HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Skivpuck - Vilket lyft för ljudet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/02/01 :  08:33:45  Show Profile Send Vox a Private Message
Här om dagen kom det ett litet paket från Svalander. I det låg det bl.a. en skivpuck av märket Mitchell. Orsaken till att jag köpte pucken var att vissa av mina skivor är lite konkava/konvexa vilket medförde att de upphörde att snurra när jag borstade dem.

Första kvällen kollade jag bara att det gick att borsta skivorna utan att de stannade när jag använde pucken.

I går var första kvällen med lite mer seriös lyssning.
Vad var det som hände med ljudet?

Plötsligt fanns det detaljer som jag inte hört på skivor jag ägt i mer än 20 år. Jag hade även svårt att sitta still. Stampa takteneffekten var hög. Vid ett tillfälle försökte jag läsa en tidning samtidigt, men det vara bara att lägga bort den och sjunga med.

Ljudet blev kristallklart, detaljrikt och dynamiskt. Attackerna satt där de skulle och alla intrument var lätta att följa.

För min del var detta ett jättelyft ljudmässigt. Detta till en kostnad för mindre än 500 SEK.
Kan inte annat än att rekommendera denna skivpuck.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/02/01 :  16:03:04  Show Profile Send Zombie a Private Message
funkar en hockeypuck med hål också?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/02/01 :  17:24:53  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Det var skillnad som mellan natt och dag alltså?
då kanske man ska låna hem en och testa om jag blir lika impad

hur vet man hur mycket vikt sin spelare klarar? jag har en Pro-Ject Xpression II.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2006/02/01 17:27:08
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/02/01 :  19:56:34  Show Profile Send Vox a Private Message
Den jag köpte väger inte så mycket utan kläms fast via en chucklösning. Jag använder den på en Pro-Ject Xpression II.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/02/06 :  09:51:23  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har aldrig testat en skivklämma, det vore intressant. Jag har däremot testat skivpuck, men tyckte jag förlorade lite liv i musiken. En hockeypuck kanske är lite för lätt för att fungera? Om du testar får du berätta hur det verkar Zombie!
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2006/02/08 :  20:27:56  Show Profile Send filkingian a Private Message
Vad är det för skivspelare/pickup du du har?

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/02/09 :  11:20:54  Show Profile Send lindvall a Private Message
filkingian, jag antar du frågar mig? En Nottingham Analogue Interspace. Testade med skivpucken från Pro-Jects RPM 9.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/02/09 :  11:26:06  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
lindvall, kan tänka mig att det är lite skillnad, eftersom hockey-pucken väger och påverkar resonans och vikt på skivtalriken, men klämman väger lite och ser bara till att trycka ner skivan mot tallriken. Om man nu skall hitta på en förkaring till en ev. skillnad kunde det kanske vara så i alla fall, inte helt säker som sagt....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/02/19 :  10:36:46  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Igår testade jag och 3 personer till diverse tyngder på skivan när vi lyssnade. det var ingen skillnad alls oavsett tyngd jag lade på. tur det, då sparade jag 500:-, men visst på något sätt känns det åtminstonde som att det är bättre med en tyngd på skivan

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000