HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rullbandare!!! någon mer..........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/03/16 :  20:42:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Alla analoga band brusar alltid om man inte använder brusreducering. Om man mäter S/N på en tvåspårs analogbandspelare så får man ett ovägt värde på c:a -57dB. Ett värde på -72dB avser då ett vägt värde som innebär att man tar mindre hänsyn till brum och de högsta frekvenserna. Jag tycker absolut att man bör ha brusreducering på en 1/4":s bandare men då ska det vara en riktig brusreducering typ dBx typ 1 eller Dolby SR och det finns en tredje som heter Telcom som också är bra men mindre vanlig. Med dom här systemen får man en brusreduktion på 25-30dB vilket innebär att man aldrig kan höra något brus från bandet. Inte änns när man skruvat upp lyssningen till max.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/16 :  21:08:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ska jag vara ärlig så har jag aldrig testat att koppla in dom.
Har tyckt att resultatet blivit så bra ändå.
Men när du säger så så ska jag själklart testa dom.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/16 :  21:26:24  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kollade lite på brusreduceringarna,hur kopplar man in dom
Det finns ju flera möjligheter,samt en extra multikontakt.
Help me please!

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/16 :  21:40:16  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Oj då! Min hustru upplyste mig om att bruksanvisningen ligger i en hylla ute i rummet.
Där stod allt om inkopplingen med dbx:en.
Sorry för onödigt inlägg.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/03/16 :  22:48:07  Show Profile Send lennartj a Private Message
DBX - därför att jag ofta spelade in körkonserter där jag själv var med, och behövde rejäl utstyrningsmarginal. Har en gammal DBX 128 som är inkopplad via extra anslutningar till byglarna för Dolby B som jag jag tagit bort. På så vis kunde jag använda de inbyggda balanserade mik-ingångarna.
Dessutom har jag några DBX-kodade LP som jag hittade i början på 1980-talet.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000