HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva - Franz Berwalds symfonier m m
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:11:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message

Veckans skiva:

Swedish Radio Symphony Orchestra, Roy Goodman
-
Berwald, Symphonies and Overtures





Artister: Sveriges Radios Symfoniorkester med Roy Goodman, dirigent

Titel: Symphonies and Overtures

Format: 2 CD-album

Utgivningsår: 1996

Skivbolag: Hyperion

Katalognummer: CDD22043



I häftet som följer med veckans skiva skriver dirigenten, Roy Goodman:
quote:
/.../ it seems strange to me that Norway, Denmark and Finland have managed to capitalize on the popularity of Grieg, Sibelius and Nielsen whilst Sweden at the moment seems to promote Danish and Finnish music more than its own.


Efter att ha stiftat lite närmare bekantskap med Franz Berwalds symfonier och operaoverturer på Veckans Skiva håller jag med. Varför är Berwald så okänd? Varför hör man hans musik så sällan? Varför lyssnar vi så lite på så bra svensk musik?

Jag blev så glatt överraskad när jag upptäckte en svensk kompositör som skrivit musik som är så rolig att lyssna till! Roy Goodman skriver att Berwalds musik har anslag som påminner om Bach, Beethoven, Bruckner, Mendelsohn, Haydn, Berlioz, Brahms, Dvorak och Tjajkowskij. Av det jag känner till om de kompositörerna kan jag enbart hålla med. Berwald är innehållsrik. Hans musik är dynamisk, emellanåt bländade vacker och känns betydligt modernare än att vara från mitten av 1800-talet.



Franz Berwald



Franz Berwald föddes 1796 i Stockholm. Hans far var violinist i hovkappelet och Franz började tidigt att spela musik. Även Franz anställdes i hovkapellet och började i tjugoårsåldern att själv komponera. Emellertid mottogs hans musik inte speciellt väl i Stockholm och Sverige. Den ansågs för modern. Berwald sökte sig därför utomlands 1829, först till Berlin och därefter Wien. Det var i Wien Berwald fick sitt genombrott kring 1840. Under 1840-talet hade han sedan mest produktiva period, då han skrev de fyra fullbordade symfonierna och en opera under fem år. Han fortsatte att komponera in på 1860-talet då operan Drottningan av Golconda blev färdig. (Men den uppfördes inte förran vid 100-årsminnet av Berwalds död 1968).

Berwald hade svårt att försörja sig på musiken. Därför drev han under Berlintiden ett ortopedisk institut och under en period var han glasbruksdisponent i Ångermanland! Franz Berwald blev 71 år och dog 1868.

Berwald var inte speciellt produktiv, kanske är det anledningen till att han är så pass okänd och spelas så litet? Hans drygt fyra symfonier och overturerna till de två operorna ryms på en dubbel-CD. Dessutom skrev han kammarmusik som till stora delar finns utgivna på CD, men dessa har jag aldrig hört.



Som sig bör är veckans skiva skiva inspelad i Berwaldhallen. (bild från sr.se)



De två CD-skivorna i är inbördes olika till karaktären. Jag antar att det är orsaken till den till synes ologiska grupperingen med att de två overturerna ligger varvade med 2:a och 3:e symfonierna på den första CD:n. De 1:a och 4:e symfonierna ligger på den andra tillsammans med fragmenten av symfonien i A-dur, som aldrig färdigställdes och därför inte har något nummer. (Den komponerades annars först, redan 1820)

Musiken på CD 1 är kraftfull. Jag tycker bäst om den 2:a symfonien, Sinfonie capricieuse, eftersom den har ett litet lättare anslag än resetn av skivan. Den 3:e symfonien, Sinfonie singulière, är lite tyngre liksom operaoverturerna. Jag får Beethoven-känsla när jag lyssnar på dem. Trot

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/03/20 :  21:02:40  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
hmm, jag som redan beställt nyss från CDON....blev sugen på denna skiva/kompositör när den var med i Röda Tråden...man lär sig en del på att googla. ;-)

Hur upplever du inspelnings och ljudkvaliteten?

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/03/20 21:04:18
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/03/20 :  21:16:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Magils - jag har med avsikt valt att inte ta upp den delen i recensionen. Det beror inte på att jag uppfattar den som dålig, utan på att jag vet att jag inte har en speciellt avslöjande anläggning. Om det inte är riktigt dåligt. Och det är det inte.

Utifrån mina öron och min anläggning har jag ingentig negativt att skriva om inspelningen ur teknisk synvinkel. Hurvida den är i audiofilklass överlåter jag till dem som har mer avslöjande anläggningar att bedöma.

Musikernas prestationer har jag inte brytt mig så om så mycket, har mest hängett mig åt musiken. Radiosymfonikerna tycker jag generellt är väldigt bra - och den här skivan ändrar inte min uppfattning. Dirigenten, Roy Goodman, har jag ingen allämn uppfattning om. Detta är första gången jag vet mig lyssna till hans orkesterledning och jag tycker han verkar göra ett bra jiobb.

Magils - du kan ju alltid lägga skivan i varukorgen i vänta på nästa beställning

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/03/24 :  17:50:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tack för en välskriven recension.
Vi svenskar pushar alldeles för lite för vår egen musik.
Det är anledningen till att svenska verk spelas så lite hemma och utomlands.
Det finns också fortfarande riktigt bra svenska verk som saknar inspelning. Skandal!

Stenhammar och Atterberg var två andra svenskar som skrev fantastiskt trevliga symfonier.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000