HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Jag vill gärna få tips på skivspelare & RIAA!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/22 :  19:57:00  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej,

Nu har jag läst lite trådar här på vinyl och det har verkligen lockat mig att försöka utforska vinylspelandet. Jag har aldrig haft någon spelare men har några plattor liggandes och det skulle vara kul att få lyssna på dem.

Alla tips på skivspelare och RIAA för totalt c:a 2000kr tas tacksamt emot!

Tack på förhand//Jesper

Edit: Ändrade innehållet och specificerade frågan efter nuvarande idé

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/02/26 21:07:12

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/22 :  23:41:13  Show Profile Send mayro a Private Message

köp dyrare skivspelare o skaffa ria senare.. Då är du mer långtidsklädd eftersom en skivspelare oftast fastnar ett relativt långt tag tydligen hos folk.. Så skulle då jag göra i alla fall...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/22 :  23:55:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skulle satsa på en modell tex den du beskriver (och RIAA), för att se om detta ÄR nåt du tänker fastna för...
Ingen större ide att ha en vinylsvarv UTAN riaa.

Ang PU, så finns det några trådar om det har jag för mig-

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/23 :  00:03:32  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Mayro: He! även om den säkert är skitsnygg så gör det liksom inte grejjen för mig, att bara få titta på den. RIAA behövs nog.

Tack för tipset Zalve.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/23 :  23:24:01  Show Profile Send mayro a Private Message

du verkar ha kontaktproblem här jeppe72.. Endast zalve som har tips att bilägga...här som brukar vara sådan fart...

Kanske "os frånvaro" på vinylforumet.......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/02/24 :  01:28:09  Show Profile Send Gus a Private Message
Ett bra riaa för rimliga pengar är Graham Slee SE Gram-Amp 2 (Special Edition)
http://www.gspaudio.co.uk/preamps/gram_amp_2_special_edition.htm
http://stores.ebay.co.uk/Analogue-Seduction
Kostar ca.3100:- med frakt och allt så det blir ju några kronor över till en skivspelare också.
Eftersom jag själv bara kör med gamla antika dito så törs jag inte uttala mig om nyare spelares ljudande egenskaper.
Begagnat i din prisklass finns det så pass mycket av att det enklaste är väl att du skickar upp en fråga här på forumet om du hittar något kul.

Edited by - Gus on 2006/02/24 05:53:42
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/02/24 :  18:38:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jeppe, jag har själv Bellari riaa:t, för de pengarna så är det svårt
att hitta något bättre, enligt mig.

Har även M.H MMF-5, visserligen lite över din "prova på" budget, men helt klart en gedigen och prisvärd spelare, MMF2.1 kan nog även betäcknas som en prisvärd vinylsvarv, enklare arm och pu i jämförelse.

Faran är kanske om du provar något som inte är så bra, och riskerar att få en mindre bra upplevelse av vinyl, men våga prova, jag tror inte du blir besviken om du får lyssna till lite välljudande apparater och LP-skivor.

Ett tips, satsa ett par hundringar och köp en 180 grammare, gärna av något du känner igen, då blir det lättare att jämföra med cd-mediet.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/02/25 :  09:43:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Vinylspelare håller väldigt länge så att köpa nytt är ju liksom inte nödvändigt om man inte absolut måste...

Visst, man får ha mer koll när man inte har garanti att luta sig emot. Men Jeppe, du har ju varit med ett tag och ber själv efter begagnatrekomendationer så det känns riskfritt. Men en skivspelare är en känslig sak så det gäller att man vet vad man skall hålla koll på när man handlar. Tyvärr varierar det beroende på konstruktion så en allmänn rekomendation blir att se till att det inte finns glapp i tonarmens olika lager och att skivtallrikslagret snurrar utan att man hör det minsta knyst, det skall vara HELT tyst.

Mitt standardsvar när jag får frågan om en bra istegsmaskin är REGA P3. En suverän spelare för de fjuttiga pengarna de går för på beg marknaden med en tonarm som många andra tillverkare skulle döda för att få in i den prisnivån och som lök på laxen; uppgraderingsmöjligheter in absurdum.
Javisst är det RB300'an som är det man betalar för när man köper en P3'a, resten får man liksom på köpet.
Till P3'an skulle jag valt en Denon DL103 och ett RIAA som kan hantera MC. En av finesserna med att köpa beg är att man oftast får med en PU som man kan köra på så länge medans man lär sig ställa in armen. Så att byta PU innan man lyssnat in sig känns ju liksom lite overkill.

Med en Beg P3 så får du in ett riktigt dugligt beg RIAA i din budget

Några exempel:
Detta känns väldigt intressant : http://cgi.ebay.de/AQVOX-Phono-2-CI-Phonovorverstaerker-in-Silber-OVP_W0QQitemZ7593652358QQcategoryZ23322QQrdZ1QQcmdZViewItem

Clearaudio: http://cgi.ebay.de/CLEARAUDIO-Smartphono-Phono-Vorverstaerker-NEU-OVP_W0QQitemZ7592862612QQcategoryZ23322QQrdZ1QQcmdZViewItem

Lehmann: http://cgi.ebay.de/Phonovorverstaerker-Black-Cube-von-Lehmann-audio_W0QQitemZ7591480749QQcategoryZ23322QQrdZ1QQcmdZViewItem Den finns även med en bättre kraftdel då kallad SE.

Ja, i prisspannet finns många intressanta RIAA'n så det är bara till att börja botanisera och fundera. Det roligaste med en sådan här process som du är inne i Jeppe är ju att man kan börja njuta av riggen redan på planeringsstadiet... Så ta god tid på dig och åk och lyssna hos alla du känner. På det viset varar njutningen längre i planeringsstadiet och du har större chans att träffa "rätt" första gången.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/25 :  13:53:59  Show Profile Send mayro a Private Message
Pac

Man riktigt SER hur du lyser inombords då du skriver om vinyl här...

Fasiken vad inlevelsefull din text är... Man sögs liksom in i att vilja ha en lp spelare direkt... Härligt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/02/25 :  15:30:12  Show Profile Send Manga X a Private Message
Ja två tummar upp för Pac's text!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

linken
Starting Member

19 Posts

Posted - 2006/02/25 :  17:09:16  Show Profile Send linken a Private Message
Har själv en Rega P25 som har utgått och undrar var tränger sig Rega P25 sig in mellan i serien P3, P5, P7 och P9 ?
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2006/02/25 :  18:16:03  Show Profile Send bliss a Private Message
linken: Den tränger sig in mellan dagens P3 och P5. Numret på din spelare hänger ihop med ett 25 årsjubileum, men det kanske du kände till redan. Fin spelare under alla omständigheter.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/02/25 :  21:26:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ojdå, vinyl är kul. Bra att det syns!

Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/02/25 :  23:32:12  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Kan rekommendera Holographic Audio´s RIAA. Hade prototypen hemma för snabbtest och den är nästan lika förträfflig som min nuvarande referens Sentec pa9. Sentecen hittade jag begagnad för tre månader sedan och jag är mkt nöjd! [:D) Tyvärr så tillverkas de inte längre, därav Holographic-riaat jag nämnde. Har tidigare ägt en NAD pp1 som jag tycker är riktigt sunkig; platt, plastig och tråkig!

Hittar du en Sentec pp9 så köp den, det är ett mkt fint riaa till mkt liten peng.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/26 :  10:25:41  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
tusen tack för alla tips och jag instämmer i att Pac:s text fick mig att bli riktigt sugen. Nu hade jag dock lagt planerna på hyllan lite. Jag känner att jag inte riktigt vet var jag har min rigg just nu. Kanske jag ska köpa något beggat och billigare, till att börja med?!

Typ någon äldre Thoréns eller Dual? Jag vet dock inte vilka modeller som kan vara intressanta och vilka priser som är rimliga!? Samtidigt kan man köpa ett beggat RIAA till en liten penning. Allt för att komma igång med vinyl utan att lägga massvis med pengar och därmed hålla den totala kostnaden nere.

Om man istället satsar på en skivspelare och RIAA för totalt 1500-2000kr, kan man då få bra resultat? Jag förstår att det kan bli knepigt eller rent av omöjligt att nå samma resultat som med 7000kr. Det rimmar liksom inte. Men frågan är om man kan få till en musikalisk och trevlig lösning ändå!?

Nu får ni ta ställning till om ni över huvud taget vill lägga er energi på mina frågor om vinyl med tanke på att jag är så himla ombytlig. Ena dagen vill ha! andra dagen, satsa allt på försteg.

Tack än en gång för ert engagemang!

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/02/26 10:27:13
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/02/26 :  13:10:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

hmmmm, nu blev det med ens både svårare och lättare...

Lättare: Nu har du inget val, det är Beg. som gäller om du skall få in både RIAA och skivspelare i budgeten.
Svårare: Det finns oändligt många gamla skivspelare att välja bland och vilken som "låter bäst" är helt omöjligt att säga.

Jag hade nog försökt hitta en skabbig men OK Thorens TD165 och "fynda" ett RIAA beg eller om du redan har RIAA i ditt försteg satsa en slant på några "papper i olja" kondensatorer.

Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/02/26 :  13:30:48  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Thorens brukar gå att fås billigt, även ProJect som också är helt ok. Thorens td165, 316, 318, 320 är riktigt bra. 165:an har en del kul tweaktips också, med sandlåda och annat pyssel. Jag har en 318 mk2 själv och är rätt nöjd med den. Många Thorens har SME 3009-armar som standard och är värda uppmärksamhet. Sentec pp9 kan man modifiera så att den passar ortofon om20 och om30 perfekt (går att ta ett om10 super-hus och montera en 20- eller 30-nål på). Dessa modifieringar går att få tag i från LTS antar jag, då moddade pp9:or såldes med om20-nålar en gång i tiden. Denna klassiker-kombo ryms väl i budgeten. Audio Technicas puppor är också riktigt bra för pengarna. Kanske inte neutrala men de är tillräckligt detaljerade för att man skall få det där fåniga vinylsmajlet.

Dual tycker jag sladdrar lite väl mkt, känns plastiga på ngt sätt. Antagligen bättre än de i regel ser ut och känns.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/26 :  17:37:03  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Härligt! Nu börjar det bli intressant som bara den. Har även fått tips på Dual 5000 och en Kenwood KD 7010, kanske kan vara något, beroende på skick och pris.

Nu ska jag jaga Thoréns

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/26 :  17:40:47  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Kanske 700kr för en Thoréns 165 kan vara något?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/02/26 :  19:27:13  Show Profile Send Gus a Private Message
700:- låter rimligt om den är i bra skick förstås.
En kombination som jag vet fungerar är annars Dual 505-II tillsammans med en Audio Technica AT-95E.
Spelaren brukar kosta under tusenlappen och pickupen kostar ny någonstans runt 400:-
Ett beg.Projekt riaa för några hundralappar därtill och det kommer att spela musik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/02/26 :  20:44:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag antar att du redan hitta vinylengine.com? Om inte så ta dig en titt där, där finns väldigt mycket info om olika spelare, tonarmar, pickupper, ... Ja, kort sagt det mesta man behöver för att bli en riktigt analog HiFi-entusiast.

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/26 :  21:05:04  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ska man se upp med någon särskild Thorènsmodell?

Vad ska man titta på och hur för att avgöra skicket?

Tusen tack för alla tips hittills!!!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/02/26 :  23:24:13  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Undvik alltid thorens med små lätta tallrikar. Det skall alltid vara tungt och bra.

- Carlsson Illuminati -
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2006/02/27 :  07:19:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Vad ska man titta på och hur för att avgöra skicket?

För Thoréns:
- Tyst i tallrikslagret som jag skrev här ovan.
- Tyst när den fjädrar, inget "sprooooiiiiing"-ande
- Närapå vågrät när den står på ett vågrätt underlag.
- Inget glapp i tonarmen, ta tag vid varje lagringspunkt med fingrarna och vicka med MYCKET små rörelser och INGEN KRAFT. Det skall inte glappa i någon riktning. Tar man i här så pajar man hela tonarmen och det var ju inte det som var meningen liksom...

Det finns nog mer, men jag kommer inte på mer just nu.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2006/02/27 :  09:29:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message
En sak vill jag tillägga till pac's lista, vid transport ta alltid av den yttre skivtallriken så slipper man att alla fjädrar stressas det kanske inte är någon fara att hade den på men varför chansa.

Du kan även kolla lagret genom att ta av tallriken sedan tar du tag i centrumtappen på drivdelen och vickar fram och tillbaka axlen mot motorn nästan inget glapp ok mycket glapp skräp. Starta sedan skivspelaren och lyssna på motorn är den tyst så är det ok (det skall låta ssshhh).

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/27 :  11:35:59  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ok, nu har jag verkligen underlag för att kolla läget. Ska även kolla Dual. Ska faktiskt ta en sväng till Myrorna, man vet aldrig vad folk anser att de kan ge bort. Med lite tur så...

Ni är för underbara här på hififorum/vinyl!

Retro låter fint.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000