Author |
Topic  |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 16:16:03
|
Hej alla forums vänner!
Idag hittade jag en DUAL 504. Som är en remdriven spelare. Så jag skulle behöva lite tips om hur jag ska få igång den.
Lite bilder kanske? 

På sista bilden hade jag polerat upp den lite bättre 
Vad som saknas är remmen. Konstruktionen är ju "flytande". Kan man ändå bara vända spelaren upp och ner för att på så vis komma åt för att sätta in ny rem (om det är nu där man så gör?), eller ska man undvika att vända på den?
Tanken var att rusta upp den och få den spelande. Tänkte sedan byta puckup/nål, nya phonokontakter mm. Men först vill jag få den att spela. När jag sätter i strömsladden händer ingenting. Antingen är den helt död eller helt enkelt väldigt tyst i drift?
Nåväl utan rem går det ju inte att spela med den. var köper jag en ny rem? Hur byter jag den? Något mer som jag bör kolla upp? Smörjning? Vad mer?
All hjälp motages tacksamt!!! 
Får jag inte igång den har den ju bara kostat mig 25,- plus rem vad den nu kan kosta.
EDIT: Spaken som lyfter upp och sänker armen verkar inte fungera heller (mindre problem).
Med vänliga hälsningar Johan Linnarsson |
Vänligen Johan Linnarsson |
Edited by - datar on 2006/03/08 16:18:13 |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 19:51:35
|
Hej, Rem hittar du hos Svalander. http://www.svalander.se/ Så det ska inte vara några problem. 25:- måste jag säga vara ett fynd. :-) |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 19:57:50
|
Ja just det Svalander lär ju ha remmar! Ett mail har skickats till honnom! Tack HLindgren! 
Sen ni som vet hur man sätter på den nya remmen får gärna hjälpa mig! Ni kan läsa om mina frågor i ovanstående inlägg. |
 |
|
MrVan
Member

66 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 20:50:03
|
Du lyfter på "gummimattan" på skivtalriken, där hittar du två större hål. Lägg skivtalriken uppochner, sätt på remmen på den breda kanten i botten på talriken.
Sedan vänder du talriken igen & fiskar tag i remmen genom ett av dom två hålen.
Håll i remmen, sätt tillbaka skivtalriken på spelaren & lägg sedan remmen över motorhjulet snett nere till vänster.
Hoppas du lyckas.
|
Mvh: MrVan
Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll.... |
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 21:08:22
|
Tack Mr Van! Jag ska följa dina instruktioner när jag fått min nya rem. Väntar på svar från Svalander! Tack!
Sen blir det bilder igen..
Har suttit och polerat upp den. fyllde i en repa med svart tuch... nu börjar den se riktigt anständig ut 
Vad tror ni om att byta phonokontakterna? Dessa är ju inte guldpläterade och verkar inte hålla nån högre kvalite. Tänkte köpa neutrik phono kontakter. Vad tror ni? |
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 21:42:07
|
Då var remmen bestäld hos Svalander  |
 |
|
MrVan
Member

66 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 21:57:09
|
Jag är ingen expert på vinyl, men jag tror att ett pic-up byte kan ge mest i ditt fall. Vad sitter det för piccis på den nu?? |
Mvh: MrVan
Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll.... |
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 09:39:56
|
MrVan: Det sitter en pickup från Dual. Möjligen är den original från fabrik men ser ut att vara i gott skick trotts sina år om det nu är så. Men tanken att byta har funnits. Först vill jag få igång spelaren!
Vad rekommenderar du MrVan och ni andra för trevliga pickuper till denna spelare? Är de värt att lägga ut ca 2000kr på en pickup/nål? |
 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 10:44:28
|
datar: Snurrar den lilla trissan som ska driva remmen ordentligt? |
 |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 13:38:51
|
Titta på Ortofon OM-30 till den. Jag har även använt en Ortofon MC X-3 på den med gott resultat. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 16:17:07
|
lindvall: Jo den verkar snurra på fint, inget "svaj/skev". 
Gus: Tack jag ska kolla in den sidan nu 
HLindgren: En Ortofon 30 verkar vara ett trevligt alternativ! Hur är ljudet på denna pickup/nål? Önskemålet är en pickup som låter mer musik än analytiskt men detaljerna ska naturligtvis finnas 
Tack alla för hjälpen!
Svalander brukar ju vara snabb på leveranserna så jag hoppas jag kan få min nya rem redan i morgon!  |
 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 16:57:05
|
Ang.pickup och med risk för att bli tjatig,jag skrev följande i en annan tråd/
"Technics AT-95E är en av mina favoriter,inte så neutral som Ortofon men jag tycker att den spelar mera "stampatakten" och är roligare att lyssna på."
|
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 21:51:14
|
quote: Något mer som jag bör kolla upp? Smörjning? Vad mer?
Jaha ja , väl använda 25 spänn! Blir lite förvånad att ingen "Dualit" har berättat hur den här maskinen ska smörjas! Har ingen Dual 504 själv (har en gammal 1210-växlare men den är rätt olik), men jag antar att att "tappen" på tallriken är konisk, är den inte det kan det finnas en kula i botten på lagret. Nu kan det vara så att lagret är "bottenlöst" också och då är det meningen att det ska vara fett i stället för olja.(Någon Dualägare kanske kan upplysa?)
Om det är ett oljelager ( typ Thorens, Linn, Lenco, Rega et c) skulle jag först tvätta ur lagret med topz och kemiskt ren bensin och sedan fylla det med syntetisk motorolja, typ Mobil 1 eller liknande. Låt oljan stå en stund så att den drar in ordentligt, lagerbussningen är troligen sintrad ( dvs porös och suger åt sig oljan). Sug sedan ur lite olja med toapapper innan du sätter på tallriken igen så det inte rinner över så mycket. Sätt på tallriken igen och pressa ner den. Ta sedan av den igen och torka bort oljan som runnit över.
Gör nu också rent remskiva på motorn samt den del av tallriken som remmen kommer i kontakt med, isopropanol eller annan alkohol är bra att ha här. Sätt på tallriken och montera remmen, se bara till att inte få olja på remmen!
Några Dual-länkar: http://dual-reference.com/ http://www.ol-technik.de/Dual/dualindex.htm http://www.dual-plattenspieler.de/ http://hometown.aol.de/alflanger/ |
Edited by - bostrowskij on 2006/03/09 22:11:13 |
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 09:31:15
|
Hej Bostrowskij och alla ni andra!
Jag hoppas ni orkar läsa detta!
Både du och Svalander har gett mig samma tips! Problemet var att de lät lite om den när de snurrade!
Jag löste detta genom att ta bort en liten fjäder, en slags vit hållare samt den gula platsbiten. 45varv har inte fungerat, jag kan ju ha monterat remmen på fel sätt men när ja plockade bort dessa saker så låter den nästintill knäpptyst! (titta på bilden ovan precis där motorsnurran sitter så förstår ni vad ja plockat bort) Detta medförde att det var dessa som låg emot remmen som gjorde att de lät! Efter att gjort detta så har pitchen fungerat! Nu lär jag väl aldrig spela 45 varvs skivor på denna spelare men de vore ju klart trevligt om man fick det att fungera också (så kanske ja börjar spela dom ändå)!
Jag undrar hur remmen skulle monterats vi denna anordning som jag plockade bort! Hur jag än gjorde så fick jag aldrig 45 varv att fungera och det lät mer eller mindre "oljud" när jag ändrade o hade mig!
På själva lilla motorn är den tjockare nertill och tunnare upptill. Är det här som de jag plockade bort ska flytta remmen till 33 respektive 45?
Nu har jag ingen bild på detta mer än den ni ser ovan.
Skulle ni behöva mer närbilder så säg till! Så tar jag fram kameran!
Tack för att ni orkar läsa och hjälpa mig! 
med vänlig hälsning Johan Linnarsson |
Edited by - datar on 2006/03/11 09:33:04 |
 |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 13:55:35
|
Det är den vita plastbiten som flyttar remmen. Den borde gå att justera så att remmen ligger centrerad mellan "tapparna" i hållaren, när remmen ligger emot tapparna blir det oljud. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 21:40:50
|
Hej Cittromannen!
Jsg ska sätta tillbaka allt i morgon och se om det finns justeringsmöjligheter!
Tack!  |
 |
|
datar
Member

657 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 11:08:13
|
Svalander skickade mig hans smalaste rem. Det fungerar ju bra när jag tagit bort 45/33 varvs anordningen.
Frågan är om det kanske helre ska sitta en rem som sitter precis emellen de båda piggarna på den vita plastbiten, dvs en bredare rem?
EDIT: Men jag misstänker att även denna rem kommer "skrapa" mot den vita plastbiten? |
Edited by - datar on 2006/03/12 11:11:34 |
 |
|
|
Topic  |
|