HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Ändra reglerna, hjälp till med ny §.14
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:09:52  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Okej, nu tar vi och skippar hifi-snacket ett tag och koncentrerar oss på ett annat ämne som är minst lika viktigt, speciellt eftersom det är fredag

Det är hög tid att få fram några riktigt goda rödviner! Mina gamla stamviner börjar kännas lite väl uttjatade även om dom är mycket goda. Jag gör några lama försök med nya sorter nu och då men oftast smakar det inte lika bra och i slutänden är jag tillbaka till mina gamla "säkra kort".

Så, eftersom jag känner mig för snål att betala mer än cirkus en hundring per flaska så drar vi gränsen vid 100 kronor, men vi kan tänja på den gränsen något men absolut inte över 150-lappen. Jag har gjort några besök i 250 kronors klassen och visst smakar det gott men inte bättre än 100 kronor klassen i alla fall, så prisribban är satt!

Mina två favoriter hitantills, som klarar prislappen är:

#5123 Masi Campofiorin 99 kronor

#2659 Coto de Imaz 100 kronor

Vilka är era absoluta favoriter? Glöm inte att hålla er inom prisramen!

Jag känner mig helt fantasilös så kom nu med lite toppen-fina toppen-tips nu och det snabbt, bolaget ska besökas efter jobbet och jag är sugen på något extra lent och smaskigt!


Nej, reglerna gäller tills vi har fått till en bättre skrivning av §.14.

Så istället för att snacka goda viner använder vi tråden till att omforma regeln./Pac



/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/02/17 13:28:13

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:19:40  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Dessa topics blir oftast låsta pga att.....

§.14 Alkohol och droger - Detta är ett HiFiForum
Alkohol och droger diskuteras inte på HifiForum.nu.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:20:50  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Blöm inte att hålla...


Har Du redan korkat upp ?

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:21:47  Show Profile Send Mahler a Private Message
Äsch!!

Varför dra gränsen vid 100 spänn!

Köp om du får tag på en på ditt lokala systembolag en Brunello Di Montalcino!! Kostar gissningsvis någonstans runt 200-250 kr och smakar GARANTERAT mer och bättre än ett vin i 100 kr klassen.

Hittar du tom en Riserva står du inför en än trevligare resa!! :)


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:27:17  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Har Du redan korkat upp



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:27:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Nä, va synd, det var en mycket tråkig regel!

Mahler: Jo, men smälla i sig 2-3 flaskor på två på en kväll känns lite styvt för plånboken. Men undantagsmässigt funkar det ju med dyrare prisklasser.

mace: Förstår inte vad du menar!!!! (snabb edit)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/02/17 13:30:16
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:33:02  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Ett rödvin som passar min smak och klarar sig under prisribban är detta:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=22652&Butik=0&SokStrangar=

nr 22652 Navajas (jag har bara testat årgång 2002).

Jag rekommenderar det varmt (dock helst strax under rumstemperatur).

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland

Edited by - IHiFi.se on 2006/02/17 13:34:54
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:37:04  Show Profile Send Mahler a Private Message
Annars under hundringen skall du köpa Chilenskt!!

Mjuka, lena och smakrika och lika spännande varje gång..

Vad som helst mellan 70 o 100 kr är en fullträff!!

Santa Digna
Santa Rita
Castillo de Molina
Tarapacá La Cuesta
eller varför inte den nya för 105 kr.
Ventisquero (Nr:2405)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:41:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Får passa på att tacka innan tråden låses

Nu har jag lite att prova ett par helger framöver, tråkigt bara att något så civiliserat som rödvin är tabu

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:43:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ett juste glas vin är väldigt gott. Men för att visa respekt mot de som har svårt att hålla sig till bara det glaset så har vi den policy som gör reeltoreel quotat in.

Jag tycker själv att den är väldigt fyrkantig och utesluter mycket trevliga diskussioner som inte behöver bli direkta excesser i alkohol, men har inte kommit på något bättre.

Fram till att vi har en bättre formulering så gäller den vi har.

Jag ändrar topic till "Ändra reglerna, hjälp till med ny §.14" så använder vi kraften till att få till en ny skrivning som gör att vi kan snacka lite friare men fortfarande håller oss ifrån excesserna.

Det skall bli kul att gemensamt försöka skapa en ny skrivning angående Alkohol och droger.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:53:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Va fint!

Som sagt var, en god flaska vin känns inte direkt förknippat till att uppmuntra till sanslös alkoholkonsumtion direkt. Jag skulle nog säga samma sak om Whiskey och Cognac som ofta också är något av en hobby/samlingsobjekt istället för en konsumptionsvara som intas i ofantliga mängder.

Men hur man får till en formulering av en regel som håller dylika konversationer på en civiliserad nivå känns knepig

Inte för att jag tror att det är något dirket stort problem med den typen av konversationer a'la fylleskryt skolungdomar emellan. Jag vet inte hur det har varit rent historiskt sett här på forumet, om regeln har tillkommit p.g.a. problem med dylikt eller mer som en gardering mot framtida problem.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:56:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
Bra initiativ Pac!!

Håller med om att det kan vara en fin linje att vandra..

Kontentan i paragrafen är väl ändå att slippa "förhärligandet" av alkohol och att glorifiera alkohol droger och dess effekt..

Ex från BMW forumet jag deltar i.. Tonvis med keps snorungar som skryter om hur snabbt dom körde i helgen med sin trimmade 325:a.. Riktigt förbannad blev jag när ett spån starta en ny tråd som handla om hur snabbt man kört någonsin.. Första inlägget var hur han kört från Norrköping till Stockholm mitt i natten drogpåverkad..

Nå, förhärligande av droger och alkohol ligger långt utanför vårt forum. Men något sådant tycker jag inte man kan se i trådar som denna som mer handlar om råd och tips inför en mysig kväll med frugan/sambon eller för all del Barbara!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/17 :  13:59:23  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
OT/Mahler: Barbara huh? Jasså, det är väl där skillnaden ligger, du har råd med dyrare sortiment för Barbara konsumerar så blygsamt

Tillbaka till regelsnacket

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/02/17 :  14:03:11  Show Profile Send Figge a Private Message
EuphoniC
quote:
Va fint!

Som sagt var, en god flaska vin känns inte direkt förknippat till att uppmuntra till sanslös alkoholkonsumtion direkt. Jag skulle nog säga samma sak om Whiskey och Cognac som ofta också är något av en hobby/samlingsobjekt istället för en konsumptionsvara som intas i ofantliga mängder.


Mahler
quote:
Kontentan i paragrafen är väl ändå att slippa "förhärligandet" av alkohol och att glorifiera alkohol droger och dess effekt..



Låter som två användbra förslag eller riktlinjer. Det är ju ändå bara förslag eller rekomendationer, sen är det upp till varje person att testa eller förkasta.
Likväl som rekomendationer på diverse Hifiprylar, så är ju smaken och upplevelsen olika.

Tommy

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/02/17 :  14:12:39  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
OT/Mahler: Barbara huh? Jasså,


Nej Nej!!

Jag faller under Sambo kategorin. Linda heter hon och är livs levande!! Jag lovar!!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/02/17 :  14:26:28  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag tror att ett förbud mot tips och länkar till sidor som beskriver verksamhet som underlättar billiga alkoholiköp, privatimport och hembränning skulle kunna vara en del av regeln. Kanske kan man tillåta länkar till www.systembolaget.se.

Jag har svårt att tro att det skulle bli kiv om vem som spelat högst när man varit packad.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/17 :  14:30:35  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Bra pac.
Jag skrev in detta bara för att jag tycker det är tråkigt att få följa många goda tips om viner whisky m,m för att senare tråden skall bli stängd.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/02/17 :  18:05:25  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Ah jag som just planerade fixa ett gruppköp med sprit från illegala producenter i öst Får väl ta det med Kent Härstedt - han lär ha bra kontakter...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/02/17 :  19:06:27  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Droger i bemärkelsen "droger" så som de flesta tänker (alltså inte innefattandes alkohol) skall enligt min mening vara ett paragrafbrott. (Iofs så har jag aldrig läst någon tråd i ämnet...)

Men jag kan nog hållas vid att man har känt sig en halv aning begränsad, då jag vet att jag själv och några fler forumsmedlemmar gärna vill lägga in en blänkare här och var om en fin whisky man införskaffat. Och att få sansade trådar kapade/låsta har varit, en för moderatorerna, klar paragrafrättighet - men i det hela lite draget i överkant.

Det är ju en komplex fråga, och i allmänhet skall "trådar" om droger som sådana(alla) eg. hållas på annat forum än vårat. Men här anser jag kanske att det är upp till moderatorernas omdöme att visa rätsida på skenande trådar - ömsom whisky ömsom kablar (jag menar; vi har ju på forumet haft skenande KABELDEBATTER som svallat MER känslor, skördat fler offer och samlat fler PÅHOPP än någon liten insmugen "alkohol-tråd" nånsin).

Kanske vi skall lägga något i reglerna som tillåter viss debatt, men kanske att moderatorerna skall kan tillåtas vara ganska stränga?

Om inte så kan vi kanske bara öppna för viss alko-debatt på prov? Sköter vi oss inte blir det den gamla regeln som gäller!

Mvh,
M
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:18:41  Show Profile Send StefanL a Private Message
För mig spelar det ingen roll, tycker iofs det kan vara trevligt med lite tips på olika viner och dylikt. Men att begränsa det till systembolaget är jag helt emot. Tror inte någon här skulle uppmuntra olagliga aktiviteter.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:30:54  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Tror inte någon här skulle uppmuntra olagliga aktiviteter.



den va bra....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:42:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Så jäkla viktigt kan det väl inte vara att diskutera vin eller öl här på HF. Uteslut det helt så blir regeln enkel att skriva och enkelt att leva efter.

Det finns med säkerhet andra ställen man kan få mycket bra vin-tips, så man blir ju inte utan.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/02/17 :  22:49:59  Show Profile Send ninja a Private Message
Men HiFi klassas som drog!!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/02/22 :  13:17:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Vad händer med omskrivningen av regelverket? Halva veckan har gått och ett lördagskalas kommer med stormsteg - det hade varit trevligt med lite tips på kartongvinare om smakar bättre än dugligt - om det finns något sådant dvs

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/02/22 :  22:13:52  Show Profile Send edison a Private Message
Tror jag ger Engelholm mitt stöd här.,..finns ju ingen som helst brist på just vintips och likande, på nätet och lite varstans.
Tom IKEA har plockat in alkoholreklam i sina utskick...

Jag vänder mej absolut inte emot själva grejen att lite tips på trevliga drycker önskas, klart är nog att det egentligen inte skulle skada så värst mycket, men jag ser inte för min del hur nya regler skulle kunna utformas på ett enkelt och hyggligt otvetydigt vis...


Minst 1 av 10 personer i snitt har rejäla problem med %-vätskorna
( = några hundra av forumets medlemmar)
Det är väl rätt enkelt att låta forumet vara ETT av mkt få "fria områden" i tillvaron...dom som har krångel blir iofs påminda om saken ändå...men jag tycker trots det att det är en mkt måttlig uppoffring av oss andra att låta saken vara som hittils.

Det stör ju inte forumets trivsel(?), mer än möjligen ytterst måttligt, men jag ser det som ett sätt att visa respekt både för dom som har strul med dryckerna, OCH att visa medvetenhet om att missbruket av dem är utan motstycke det mest eländesskapande som finns i vårt lilla land.

För övrigt är öl MKT godare än rödtjut!!! ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2006/02/22 22:31:38
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/22 :  22:29:01  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Om nu några hundra har problem med %-varorna så tror jag inte att dom påverkas av att det skrivs om vintips på hififorumet.
Eller tror någon att det det gör någon skillnad?
Då får ni nog ta och vakna upp lite är va!
Alkisen tänker! Oj nu skrev dom på hififorumet om det goda rödvinet som jag tänkte jag skulle supa mig full på idag.
Detta tror jag lika lite på som att dyrare sprit ger färre alkoholister
Typ helan vodka har gått upp med en tia idag grabbar så nu får vi sluta supa?????
Personligen har jag inget emot att får ett tips på ett gott vin eller en fin virre.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000