett bra aktivt försteg. Det är ingen natt och dag skillnad men det låter som om slutsteget orkar mer med ett bra aktivt försteg. Själv använder jag faktiskt ett transistorförsteg! I och för sig har jag inte Edison 60 kvar men det funkar bra med mitt nuvarande "Erik Andersson"-slutsteg (en variant som aldrig kom i produktion). Helst skulle jag vilja ha ett Audion två-låde-försteg...



Låter intressant, vad förslår du i så fall ???

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/04 :  09:40:30  Show Profile Send Robis a Private Message
Jag körde tidigare med ett passivt försteg till min Audion,
men uppgraderade till ett Audio Analogue Bellini som jag är ruskigt nöjd med.

Klart värt en rekommendation

/Råbis
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/04 :  09:43:21  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by B Peter

Larsho, välkommen till de rörskadades skara.

Det finns ett sätt att få en Edison 60 att låta ännu bättre den dag man har för mycket pengar: ett bra aktivt försteg. Det är ingen natt och dag skillnad men det låter som om slutsteget orkar mer med ett bra aktivt försteg. Själv använder jag faktiskt ett transistorförsteg! I och för sig har jag inte Edison 60 kvar men det funkar bra med mitt nuvarande "Erik Andersson"-slutsteg (en variant som aldrig kom i produktion). Helst skulle jag vilja ha ett Audion två-låde-försteg...



Låter intressant, vad förslår du i så fall ???




Svår fråga, jag är ju så okunnig om hur olika märken låter, har bara haft en himla tur och fått ihop bra grejer. Försteget är byggt av någon, för mig okänd person, som fått receptet från en fransk förstärkarguru. Det ska tydligen använda sig av bara en enda transistor. Det är väldigt litet, med träfront, och har en väldigt udda trä-fjärr med bara volymreglering. Kanske någon har något liknande? I vilket fall som helst så skulle jag hellre satsa på ett begagnat Audion premierförsteg, helst med grammofondel. Ett av Audions bättre grammofonförsteg, det med separat strömförsörjningslåda, finns annonserat i senaste Hifi & Musiks begagnatsidor. Jag vågade inte ringa och fråga om priset... Att jag föreslår Audion är därför att en person jag talat med som har både mitt försteg och Audion Premier säger att de fungerar ganska likvärdigt, med en viss fördel till Audion.

Jag läste ett inlägg någonstans här på hififorum från någon som rekommenderade ett försteg från Audio Analog, det kanske också skulle funka?
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/11/04 :  10:22:23  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag kan verkligen rekommendera Audion premier. Jag har versionen utan separat nätdel, men det fungerar kalasbra!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/04 :  12:26:34  Show Profile Send Robis a Private Message
larsho :

Om du bor i närheten av Karlskoga, eller har vägarna förbi så är du välkommen in och lyssna om du är lite intresserad av t.ex Audio Analogue och Amphion.

Mvh

Råbis
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/04 :  12:31:52  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Robis

larsho :

Om du bor i närheten av Karlskoga, eller har vägarna förbi så är du välkommen in och lyssna om du är lite intresserad av t.ex Audio Analogue och Amphion.

Mvh

Råbis



tackar för erbjudandet, men tyvärr bor jag i NV Skåne, men ev. har man kanske vägarna förbi ngn dag, kanske när FBK får stryk av MIF

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/04 :  12:54:40  Show Profile Send nin a Private Message
tackar för erbjudandet, men tyvärr bor jag i NV Skåne, men ev. har man kanske vägarna förbi ngn dag, kanske när FBK får stryk av MIF


Ja, då får du nog vänta ett BRA TAG
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/04 :  13:02:56  Show Profile Send B Peter a Private Message
Robis!

Jag såg inte ditt inlägg, det är alltså du som har Audio Analogue försteget! Kan du berätta lite om det, har det t.ex. ett grammofonsteg?
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/11/04 :  13:21:58  Show Profile Send Robis a Private Message
Hej,

Jag skrev en lyrisk recension av det för några månader sedan,
men kortfattat så är det ett välbyggt försteg, har ett riktigt bra MM/MC-steg (jag har iofs bara kört med MM-delen), en metallfjärr som är ett aber att använda eftersom du måste rikta den mitt på apparaten och kostar runt 9000:-

Fin detaljrikedom, mycket bra kanalseparation och närvarokänsla.

Den ersatte ett passivt steg som jag körde med innan och jag tänker inte koppla tillbaka
Rekommenderar en provlyssning helt enkelt!
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/11/04 :  15:56:19  Show Profile Send OlaH a Private Message
Larso

för att få den att låta riktigt bra bygg om till pse300b
och använd ett aktivt försteg utan förstärkning (katodföljare),
som du bygger själv.


Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/04 :  16:00:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by pse300b

Larso

för att få den att låta riktigt bra bygg om till pse300b
och använd ett aktivt försteg utan förstärkning (katodföljare),
som du bygger själv.






Men den låter redan bra, dessutom om man kör med triod halveras ju effekten !!!

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/11/04 :  16:15:45  Show Profile Send OlaH a Private Message
då har du inte hört en pse300b,15 triodwatt slår det mesta.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/11/05 :  12:37:21  Show Profile Send ayayay a Private Message
Istället för ett försteg till Edison 60, så skulle jag rekomendera att man kopplar om den till en triod. Jag har testat med försteg till Edison 60, men jag tyckte att det lätt bättre utan.

Slutsats: Många skulle bli förvånade över hur högt upp i ligan som Edison 60 spelar. Den är underbar, det är bara att gratulera dig till ett fantastiskt bra köp. Det är antagligen ett av det mest prisvärda/hifivärda köp du någonsin kommer att göra.


"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/05 :  13:11:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by ayayay

Istället för ett försteg till Edison 60, så skulle jag rekomendera att man kopplar om den till en triod. Jag har testat med försteg till Edison 60, men jag tyckte att det lätt bättre utan.

Slutsats: Många skulle bli förvånade över hur högt upp i ligan som Edison 60 spelar. Den är underbar, det är bara att gratulera dig till ett fantastiskt bra köp. Det är antagligen ett av det mest prisvärda/hifivärda köp du någonsin kommer att göra.






Håller med dig fullt och fast !! Men då kanske man lika gärna kan köpa trioden direkt, för enligt Erik är det inte någon större vits att koppla om till triod om man inte samtidigt byter till 300B rör


Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2002/11/05 :  14:17:50  Show Profile Send lenwac a Private Message
quote:
Originally posted by ayayay

Istället för ett försteg till Edison 60, så skulle jag rekomendera att man kopplar om den till en triod. Jag har testat med försteg till Edison 60, men jag tyckte att det lätt bättre utan.

Slutsats: Många skulle bli förvånade över hur högt upp i ligan som Edison 60 spelar. Den är underbar, det är bara att gratulera dig till ett fantastiskt bra köp. Det är antagligen ett av det mest prisvärda/hifivärda köp du någonsin kommer att göra.





Jag kör själv med en triodkopplad Edison 22:a utan försteg driven direkt av CD'n, ger inte många watt men kopplad till känsliga kvartsvågare låter det toppen, tycker i alla fall jag.
Dessutom för en mycket "rimlig", (vad man nu menar med det?), penning.

Har även provat med ett Edisson One, passivt försteg, men jag hörde ingen skillnad så det plockade jag bort.

mvh lenwac

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/11/05 :  15:01:12  Show Profile Send ayayay a Private Message
Som sagt, jag tror den spelar bäst som den är. Jag längtar redan hem till dess glöd.

Krav på tjejen: "Jag vill att du skall glöda som mina EL34:or"

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/05 :  17:06:13  Show Profile Send B Peter a Private Message
Med försteg låter det en aning mer livligt men samtidigt så kanske en del av rörcharmen försvinner, så det är en smaksak.

När jag spelar med cd-spelaren så låter det bättre med försteg. När jag spelar LP så låter det bättre att ha grammofonsteget kopplat direkt till slutsteget, utan försteg emellan. Nu har jag i.o.f.s. inte Edison 60 kvar men 60'an är så pass bra att det inte är någon jätteskillnad mellan den och min triodförstärkare. En kompis är lite sur på mig att jag sålde 60'an, han tycker den var mysigare i ljudet.
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/11/06 :  07:59:46  Show Profile Send ayayay a Private Message
satt och lyssnade till Kent "Hagnesta Hill" spår 12 "insekter", alltså akta sig vad bra det lät

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000