HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva Davis Sylvian-Secrets of the beehive
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/02/06 :  11:58:46  Show Profile Send Fisherking a Private Message


David Sylvian – Secrets of the beehive
Utgiven 1987-10-22
Format CD/Vinyl
Bolag: Virgin
Katalognummer CD: CDV-2471
Katalognummer Vinyl: 208 675-630



David Sylvian grundade tillsammans med sin bror (Steve Jansen) bandet Japan i England 1977. Japan hade en del listframgångar men splittrades 1982. Strax innan bandet splittrades började David Sylvian att samarbeta med den Japanske musikern Ryuichi Sakamoto. Ryuichis influenser på Davids musik är ganska tydliga och samarbetet dem emellan har fortsatt genom åren.

David Sylvian är en sådan där artist som nästan alltid får lysande recensioner men aldrig säljer några mängder med skivor. Ett av de bästa exemplen på detta är Nine Horses (2005) där han bl.a. samarbetade med Stina Nordenstam. Skivan hyllades och det talades om ”Årets skiva” osv. Naturligtvis sålde skivan nästan inget alls.



Tillbaka till 1987.
Secrets of the beehive är min och många andras favoritplatta med David Sylvian. Melodierna är helt underbara och flyter fram som en vårbäck på väg att smälta den sista kvarvarande isen. Trots att produktionen är ganska mörk känns aldrig skivan deprimerande utan mer lekfull och man vet aldrig riktigt var den är på väg. Det sparsmakade kompet med basen i centrum trollbinder gång på gång och man använder aldrig fler instrument än vad som är absolut nödvändigt. Trots detta är skivan full med detaljer som till och med skulle få Roger Waters att bli avundsjuk.



David Sylvian har också haft den enormt goda smaken att plocka in Mark Isham på trumpet och flugelhorn på några spår. Mark Isham är väl mest känd för sina soundtracks. Några av de filmer han skrivit musiken till är Short cuts, Point break, Men of honor och den snart DVD aktuella filmen Crash. Det mesta har dock David Sylvian och tidigare nämnda Ryuichi Sakamoto själva stått för på skivan.

Rent ljudmässigt tycker jag att vinylen låter bättre än Cdn. Skivan släpptes på CD samtidigt som vinylen och mycket har hänt inom CD-mastringen sedan 1987. Personligen skulle jag gärna se en remaster på SACD men man kan inte få allt här i världen. Nä istället får jag njuta av skivan som den är ett tag till, och det är den värd. Det är en av de där bortglömda pärlorna i musikhistorien som är väl värd att lyftas fram ur gömmorna.

Läs mer på
www.davidsylvian.com
www.isham.com
http://www.sitesakamoto.com/

Fisherking lyssnar också på
Nick Cave – No more shall we part
Julian Cope – Peggy suicide
Cowboy Junkies – The Trinity sessions

Edited by - hal on 2006/02/06 19:31:21

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/02/06 :  20:09:44  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Melodierna är helt underbara och flyter fram som en vårbäck på väg att smälta den sista kvarvarande isen.


Det låter ju väldigt bra, måste kollas upp.
Intressant recension.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2006/02/06 20:10:20
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:20:52  Show Profile Send ludo a Private Message
David är min favorit med.
F.d sångare i bandet Japan nån gång på 80-talet.

Orpheus är höjdpunkten på ovannämnda plattan och en av de bästa låtarna som någonsin gjorts!

För er som inte har upptäckt geniet Sylvian vill tipsa om en samlingsplatta (dubbel-cd):
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/02/07 :  18:31:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Upptäckte David Sylvian för ett halvår sen eller nåt, och skaffade naturligtvis "Secrets of the Beehive", men även "Brilliant Trees" och "Gone to Earth". Den sistnämnda har jag fallit mest för faktiskt! Dock har ju Secrets... ett enormt trumfkort i "Orpheus", vilken fantastisk låt. Och vilken röst killen har.

Försökte lära mig att uppskatta hans senaste soloplatta "Blemish" när jag ändå var igång, men det var inte så lite svårare.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/02/07 :  19:18:22  Show Profile Send hal a Private Message
Är det någon som vet en site där man kan provlyssna ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:49:15  Show Profile Send mikaels a Private Message
quote:
Personligen skulle jag gärna se en remaster på SACD men man kan inte få allt här i världen

Ingen SACD, men väl en remaster: http://www.davidsylvian.net/article.php?sid=15 (scrolla längst ned på sidan).
Jag har inte köpt den eller någon av de andra remastrade, så jag vet inte om det låter bättre. Jag är så nöjd med de utgåvor jag har av Sylvian och Japan, och tycker Beehive låter alldeles utmärkt, liksom Gone To Earth, och de flesta andra också.
Jag såg Japan på Konserthuset -82 (avskedsturnen som blev Oil On Canvas), men såvitt jag vet har Sylvian solo aldrigt letat sig hit, trots att han gjort åtskilliga spelningar runt om Europa :(

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/02/18 :  16:21:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den här plattan är riktigt bra.
Tyvärr är hans övriga produktion riktigt ojämn.
Den senaste "Blemish" är ett riktigt bottennapp.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/02/20 :  17:16:01  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Kolla också upp "Dead Bees On A Cake", en av dom bästa. Har förmånen att äga de tidigare albumen på vinyl och det är ju ingen nackdel direkt Jag såg förresten också Japan på konserthuset 82.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/02/20 :  18:07:42  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Håller med de flesta här.
"Brilliant Trees" och "Gone to Earth"(Extra bra)
/Shaft
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2006/02/21 :  10:02:24  Show Profile Send mikaels a Private Message
Blemish var kanske ingen höjdare, men remixen (the Good son vs the only daughter) var rätt OK. Och den senaste, Snow Borne Sorrow, var kanon, Sylvian i gammal fin form, "september's here again"

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2006/02/21 :  16:22:16  Show Profile Send jonta a Private Message
Glöm inte Alchemy An Index Of Possibilities, med bl a John Hasell som medverkande. För den mer expreimentellt intresserade.....
Secrets...är denbästa,men jag tycker Gone to earth förtjänar att nämnas som en av de bättre.... Bla med Bill Nelson och Robert Fripp på gästgura...!

Dreams never end!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/02/21 :  17:07:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message


Den här soloplattan av Mick Karn,basisten i Japan är rätt bra med bl.a. två bra låtar där David medverkar,"Buoy" och "When loves walk in".


Rain Tree Crow var ett återförenande av "Japan", mest instrumentalt och rätt ointressant tycker jag, men med två riktigt bra låtar av David, "Blackwater" och "Every colour you are". Fast dom två låtarna finns med på samlingsplattan "Everything and nothing", vilket gör den här plattan till ett onödigt köp.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/02/21 :  17:15:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message


Ännu ett tips.
Filmmusiken till den här gjordes av Ryuichi Sakamoto, som även medverkar i filmen. David Bowie skådespelade, men medverkade inte i filmmusiken. Det gjorde däremot David Sylvian, som lade sång på titelmelodin, som blev den avslutande "Forbidden Colours".
Till min glädje dök en halvakustisk version av denna låt upp som ett bonusspår på cd-utgåvan av Secrets of the beehive. En mycket bra låt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/02/21 17:16:30
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2006/02/22 :  15:06:00  Show Profile Send jonta a Private Message
Nu blir det detaljer : hänvisar till vad Björn-ola skriver om forbidden colours: på den remstrade versionen av secrets of the behive är den låten tyvärr utbytt, till en helt annan, tidgare osläppt låt. Denna låt äri och försig den ävem mkt bra!

här kan man höra korta snuttar från skivan:

http://www.dotshop.se/ds/release.php?code=72435913172&rand=997982294


Dreams never end!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/04/12 :  13:29:32  Show Profile Send Roq a Private Message
Det här låter intressant - speciellt det där med att "..skivan är full med detaljer..:" och så den målande beskrivningen om melodier och vårbäckar - sånt gillar jag
Jag får inte riktigt grepp om vad det är för musik? Instrumentalt? Gitarr + blås?
Verkar vara ganska lugnt? Sakamoto - är det influenser åt Vangelis-hållet eller kanske åt Mike Oldfield-hållet (känner till bägges stil)?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/12 :  17:16:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kolla Jontas länk, där kan du höra smakprov.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/04/12 :  22:37:48  Show Profile Send Roq a Private Message
Björn-Ola: Ska kolla när jag kommer till jobbet. Sitter med segt telefonmodem för tillfället...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000