HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pro-Ject RPM-4, "vta" (vertical tracing angle)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/02 :  12:26:46  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag undrar hur viktigt det är att VTA'n är "exakt" rätt. Jag har inte justerat något alls hittills för jag har svårt att se hur pass vertikalt nålen ligger. Man får ju nästan använda ett mikroskop för att kunna se så detta är ju inte direkt en enkel justering. Jag kör därför med fabriksinställningarna. Har ni övriga justerat detta? Hur vikigt är det egentligen att det är 100% rätt?

/Stefan

Man borde inte sova.

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/02 :  12:54:34  Show Profile Send nin a Private Message
Stefan007, Ja, jag kan inte heller ändra VTA på Rega armen (det går men är inget vidare).
Men om det är viktigt vet jag inte personligt. Enligt folk med bättre spelare som har VTA och tester i tidningar så är det ganska viktigt, men det kan vara så att det är ju viktigare ju bättre saker man har. Men det är iaf inte oviktigt
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/11/02 :  16:42:14  Show Profile Send Bland a Private Message
VTA är mycket viktigt. Alla inställningar på en spelare är av vikt. Det svåraste man kan sätta upp är en skivspelare för det är oerhört små marginaler, som gör skillnad. På häggmarks arm kan man justera VTA via remote. På det sättet kan varje skiva optimeras ( lite överdrivet för mig). Självklart skall man titta när man ställer in VTA men även lyssna. Justera lite och lyssna. Det skall vara en bra balans mellan bas, mellan och diskant. Då är man rätt. Ta hjälp av någor rakt. Tillverka ett linjärt papper (kartong). Linjerna måste vara exakt raka ( 5st med 1cm mellanrum). Lägge den pararellt med armen när den spelar skivan. Eller när tallriken är still. OBS Kom ihåg om du gör det, när tallriken är still, får du ABSOLUT inte röra tallriken år fel håll. Då rycker nålen, direkt. Tallriken skall vara still. Optimera för den skivan som är mest "normal", tjockleken på en lp är olika. En 180gr skiva är ´tjockare.

Jag vet att markku har bra koll på sidor på nätet där det finns bra info. Använd sökfunktionen.

Lycka till men var försiktig så att inte nålen flyger iväg bort mot audionirvana.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/02 :  16:55:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Tack för tipset! Tyvärr skickade inte Pro-Ject med någon "vta-fjärr" till min spelare heller...

Eftersom nålen är så liten så är det väldigt svårt att se om den ligger bara några grader fel. Jag ska söka efter mer info också...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/02 :  17:10:55  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Till min Regaarm har jag några brickor (1 mm tjocka) som man kan lägga in när man monterar armen. Den är ganska lätt att skruva av och sätta på. En bricka till eller från ger en klar förändring, framför allt mer eller mindre bas. Om det är någon som försöker, armen skall inte skruvas fast hårt, bara så att att den sitter stabilt fast. Skruva tills det drar och sedan bara en liten bit till.
Det finns också VTA justerare som tillbehör till Rega, men jag tycker det går lika bra med brickor om man inte vill justera individuellt för olika skivor.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/02 :  17:14:18  Show Profile Send nin a Private Message
Anders47, Ja jag såg också den där VTA justerare, verkar väldigt bra! Men jag skiter i detta nu eftersom det ska bli en ny arm snart.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/02 :  17:18:31  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är nog viktigare att skaffa en ny, fast monterad motvikt än VTA justerare. Veteran Hifi har en för 600 kr, tror jag den kostar. Det blir litet som en ny arm. Såg också att de tagit in det Incognito kit för uppgradering av tonarmskabel jag köpte i England.
Fast det finns ju ännu bättre armar!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/02 :  19:06:32  Show Profile Send nin a Private Message
Fast det finns ju ännu bättre armar!

JAAAA! Såg att dom fått in min framtida (95% säker) arm, Graham 2.2!!!
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/11/03 :  00:01:14  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jaså, du börjar bestämma dig nu. Är SME och VPI armar helt ute ur leken nu?

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/11/03 :  13:44:26  Show Profile Send nin a Private Message
Pipes, Nej, har inte gjort det än. Väntar på tester i Stereophile om både VPI'n och SME, dom är på G, har snackat med Fremer om det.
Sedan så ska jag se om det går att lyssna innan, men det är inte så troligt.
Men anledningen varför Graham 2.2 ligger så bra till är att man kan lätt skruva loss armröret och på så sätt byta pick-uper på en grisblink. Det samma med VPI. Men jag tänker väl mest på Graham och det skulle väl bara bli en SME om dom funkar bäst på SME spelaren. VPI blir det bara om det blir en VPI spelare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000