Har nyligen införskaffat en Thorens 125 Long base med en SME 3012-arm. Nu återstår det att välja en vettig pickup till detta. Mitt nätletande har hittills bara gett mig tips om div. ortofon mc-pickuper och denon dl 103.
Prisspannet jag tänkt mig är mellan 1000 och 5000:- och jag ser helst att det finns en återförsäljare i Sverige eftersom jag skulle behöva hjälp med injusteringen. Riaa-steget är ett clearaudio basic, vilket klarar såväl mm- som mc-pickuper. Senare i kedjan hittar vi en prima luna prologue two och ett par carlsson OA58.
Vad gäller mitt ljudideal gillar jag när det presenteras en trovärdig och medryckande helhet snarare än att briljera i detaljer/precision. Hellre lite för varmt än för kallt ljud och allergisk mot skärande diskanter. Musiken som spelas är mest alternativ pop/rock/electronica.
Har precis införskaffat en DL-103 och hittills kan jag hålla med alla berömmande ord om denna pickup och 3012:an. Lite av Bostrowskijs beskrivning på SPU:n, skön närvarokänsla.
Men jag har bara kört några timmar så min erfarenhet är inte så lång. Lite fler justeringar skall testas.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
quote:Ett tredje alternativ kanske vore att retippa den Ortofon MC20 super jag fick med i köpet...
Ortofon har inbytessystem för sina MC. Nu är det några år sedan jag bytte , men jag tror du får runt tusenlappen för din MC20 i inbyte mot vilken annan ortofon MC som helst. Jag kör själv MC30 supreme i en TD150 / SME 3009 s2.
Nu är det avgjort. En denon dl 103 sitter nu på armen. Hittade en (knappt) begagnad och slog till. Då återstår bara att försöka ställa in den riktigt. Skall leta runt lite på nätet efter info men har någon här tips på tillvägagångssätt mottages det givetvis tacksamt.