Author |
Topic  |
|
tian
200.000-klubben

1554 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 13:08:49
|
Hejsan!
Jag tänkte kolla lite om min ide för sub bygge är bra?
Alltså om ni tror att detta kommer att bli bra ?
Jag tänkte alltså bygga en baslåda med Peerles 12" XLS bas + slav-- så detta tänkte jag använda...
Dubbla 22mm spånskivor. 7.2 kg blyfoliematta imellan spånskivorna. Matrix Stadgan
Som steg ska jag ha Fatboys 12 steg ,, som finns på fyndborsen.. ska vara lika som Rilas största..
Vad tror ni ?? kommer denna baslåda att väcka grannarna?
MVH // tian |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 13:33:20
|
Det beror på hur långt bort grannarna bor... 
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 14:04:57
|
Vad är det för lådvolym och slavbas vikt? Hur många slavbasar? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
tian
200.000-klubben

1554 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:05:34
|
Det är en slavbas.. jag tror att det ska vara 40 liter.. eftersom avr7000 körde med 40 liter...
Jag har inte en aning vad det ska vara för vikt på slaven... hur vet man det då?? måste man ändra den.. och hur ska man veta hur mycket man ska ändra den till.... ??
MVH // tian |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:22:14
|
Har du några krav på precision så måste man kunna räkna ut det. Visst kunde jag göra det man jag anser slavbasar vara slöseri med ljudenergi och tid så jag har inte brytt mig om att göra de modulerna till mina beräkningsprogram. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Keld
Member

215 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:02:19
|
"Jag har inte en aning vad det ska vara för vikt på slaven... hur vet man det då?? måste man ändra den.. och hur ska man veta hur mycket man ska ändra den till.... ??"
Prova o lattja runt lite med Unibox.xls Finns här: http://www.danbbs.dk/~ko/ubmodel.htm
Kolla även här för ett XLS-bygge: http://www.geocities.com/adrian_mack/
MVH Keld
PS XLS-slaven finns i tre olika vikter.
|
DIY is in my DNA |
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:06:18
|
quote: Originally posted by tian
Det är en slavbas.. jag tror att det ska vara 40 liter.. eftersom avr7000 körde med 40 liter...
Jag har inte en aning vad det ska vara för vikt på slaven... hur vet man det då?? måste man ändra den.. och hur ska man veta hur mycket man ska ändra den till.... ??
MVH // tian
Med et volum på 35-50liter passer standardslaven bra som den er. Men som jeg har sagt sikkert 1000 ganger, fungerer sliker slaveløsninger lite tilfredsstillende. Et trykkammer på rundt 50liter fungerer langt bedre!! Man mister noe følsomhet, men så får man en avrulling nedover som passer med rommets forsterkning. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:14:27
|
Problemet, Simba är att rummets förstärkning kommer långt lägre än vad element/lådkombinationen börjar falla och då krävs det en rätt rejäl kompensation i området där imellan. |
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:20:52
|
quote: Originally posted by Nagref
Problemet, Simba är att rummets förstärkning kommer långt lägre än vad element/lådkombinationen börjar falla och då krävs det en rätt rejäl kompensation i området där imellan.
Det kommer ann på blant annet rommets størrelse, form og lekasje. Uansett vil rommets forsterkning passe bedre sammen med en sub som ruller av med 12db.pr.okt. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:27:19
|
quote: Originally posted by Simba
quote: Originally posted by Nagref
Problemet, Simba är att rummets förstärkning kommer långt lägre än vad element/lådkombinationen börjar falla och då krävs det en rätt rejäl kompensation i området där imellan.
Det kommer ann på blant annet rommets størrelse, form og lekasje. Uansett vil rommets forsterkning passe bedre sammen med en sub som ruller av med 12db.pr.okt.
Det stämmer om man vill har en jämn förstärkning ner till nästan noll men studier visar att man kan ha väldigt branta avrullningar under 20Hz utan att det påverkar hörselupplevelsen. Dessutom så är det inte nödvändigtvis så att man har 12dB stigning om rummet är väldigt öppet och väggarna är mjuka. Men det struntar jag i! Jag räknar på en rumsförstärkning med stigning på 12db/oktav med en +6dB punkt vid 20 Hz (fast jag har funderat att göra förstärkningen så stor att den är +10dB vid 20Hz).
lekasje, vad betyder det förresten? |
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 18:42:59
|
Vad tror ni skulle vara lagom lådvolym för en XLS 10" men en XLS 10" slav? vikt i slaven? Ska man köra på den volym som dom valt i aplication note på dst, eller finns det bättre om man vill optimera snabbheten hos konstruktionen.
kommer att använda ett aktivt filter (Bassis WM8) så att frekvensgången faller lite gör ingenting, ska dessutom försöka att dämpa rummet så mycket som det går så att basens raka frekvensgång inte "boostas" av rummet så mycket.
|
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 18:49:50
|
En Marchand Bassis ska användas i sluten låda!
|
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 18:47:53
|
"En Marchand Bassis ska användas i sluten låda!"
sant, men killen som byggde med XLS (och slavar) i HiFidelity använde en WM8 för att kompensera den fallande frekvensgången, med bra resultat (enligt honom).
Tror att jag ska köra med 29,7l och 565g. (en 10" en 10" slav) några komentarer? allt mottages tacksamt..
|
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 20:04:43
|
quote: Originally posted by Ionizer
sant, men killen som byggde med XLS (och slavar) i HiFidelity använde en WM8 för att kompensera den fallande frekvensgången, med bra resultat (enligt honom).
Tror att jag ska köra med 29,7l och 565g. (en 10" en 10" slav) några komentarer? allt mottages tacksamt..
Når du først velger en slaveløsning vil jeg anbefalt to slaver. Dette fordi kassen din ellers vil stå å "svaje", da spesielt ved slavens tuning =dårlig lyd. |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 20:50:28
|
En subba står högt på listan,, vad får kostar eg. en XLS12"-subb med slav + steg o dyl? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 20:56:08
|
Jag menar.. Det finns ingen sub-konfig som är som omtalad som P-XLS, har dock inte lyssnat på dem. Jag är noll intesserad av basmuller alá "hembio"-sub,, är ovanstående lämpligt att go for?
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 22:05:30
|
Varför inte välja en subb som är byggd för att jobba i sluten låda? När du ändå ska använda en Bassis som ger dig all den extra bass du kan önska. |
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 23:56:07
|
"Varför inte välja en subb som är byggd för att jobba i sluten låda? När du ändå ska använda en Bassis som ger dig all den extra bass du kan önska."
Vad finns det för element som kan uppfylla dom kraven i samma prisklass? här är det tråkigt nog pengarna som styr... och i en rimlig lådvolym.... Sen vill jag "boosta" så lite som möjligt, och bassisen kommer bara att användas i nödfall. Med lite tur så kommer den inte att behövas. "Når du først velger en slaveløsning vil jeg anbefalt to slaver. Dette fordi kassen din ellers vil stå å "svaje", da spesielt ved slavens tuning =dårlig lyd."
Slavens resonans kommer väldigt långt ner, men visst kommer den att arbeta ganska rejält. En lätt låda skulle nog kunna "svaja" nog mycket vid höga ljudtryck för att försämra ljudet. Men när lådan väger över 50kg och jag sällan lyssnar på mer än lugn volym så tror jag inte att det är ett problem. Har provlyssnat en konstruktion med 2st 12" (pushpull) och en slav, den var stabilt byggd så väggarna flexade inte, men den rörde på sig en aning, precis som du beskriver. 2 slavar löser även ett annat problem, man kan minska slavarnas vikt och tillåta att dom arbetar mer, vilket ger en avlastning av det aktiva elementet + att man kan skippa subsonicfiltret.
|
 |
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 02:33:57
|
"Varför inte välja en subb som är byggd för att jobba i sluten låda? När du ändå ska använda en Bassis som ger dig all den extra bass du kan önska."
Vad finns det för element som kan uppfylla dom kraven i samma prisklass? här är det tråkigt nog pengarna som styr... och i en rimlig lådvolym.... Sen vill jag "boosta" så lite som möjligt, och bassisen kommer bara att användas i nödfall. Med lite tur så kommer den inte att behövas. "Når du først velger en slaveløsning vil jeg anbefalt to slaver. Dette fordi kassen din ellers vil stå å "svaje", da spesielt ved slavens tuning =dårlig lyd."
Slavens resonans kommer väldigt långt ner, men visst kommer den att arbeta ganska rejält. En lätt låda skulle nog kunna "svaja" nog mycket vid höga ljudtryck för att försämra ljudet. Men när lådan väger över 50kg och jag sällan lyssnar på mer än lugn volym så tror jag inte att det är ett problem. Har provlyssnat en konstruktion med 2st 12" (pushpull) och en slav, den var stabilt byggd så väggarna flexade inte, men den rörde på sig en aning, precis som du beskriver. 2 slavar löser även ett annat problem, man kan minska slavarnas vikt och tillåta att dom arbetar mer, vilket ger en avlastning av det aktiva elementet + att man kan skippa subsonicfiltret.
Hmm... For at kassen skal stå stille må den nok veie mer enn 50kilo, vel og merke med disse slavene. For at kassen skal stå stille MÅ man ha to slaver som står på vær side av kassen. Ikke en gang ei kasse på flere hundre kilo holder. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 17:25:44
|
En Basis kostar ju många tusen kronor! Så för dom pengarna skulle du ju kunna få bätre ellement en 10"XLS. |
 |
|
|
Topic  |
|