HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: Gang Starr - Moment of Truth (608)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2006/02/20 :  21:36:50  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Gang Starr – Moment of Truth



Utgiven: 1998-03-31
Bolag: EMI
Katalognr.: EMI-7243 -8590322
Längd: 78.42 min (20 spår)


Gang Starr har varit en av de mest respekterade Hip Hop grupperna enda sen de släppte sin debutskiva No More Mr. Nice Guy 1989. De har alltid levererat ett fräscht sound och haft texter som speglar ett hårt liv på gatan med en medvetenhet och djup som ofta saknas hos andra.



Gang Starrs logga



1987 startade Guru (Keith Elam) Gang Starr. Det var från början han och ett flertal DJ:s, och producenter. Under 1987 och -88 släppte de tre 12” vinyl singlar. 1989 träffades Guru och DJ Premier (då under namnet Waxmaster C) och det klickade snabbt. Det året släppte de singeln Words I Manifest och det nya Gang Starr var fött. De har totalt släppt sju skivor som grupp, därtill kommer även några solo projekt.



DJ Premier



Huston födde Chris Martin (DJ Premier) studerade datorvetenskap på Texas' Prairie View University. Han anses va en av de bästa (om inte den bästa) producenten någonsin. Han har alltid haft ett speciellt sound där han samplar mycket. Gamla jazz-, soul- och funklåtar finns ofta som en grund i hans låtar. Han samplar även mycket av sina äldre låter. Det finns något speciellt, en viss vibb, som är svårt att sätta fingret på. Det är ganska lätt att höra när han har varit med på något projekt. Han har fått kritik med jämna mellanrum för att han just inte förnyar sig. Och visst stämmer det, de flesta låtarna är byggda på samma sätt och alla har den där speciella känslan. Men det finns oftast även något nytt och spännande i produktionen.



Guru



Guru som från början kommer från Boston studerade affärs administration på Morehouse. Efter det flyttade han till Brooklyn New York där han började sin Hip Hop karriär. Han kände ett behov att röra sig på gatorna där Hip Hopen föddes för att få en total förståelse för den. Guru har en väldigt ren och artikulerad röst. Han använder inte så mycket slang. Men det finns ganska många referenser till äldre låtar och grupper. Detta kan göra att det kan bli svårt att hänga med om man inte har lyssnat på mycket Hip Hop. Trots detta går hans budskap fram på ett lätt sätt, detta visar på hur bra lyricist han är.



Guru och DJ Premier i sin studio i Brooklyn



Moment of Truth släpptes 1998 efter ett 4-årigt uppehåll. Förväntningarna var oerhört höga och åter visade de världen att de var bland de bästa artisterna på Hip Hop scenen. Skivan är i mitt tycke deras bästa och kanske även den bästa Hip Hop skivan.

Gang Starr kom tillbaka med en attityd som jag känner har varit på väg att dö ut. Ett hårt tungt beat och värklighetsbaserade texter. Det finns ett klart budskap mot meningslös (kommersialiserad) Hip Hop där kulturen har ersatts med pengar. Det märks tydligt att det finns en klar tanke bakom allt.

Låten My Advice 2 You har blivit en av mina favoriter från skivan. Mycket p.g.a. DJ Premiers fina produktion men även Gurus text.

Way past the days of the deuce me and you stays a crew
Only a few percent knew what me and you went through
We've been sent to dominate, these corny come-lates
and set this crooked rap shit straight from Crenshaw to Castlegate
...
But my praise goes to the most high
Cause some nights I got so wild yo, I almost died
Some stuff I got into, really scarred my mental
Pops wasn't tryin to hear it, cause of what he been through

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/02/20 :  21:58:42  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Skivan är i mitt tycke deras bästa och kanske även den bästa Hip Hop skivan.

Låter intressant lägger den på inköpslistan.
Trevlig recension.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zeebop
Member

84 Posts

Posted - 2006/02/21 :  17:07:50  Show Profile Send Zeebop a Private Message
Trevligt att läsa Jon MW!
Låter som ett kassaskåpssäkert tips!
Har samlingen Fullclip: a Decade of GANG STARR och några låtar från ovanämda album är med, och det är riktigt jäkla bra!
Iofs så är hela samlingen kanon...

Men börjar ändå ångra mig att jag inte köpte albumen istället.
Att man aldrig lär sig...


Hippettybops/zeebop
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/02/24 :  20:08:56  Show Profile Send garmen a Private Message
kul med lite skön hip hop, har också samlingen, är lite generad över att man inte har resten med dom. det är nästan ett måste i skivhyllan. som sagt roligt att se lite hip hop i forumet

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/02/25 :  12:42:38  Show Profile Send 80-talet a Private Message
jag lyssnar mkt på hiphop, tycker itne det har gjorts mkt bra sen -00 så gangstarr hamnar ofta i spelaren, itne minst den bästa hiphop skivan som nånsin släppts: moment of truth!!

eoJeud
Go to Top of Page

Patrik Jansson
Starting Member

37 Posts

Posted - 2006/02/25 :  14:30:04  Show Profile Send Patrik Jansson a Private Message
Grymt tips och trevlig läsning Jon MW! Låter intressant, ska se till att lyssna på det! Jag lyssnar på hip hop efter millenieskiftet så jag har inte hört talas om dem här egentligen.

YNWA,
MVH Patrik
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2006/02/25 :  14:36:56  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Kul med fler som uppskattar Hip Hop. Min nästa veckans skiva kommer antagligen bli en lite nyare Hip Hop skiva.

Jag håller med om att det inte gjords överdrivet mycket bra de senaste åren. Men det finns guldkorn. Det släpptes en riktig bra skiva i tisdags. Men det kommer mer om den skivan senare.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2006/02/27 :  00:07:05  Show Profile Send buffy a Private Message
otroligt bra skiva, inte direkt dmx-stuk, och tacka fan för det :D
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/04/12 :  13:22:29  Show Profile Send Roq a Private Message
Jon MW: Har hört lite Gang Starr och de är bra, tycker jag.
Vet du om Guru har nåt att göra med skivan "Rebirth of cool" att göra - jag har för mig det? En tillbakalutad hip-hop/jazz-hyllningsskiva som jag gillar starkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000