Lägger in en till fråga när jag ändå är på gång Är det olika ljudkaraktär på olika rör? Skulle vara kul att prova lite olika i mitt försteg Copland CVA306. Det är sex stycken Vacuum tubes 12AX7 / ECC83. Vad finns det att välja på, vad kostar det och är det svårt att byta dom själv?
Just nu: Musik: Bladerunner OST Film: "Jimmy P" [BLURAY]
Det är inte särskilt svårt att byta rör. Jag har själv bytt ett par gånger i mitt Copland försteg. Mina rör köpte jag via nätet på http://www.triodeelectronics.com. Priserna varierar en del beroende på om du vill ha nyproducerade rör eller NOS. Nyproducerade 12AX7 rör från ca 9 dollar/st. Lite dyrare om du vill ha matchade rör. NOS kan bli riktigt dyrt om du tex vill ha Telefunken. Mvh Nik
Tack för tipsen. Vad tror ni om Svalanders rör? Jag förstår inte om priserna är för 1 rör eller ett par. Har inte frågat dom ännu..
Sedan en annan sak, ifall någon råkar vara insatta i Coplands sortiment. När jag kollade igår så står det annorlunda specifikationer på rören. Numera 6922 jämfört med 12AX7/ECC83 som det stod innan. Är något rör sämre än det andra?
Edit: Har mailat Hans på Audioactive med samma fråga om Copland CVA306.
Det är lite lurigt det där med ekvivalenter till 6922, ECC 88 tex tål mindre anodspänning samt lägre spänning mellan glödtråd-katod. Detta kan vara viktigt om röret användes som katodföljare.
Men vilka rör skulle ni själva ha köpt om ni var i min situation? Alltså man har ändrat på hemsidan och skrivit att den har sex stycken 6922 istället för 12AX7/ECC83?