Hur känsliga är rörsteg för långa högtalarkablar. Den länsta kabeln blir ca 14 meter. Jag funderar på 3 st Audion stereo steg till min bio o mitt rum är ganska stort.
Om jag har förstått det hela så har rörförstärkare med utgångstrafo problem med att skapa dämpfaktor för konernas basutslag. Just denna dämpfaktor kan försämras av långa högtalarkablar. Om man måste välja skulle jag i ditt ställe köra med lång signalkabel och kort högtalarkabel. Men båda dera är onda ting, i mitt tycke försämrar långa kablar ljudet och själv har jag kort signalkabel och litet längre högtalarkabel, men kör med MOSFET- trissor. Dessutom är det oftast billigare att köpa lång signalkabel och kort högtalarkabel.
Stegen skall driva mina horn "toppar" 600hz o uppåt så det blir ingen bas. Jag vill ha allt samlat på ett ställe så man slipper att springa runt o starta allt.Det blir rätt många steg o filter totalt 7+3+dvd+försteg.
Med din tillämpning är det inget problem. Som nämnts är utgångsimpedansen redan från början lite högre i rörsteg vilket snarast gör att inverkan av kabelimpedansen påverkar mindre (procentuellt sett). Det finns tillämpningar där hög utgångsimpedans inte fungerar så bra men det är huvudsakligen vid användning med bassystem eller högtalare med branta passiva delningsfilter.