HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 P.U-förslag till SME 3012?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2006/03/14 :  21:31:20  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message

Har nyligen införskaffat en Thorens 125 Long base med en SME 3012-arm. Nu återstår det att välja en vettig pickup till detta. Mitt nätletande har hittills bara gett mig tips om div. ortofon mc-pickuper och denon dl 103.

Prisspannet jag tänkt mig är mellan 1000 och 5000:- och jag ser helst att det finns en återförsäljare i Sverige eftersom jag skulle behöva hjälp med injusteringen. Riaa-steget är ett clearaudio basic, vilket klarar såväl mm- som mc-pickuper. Senare i kedjan hittar vi en prima luna prologue two och ett par carlsson OA58.

Vad gäller mitt ljudideal gillar jag när det presenteras en trovärdig och medryckande helhet snarare än att briljera i detaljer/precision. Hellre lite för varmt än för kallt ljud och allergisk mot skärande diskanter. Musiken som spelas är mest alternativ pop/rock/electronica.

Tips mottages tacksamt.

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/03/14 :  23:08:15  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har man en gång hört SME3012 och Ortofon SPU så glömmer man det inte. Det är en magisk kombination, närvarokänslan är nästan otäck.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/03/15 :  08:50:39  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hej broder
Har själv en 125 LB med 3012.

Har precis införskaffat en DL-103 och hittills kan jag hålla med alla berömmande ord om denna pickup och 3012:an.
Lite av Bostrowskijs beskrivning på SPU:n, skön närvarokänsla.

Men jag har bara kört några timmar så min erfarenhet är inte så lång.
Lite fler justeringar skall testas.



En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2006/03/19 :  23:35:53  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tack för era svar.

Jag får säga att en ortofon spu lockar väldigt, men den är ju inte direkt billig. Denon är nog ett mer realistiskt val utifrån min budget.

Kul att du (cittroman) sitter på samma spelare/arm. Återkom gärna med intryck allteftersom pickupen spelats in.

Ett tredje alternativ kanske vore att retippa den Ortofon MC20 super jag fick med i köpet...
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/03/20 :  00:07:19  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
quote:
Ett tredje alternativ kanske vore att retippa den Ortofon MC20 super jag fick med i köpet...


Ortofon har inbytessystem för sina MC. Nu är det några år sedan jag bytte , men jag tror du får runt tusenlappen för din MC20 i inbyte mot vilken annan ortofon MC som helst.
Jag kör själv MC30 supreme i en TD150 / SME 3009 s2.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2006/04/04 :  11:24:00  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Nu är det avgjort. En denon dl 103 sitter nu på armen. Hittade en (knappt) begagnad och slog till. Då återstår bara att försöka ställa in den riktigt. Skall leta runt lite på nätet efter info men har någon här tips på tillvägagångssätt mottages det givetvis tacksamt.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/04 :  20:52:26  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Svalander har en skiva med tillhörande mall och instruktion.
Bor du i närheten av Eskilstuna eller Västerås kan du få låna.
Mvh Hasse.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000