HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Akustik och nollpunkt- - -?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/07/03 :  05:03:22  Show Profile Send Gus a Private Message
Uppgraderat anl.har jag gjort och nu är det lyssningsrummets tur att få sig en behandling.Hade tänkt börja med att dämpa väggen bakom högtalarna,reglar och gullfiber o.s.v.men helt plötsligt dök där upp en tanke av byggnadsteknisk natur.Väggen är en yttervägg byggd 1942,isoleringen består av någon sorts spån,om jag nu lägger till ca.tio cm.gullfiber på insidan vad händer då med impunkten ?
Alltså,minusgrader ute,plusgrader inne och någonstans i väggen är det nollgradigt vilket i sin tur innebär utfällning av fukt.Flyttar jag denna "nollpunkt" med förödande förruttnelseprosess(fukt på fel ställe)som resultat eller händer det ingenting---?
Tänker jag som är byggnadsteknisk analfabet alldeles fel eller---?



Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/07/03 :  06:54:13  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Det skall inte vara någon fara om du har något spån också i väggen men tänk bara på att väggen inte får bli för "tät", eller om den nu skall vara det så är det viktigt att det blir tätt men jag tror på icke plast..

Kan tänka mej att du måste ha 450mm och uppåt för att det skall börja bli kritiskt till att fälla ut fukten i väggen.. 400 - 450mm är väl optimalt på tak kan jag tänka, så inte över det.


//Michael

Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/07/03 :  09:55:16  Show Profile Send wallraff a Private Message
Hmm, borde inte väggen "göra sitt" precis som vanligt?

//Walter
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/03 :  19:41:00  Show Profile Send celef a Private Message
Den var klurig!! Det borde inte göra ngn som helst skillnad, det är väl skillnaden i temperatur inne resp. ute (delta teta) som betämmer daggpunkten? Dämpisoleringen borde ju inte höja (eller sänka) rumstemparaturen så dramatiskt?
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/03 :  21:18:00  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Väggen är en yttervägg byggd 1942,isoleringen består av någon sorts spån,om jag nu lägger till ca.tio cm.gullfiber på insidan vad händer då med impunkten ?


Hmmm. Spånvägg... Jag tror att du kan andas lugnt. Fördelen med spån jämfört med många andra byggmaterial är att det är ett levande material, som kan transportera fukt utan att ta skada, om jag förstått saken rätt. Jag har fått skäl att titta på saken då jag två gånger har skrivit uppsats om ekologiskt byggande och boende.

Är huset självdragsventilerat? Om man lägger till ytterligare isolering, som du gör, så kan man komplettera självdraget med en fläktförstärkning - frånluftsvenlilation. Då får man vad som kallas "dynamisk isolering", där du får en ytterst långsam luftrörelse inåt genom väggen. Denna möter värmen, som då överförs till tilluften genom en mycket stor värmeväxlare. Ett bra sätt att minska uppvärmningskostnaden. Vem vet - du kanske kan tjäna pengar i det långa loppet genom att skapa bra akustik i alla rummen?

Om jag var du, så skulle jag dock ta saken med en byggnadsingenjör som har erfarenhet av just dynamisk isolering - jag själv har som sagt bara skrivit uppsats om saken ;)


MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?*

Edited by - Morgan on 2002/07/03 21:19:1
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/07/05 :  00:50:16  Show Profile Send Gus a Private Message
Tackar för svar och tips,jag har nu pratat med en person som kan detta med att bygga hus.Inga problem sa han så nu är det bara att placera tummen rätt och börja spika.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000