Author |
Topic  |
|
sherlock
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 19:14:54
|
Hej hej.
Kan nån på ett enkelt sätt förklara varför man måste 'spela in' högtalare när dom är nya. vad är det exakt man gör och varför påverkar det ljudet.
Och 2) behöver även en ny förstärkare 'spelas in' ? i så fall hur lång tid då?
Mvh
Sherlock - Inte så smart som man kan tro :-) |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 00:48:55
|
Det är väl högtalarens upphängning som behöver mjukas upp lite innan den ger det "rätta" ljudet.
Att spela in elektronik vet jag däremot inte så mkt om annat än att varm elektronik låter bättre än kall(har inget med inspelning att göra), kanske är det någon elektrisl egenskap som förändras vid användning...? |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 15:23:40
|
Jag vet inte exakt vilka delar som påverkas av "inspelning" och varför men det verkar gälla alla komponenter för t o m min lilla RIAA-box ändrade ljudkaraktär ganska mycket under de första två dagarna jag använde den. Min HK670 förstärkare lät också komprimerat, instängt och hade nästan ingen djupbas alls de första 3-4 dagarna. Detta var ännu mer påtagligt med min tidigare NAD C370, efter cirka 2 veckor så "släppte" basen och djupbasen kom äntligen fram. För förstärkare och CD-spelare gäller ofta 25-50 timmars inspelningstid. Med högtalare och kablar krävs ofta längre inspelningstider, cirka 50-200 timmar beroende på märke/modell. Jag har haft flera högtalare med metallmenbran och de krävde samtliga över 100 timmar innan de lät "rikigt" bra. Innan dess lät de nästan hemskt. Efter ytterligare ett par veckor så försvann också resonansljuden i basområdet (boxljudet) och basen blev ännu djupare. Så man ska abslout vänta med att utvärdera högtalare inna de är helt inspelade. Från krtong låter de ofta katastrofalt dåligt...
De enda apparater som jag inte upplever så mycket inspelningseffekter med är DVD-spelare. Varken min Pioneer 646A eller Sony NS900 förändrade sitt ljud nåt direkt hörbart sätt under de första dagarna. Varför det är så vet jag inte?
|
Man borde inte sova. |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 18:25:50
|
Man får inte heller glömma att man blir inlyssnad själv oxo.. Exvis om man köper ett par nya högtalare så kanske man tycker att dom låter lite vasst och tråkigt i början, för att efter ett par veckor låta mycket bättre. Visst är det så att de flesta högtalare ändrar karaktär när dom har fått gå ett par hundra timmar, men det är även så att man vänjer sig vid nytt ljud ganska fort oxo. Man blir "inlyssnad"...
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 20:13:53
|
Alla nya högtalarelement (bas och mellanregister) måste "spelas in" för att låta bra. Det beror på att upphängningarna måste mjukas upp. Hur det är med diskanter vet jag inte.
När elektroniken blir varm efter en stunds spelande så förändras ljudet också - oftast till det bättre men ibland till det sämre. När elektroniken blir riktigt het eller varm så är det oftast en försämring som sker. Men det beror ju på hur stor möda konstruktörerna har lagt ner på att förhindra sådana saker...
Ja, det är sant att man vänjer sig vid nya högtalare och ett nytt ljud. Eller att man glömmer det gamla ljudet... |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 20:19:28
|
Jag håller inte riktigt med... De senaste högtalarna som jag har köpt har varit omväxlande mjuka/mörka och hårda/ljusa i olika perioder under inspelningstiden. Så att "vänja" sig vid de nya högtalarnas ljud det kan man ofta inte göra förän "efter" inspelningsperioden, för det är först då som man har ett "stabilt" ljud att vänja sig vid. Håller själv på att spela in ett par Monitor Audio Silver S6 just nu. Skiftar karaktär ganska kraftigt ett par gånger om dagen ungefär vilket gör det svårt att lyssna på musiken koncentrerat... Mina tidigare Silver 8i tog nästan 150 timmar på sig innan de lät "likadant" hela tiden.
Visst vänjer man sig också vid olika högtalares ljud men det är en annan sak för mig än "inspelningen", som beror på olika fysiska förändringar i högtalarens konstruktion.
|
Man borde inte sova. |
Edited by - n/a on 2002/11/04 11:00:52 |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 20:29:04
|
Stefan007: Ja, det är sant som du säger. Naturligtvis ska elementen vara inspelade först, innan man börjar lyssna på dem. Annars är det ju liksom ingen idé att lyssna innan de låter "som de ska". Jag har för mig att Scan Speak "spelar in" alla sina element innan de går till försäljning. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 21:54:42
|
Vad gäller inspelning av elektronik, så kan den nog mest förklaras med att elekrolytkondensatorerna ändrar egenskaper främst under den första tiden i sitt liv. Samma gäller elekronrör om man har sådana. |
The term "social darwinism" can be easily transferred into "vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
|
 |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 09:55:06
|
Finns det någon som testat det här mer objektivt? Jag menar typ, mätt ljudet, om det nu är möjligt att göra det, alternativt spelat in ljudet under olika faser av inspelningen av elektroniken/högtalarna och sedan spelat upp resultatet i en annan anläggning för att höra skillnader mer sammanhängande? Lite för att veta hur mycket man själv förändrar sitt öra i jämförelse med hur mycket apparaturen förändfras. |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 10:58:56
|
quote: Finns det någon som testat det här mer objektivt? Jag menar typ, mätt ljudet, om det nu är möjligt att göra det, alternativt spelat in ljudet under olika faser av inspelningen av elektroniken/högtalarna och sedan spelat upp resultatet i en annan anläggning för att höra skillnader mer sammanhängande? Lite för att veta hur mycket man själv förändrar sitt öra i jämförelse med hur mycket apparaturen förändfras.
Det vore nog ganska enkelt att påvisa skillnaderna med t ex en spektrumanalysator. Om det är nån som tycker sånt är kul så är det ju bara att prova... Jag litar dock mer till mitt öra och mina sinnen än till mätvärden och till specifikationer. Det enda som betyder nåt för mig är hur jag själv upplever ljudet. quote: Jag har för mig att Scan Speak "spelar in" alla sina element innan de går till försäljning.
Tänk om alla gjorde det... |
Man borde inte sova. |
 |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 14:21:02
|
quote: Det vore nog ganska enkelt att påvisa skillnaderna med t ex en spektrumanalysator. Om det är nån som tycker sånt är kul så är det ju bara att prova... Jag litar dock mer till mitt öra och mina sinnen än till mätvärden och till specifikationer. Det enda som betyder nåt för mig är hur jag själv upplever ljudet.
Helt sant, men med tanke på att det florerar många åsikter om hur lång tid olika apparater behöver för att spelas in så kunde det vara intressant med ett objektivt mått på när man närmar sig slutljudet.
En fråga vad gäller inspelning av fr a högtalare: Går inspelningen fortare om man spelar högt? |
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 14:30:40
|
Det kan eventuellt påverka inspelningstiden... Det effektivaste sättet (enligt många tidningar m m) att spela in högtalare är att ställa dom med fronterna mot varandra med ett par centimeters mellanrum, "fasvända" den ENA högtalaren (d v s växla +/-) och sedan dra upp volymen rejält under ett par dygn. På detta sätt låter högtalarna knappt nånting trots att volymen är hög (de fasvända frekvenserna tar ut vararandra). Detta är också helt ofarligt för förstärkaren.
|
Man borde inte sova. |
 |
|
|
Topic  |
|