Author |
Topic  |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 21:34:36
|
En liten fråga mitt i htalarbygget - jag undrar om nån vet om HifiKit har andra dimensioner på basreflexrör än de som står i katalogen?
Jag har nu räknat ut vad volymen blir exakt (tom låda) genom att mäta volymen med vatten i den bit jag skar ut från lådan (baffelöppningen) och dra ifrån från den uträknade: 10,7 liter.
Basröret som sitter i de gamla NG8 är 53 x 160 mm (yttermått). Ca 49 mm innermått. Dessa mått har jag inte sett någonstans. Nån som vet? Jag vill helst ha 44-49 mm öppning.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:07:07
|
Kolla på VVS-firmor. Det finns plaströr i dimensionen 2". 50mm utvändigt. Det blir kanske 45mm invändigt. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:10:38
|
jag använder pringlesrör när jag testbygger ibland. du vet, chips -rör!!
funkar prima  |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:23:03
|
OK,
VVS firma blir det 
NN Pringles! Jag har ett i köket, fast det är för stor diameter tror jag.
Thomas |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:29:38
|
jag har faktiskt kört med dem, funkade bra. fast kanske inte till regält basfladder då.
men gratis va det. och sådant gillar jag. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:33:22
|
Gratis?? Tiggde du till dig dem från kompisar, eller (fick du tvinga i dig dem...)?   |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:35:30
|
JAG tycker inte om pringels, lillebror och katten gör däremot.
b&w:s basportar är knottriga, undrar om det är mumbo jumbo för att verka påhittiga, att det skall påverka luftflödet. |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:36:51
|
Nu när du vattenfyllt lådorna kanske dom sväller en del och då ändras ju volymen ;0) |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:38:03
|
En haj är ju inte slät för att turbolensen ska bli liten men kontrollerad. Det kan vara samma sak med deras basportar. Kanske man ska blästra porten... |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:42:43
|
svensson,
jag vattenfyllde bara de delar som jag sågade bort, alltså de som inte ska användas på lådorna 
T |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:45:41
|
Thomas, skoja bara. Tala om hur dom låter sen.
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:49:29
|
svensson, det ska jag med det dröjer nog fram till jul. Ska löda aktiva filter också, samt har mycket jobb + resa till Uganda framför mig...
T |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:52:06
|
OK, många projekt folk har i luften... väntar med spänning på ditt. |
 |
|
Softman
Member

131 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:18:09
|
Knottrig port=lägre flödesmotstånd...eller något sådant. Jag kollade en artikel på nätet för en tid sedan som behandlade detta. Lite av samma princip som golfbollen, groparna bygger en "levande" luftkudde som minskar cs värdet på bollen eller något liknande, enl. artikeln uppstår samma fenomen i en port om den är utformad på detta sätt...luftmotståndet minskar...flödet ökar...
Hmmm... kan det vara så? |
De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket... |
 |
|
Phear
Member

74 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 18:25:31
|
För några år sedan använde juh Spjutkastarna knottriga spjut, & det var nog inte "för hennes njutning" 8) nä knottrorna slår sönder turbulensen som försöker bildas, vilket gör att spjutet flyger längre (för långt eftersom dom spjuten förbjöds). -Så med knottriga basportar kan man skjuta bas på grannhusen 8).
/Per |
Mein hut der hat drei ecken |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 18:29:37
|
hur tillverkar man en sdåan basport då? |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 19:54:59
|
Ostbågar lirar schysstare! |
sound pollution |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 20:03:51
|
Som någon nämde är det laminärströmning man försöker åstadkomma med knottrorna och inte "hennes njutning"...
På båtar åstadkommer man laminär strömning genom att de inte är "blanka" utan de har en matt yta.
Nu är det ju iof flera multiplar mellan vattens viskositet och luftens men man kanske bara skulle slipa porten med ett fint sandpapper så att man får en sidenmatt yta?
Mvh, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 14:56:52
|
Det kan ju inte skada iaf Varför inte klistra in små o-ringar längs hela porten? |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 18:53:45
|
quote: Originally posted by Thomas A
En liten fråga mitt i htalarbygget - jag undrar om nån vet om HifiKit har andra dimensioner på basreflexrör än de som står i katalogen?
Jag har nu räknat ut vad volymen blir exakt (tom låda) genom att mäta volymen med vatten i den bit jag skar ut från lådan (baffelöppningen) och dra ifrån från den uträknade: 10,7 liter.
Basröret som sitter i de gamla NG8 är 53 x 160 mm (yttermått). Ca 49 mm innermått. Dessa mått har jag inte sett någonstans. Nån som vet? Jag vill helst ha 44-49 mm öppning.
Thomas
Jag förstår inte riktigt. Har du hällt vatten i lådan ? ;) Sorry, men jag måste fråga...
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 19:23:32
|
JM,
jag har alltså inte hällt vatten i lådan som är själva högtalaren. Högtalaren är asymmetrisk och svår att beräkna volymen på. Den del som jag skar bort mätte jag med vatten, för att veta hur mycket som försvann från den från början kubiska låda som jag utgick ifrån.
Thomas |
 |
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 09:46:06
|
Aha ! Skönt ! Då förstår jag ! Jag trodde en sekund att du hade hällt vatten i lådan.. Det hade varit himla kul isf..
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 10:54:30
|
Phear.... är månne spjutkastare? eller fd dito? |
 |
|
Phear
Member

74 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 11:01:27
|
quote: Originally posted by svensson
Phear.... är månne spjutkastare? eller fd dito?
Heh, jag har väl kastat spjut nån gång på jumpan i skolan men jag var ganska talanglös så det blev ingen karriär av det . Jag har bara ett lite "skevt" minne som kommer ihåg mer udda saker (läs värdelöst vetande )och inget annat...
har fundrat lite på hu man skulle kunna få till di där knottrorna och vad för grovlek som krävs. Idén är intressant. Humm, klistra grovkornigt sandpapper på insidan av röret, eller blästra, eller sån där "stenfärg" kanske. Jag kommer nog inte kunna hålla mig från att testa lite när jag har fått ihop mina högtalare. Diametern kommer ju iofs att minska och med en ojämn yta blir det svårt att mäta exakt. Nah, det kanske är vettigare att få till en bra akustik innan man försöker såna småtweaks. risken är att dom inte hörs annars...
/Per |
Mein hut der hat drei ecken |
Edited by - Phear on 2002/11/09 11:08:42 |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/09 : 11:36:36
|
"Knottrorna" på pjut, som jag tror Jan Z var först med, var ca 1-1,5 mm höga... Men å andra sidan ska man ju inte kasta högtalarna  |
 |
|
|
Topic  |
|