Author |
Topic  |
|
Bunkert
Member

769 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 14:28:37
|
Tänkte (fyr)fläta ett par nätkablar.
Skulle vara kul att fläska på och unna sig rent silver . Men, är det kanske overkill? Kanske duger med koppar?
Var hittar jag en bra skärm som jag kan dra utanpå flätan?
Och var hittar jag en vit kabelstrumpa? Svalander har en i bomull, men jag skulle gärna ha en i nylon. |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 14:44:00
|
vad ska du med skärm till om du ska fyrfläta en?
gör som jag;4st 2.5mm solida kopparledare
Elfa har grå och svart men inte vit. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 15:15:45
|
Börja med lackad kopparkabel isolerad med teflonrör. Skärm kan du experimentera med efter hand - det är inte säkert att du behöver skärma, speciellt inte med en fyrfläta.
|
 |
|
Bunkert
Member

769 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 17:28:24
|
Jasså ! Bildar fyrflätan i sig en skärm? Eller varför behövs inte skärm på fyrfläta?
Svalander sa så här om sin teflonisolerade kopparkabel:
Bunkert: -Räcker teflonet som isolering i fyrflätan, eller ska man ha bomull runt varje ledare?
Josef: -Teflonet räcker så länge du inte går på kabeln - teflonet är så mjukt att tryck kan göra det tunnare eller tom så tunt att det spricker. Vid normal användning är det inte alls dåligt - det är ju en bättre isolator än tex PVC
Nu hade ju inte jag tänkt kliva på kabeln, men om man har fest...
Teflonrör låter ju bra. Var hittar man dem? Mc Square, vad har du för isolering mellan ledarna?
|
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 18:54:42
|
I planen inår att testa fyrfläta av lackad koppartråd med bomullsisolering i teflontub. Endast bomull räcker naturligvis inte..! Summa summarum tre dielektrikum: emalering, bomull och teflon: i den ordningen.
Min cd matas av en fyrfläta av 0,5mm silvertråd i tefonrör. Fyrflätan är inlindad i ett ca. 1 cm lager av bomullstyg med en folieskärm utanpå. Skärmen är ansluten i "väggändan". Ja, det är tillverkad av en fd. signalkabel!
Flätning bildar i sig en sorts skärm, ja. Men som sagt - testa själv. (Högspänning, livsfara etcetcetc...)
|
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 19:27:46
|
Jag har tatt ett par gamla EKKJ och skalat av det yttersta och använt mig av de ledarna inuti. |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 19:30:25
|

Den brun/svarta är den aktuella (2.5mm) och den andra är från en EKLK och är 1.5mm. Ingen skärm |
 |
|
Bunkert
Member

769 Posts |
Posted - 2006/03/18 : 23:03:31
|
Freann! Var hittar du teflonrören?
Mc Square! Den bilden känner jag igen , men vad är "ett par gamla EKKJ" och "en EKLK"? |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 01:58:12
|
Elfa har, men är dyra. Jag hittade hos den lokala surplus-affären... |
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 02:09:04
|
ekkj & eklk är installations-kablar skärmade. |
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
|
Bunkert
Member

769 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 15:18:26
|
Jag lär mig nya saker varje dag här   !
Frean: Jag hittar inte teflonrören på elfa.se, har använt alla möjliga sökord. Mc Square: Menar du att det blir bättre ju tjockare ledarna är? Var är förresten jorden i kablarna på din bild?
|
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 16:08:32
|
quote: Menar du att det blir bättre ju tjockare ledarna är?
Tja...jag kör på det konceptet,iallafall tiil steg och förstärkare osv.
quote: Var är förresten jorden i kablarna på din bild?
Jord...?!?
  |
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 16:10:19
|
jorden drar du som en femte kabel runtom själva kabelflätan,förresten |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 16:11:33
|
Bunkert: Sök på "Slang PTFE"
|
 |
|
Bunkert
Member

769 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 16:54:53
|
Aha! 

Moder Jord ska få slingra sig runt mina flätor 
Nu är det snart dags känner jag...
Jag köper Furutech IEC- och Shukokontakter om ingen protesterar . |
 |
|
Bunkert
Member

769 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 17:20:32
|
Aha!   

Kolla den här färgen:

Denna skapelse innehåller en röd kabel med en svart kabelstrumpa utanpå. Kabeln lyser igenom eftersom kabelstrumpan är lite uttöjd. Snyggt va! (Från "Posta bilder på era DIY-kablar" sida 5)
Tänkte försöka få till något liknande genom att dra denna slang från Elfa utanpå fyrflätan, och sen en kabelstruma utanpå.

Artikelnr: 55-053-42
Edit: Felstav |
Edited by - Bunkert on 2006/03/19 17:22:01 |
 |
|
freann
Member

863 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 18:34:39
|
Om du vill använda en silverplätterade tefflonisolerade blå kabeln ovan behöver du ingen ytterligare isolering. Det är samma kabel som Svalande använder till sin fyrflätade nätkabel. |
 |
|
ludo
Member

1196 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 20:14:51
|
Mina nätkablar är mestadels gjorda av eklk (enkardeliga ledare) eller ölflex (flexibla ledare), ledararea 1.5-2.5mm2. Sladden bör vara gjord av material som är dåliga att förmedla höga frekvenser (dessa vill man filtrera bort). Så teflonisolering eller litztråd är oönskade material. Vanlig koppar o pvc-isolering är helt perfekt för ändamålet. Ansluter skärm i antingen bägge ändarna eller bara i apparatändan som då bildar "förlängning" av appararlåda. Eventuellt trär på ferritkärna i närheten av apparatändan. Kontakter inhandlas på biltema eller clas ohlson.
|
 |
|
Bunkert
Member

769 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 23:07:01
|
Tror ni man kan få igenom en lackerad entrådig koppartråd med en diameter på 2mm genom en PTFE slang med innermåtten 2,16mm? |
 |
|
Mc Square
Member

3723 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 23:14:44
|
förhoppningsvis ja! Ta det lugnt bara,så ska det nog gå bra. |
 |
|
|
Topic  |
|