HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Flower Kings - Paradox Hotel (615)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:02:23  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message


Utgivningsår: 2006
Bolag: InsideOut
Katalognr: SPV 48872


Hjärtligt välkomna ska Ni vara! Stig in! Låt mig ta Era väskor. Ni checkar in där borta, och återigen, varmt välkomna till detta Hotel!

Roine Stolt är mannen bakom det svenska progressiva rockbandet The Flower Kings. Och jag kan med stor säkerhet säga att han är den mest produktiva och kreativa artist/kompositör/producent/textförfattare som Sverige kan stoltsera (pun intended) med idag. Oavsett vad topp-/hitlistor säger, oavsett vad "tracks" tycker och oavsett vad svenska exportrådet säger. Man behöver ju bara revidera vad han har gjort de senaste två åren för att med ens undra: Hur gör han för att trycka in 30 timmar på ett dygn? Allvarligt, man undrar. Inte nog med att det är en stor mängd han har åstadkommit, allt håller en mycket hög kvalitet dessutom...




Tillsammans med de eminenta musikerna Jonas Reingold, Tomas Bodin, Hasse Fröberg, Hasse Bruniusson och Marcus Liliequist blidar han The Flower Kings. Låt oss nu krypa lite närmare...


Paradox Hotel.


Bara titeln väcker en viss nyfikenhet. Det är ett dubbelalbum, på den första CD:n befinner vi oss i rum 111 och vistelsen på skiva två sker i rum 222.

Vid min första genomlyssning av albumet reagerar jag (till viss del till min stora lättnad) som så många gånger förr när man för första gången hör ett BRA album. När det hela är över sitter man och funderar på om det man just hört egentligen var något märkvärdigt. Man tvivlar lite. Eftersom jag varit med om detta förr (typiskt för den progressiva rocken är hur lång tid det kan ta innan ett album "öppnar sig") så gav jag inte upp. Albumet fick gå och gå och gå...

Det som sedan händer är på gränsen till magi. Allteftersom musiken flödar öppnar sig nya dörrar in till nya rum och nya dimensioner. Man ser nya detaljer i de gamla rummen. Man börjar förstå helheten och andemeningen. Underbart!




I jämförelse med TFKs tidigare alster så verkade detta album vara lite mera avskalad, inte riktigt lika komplext. Men fokus ligger fortfarande uppenbart på starka och bra melodier. Efter det att jag själv lyssnat igenom plattan tillräckligt många gånger för att ha skaffat mig vad jag tyckte var en god "uppfattning" om albumet så besökte jag deras hemsida inför denna recension. Mycket riktigt så har de medvetet "... målat med en bredare pensel..." (citatet fritt översatt).


19 spår är det totalt på skivan, 2 instrumentala låtar, varav den andra inte bara har ett lite udda namn, The Unorthodox Dancinglesson, utan även går i en lite udda taktart. Personligen hade jag gissat på växelvis 7/8 och 6/8, men enligt TFKs hemsida är det 13/8 (summan av kardemumman är ju trots allt densamma). I korthet kan man väl säga att hela plattan i allmänhet, och Paradox Hotel i synnerhet, behandlar den vackra planeten jorden och dess lite märkliga invånare... Texterna är tankeväckande och tänkvärda.


Låtarnas variation är mycket stor och inrymmer mycket dynamik, här finns lugna "un-plugged" låtar utan trummor, svängiga låtar, deppiga låtar, låtar med "äkta" orgel, låtar med tydlig koppling till blues (passa på att njuta av Roines fantastiska gitarrspel), mm, etc... Skivan har inte "allt", men väl så mycket.


Jag ska inte gräva för djupt, men vissa låtar känner jag för att att nämna lite mer ingående (fråga mig igen om ett halvår så är det garanterat inte samma låtar jag skulle tagit upp, men nu är nu).




Jealousy - Kan kontrasten mellan musik och text bli mycket större?!? Musiken är så vacker att den lätt skulle passat som ackompanjemang till det lyckligaste slutet på den finaste kärlekssaga... Men texten? Här är ett litet utdrag:

How I love when you fail
When your wings are tied down to the rail
When that train run you down
See that smile break down into a frown


Enligt Roine (hemsidan) handlar låten om hur djävulen sitter nere i sin håla och tittar avundsjukt upp på mänsklighetens lidande...


Hit Me With A Hit - En känga i ändlyktan på den allt mer kommersialiserade musikindustrin. Eller vad sägs om följande rader, dom är skrivna i texthäftet med citationtecken som om någon tilltalar någon annan:

"We don't want no bloody poem
We don't want your second thoughts
Don't you think you overdo it?
Have you heard that less is more?"

"You don't have to fight for recognition
You don't have to sweat to get the gold
You just have to shake those two and listen
You just have to do what you are told"


Kan man tolka det det på något annat sätt? En klar överkörning av unga entusiastiska artister, och ett mycket sexistiskt synsätt på vilka som "passar" som artister. Nu är det ju lyckligtvis inte alla skivbolag som beter sig så, men ett bolag är ju ett för mycket... (Min åsikt)


Life Will Kill You - Haha, titeln säger väl allt? Det är ju det enda som är säkert här i livet. Life WILL kill you. Av någon anledning är den för tillfället min personliga favorit, en bra låt helt enkelt.


The Way The Waters Are Moving - Är enligt texthäftet tillägnad tsunamins offer och överlevare. Man undrar ju om Roine själv var närvarande eller drabbad på något sätt, det är träffande, vackert och hedrande.




Paradox Hotel - Som jag nämnde tidigare: hotellet är jorden och gästerna dess invånare. Men frågan man måste ställa sig är: Hur många stjärnor har hotellet egentligen...? Visst, fasaden är putsad, det ser rent och fint ut, men...


Blue Planet - Sista spåret. En hyllning till vår vackra jord. Med onda aningar...


"Som vanligt" finns några långa låtar, 3 st är över 10 min, på vilka den tematiska/symfoniska uppbyggnaden lyser starkt. De flesta övriga låtar ligger runt 5 -> 7 min (vilket i och för sig kanske är ganska långa låtar?).


Som avslutning skulle jag särskilt vilja rekommendera alla Er som börjar tröttna på genomkommersialiserade artister, vars enda syfte är att agera profiterande dagsländor, att köpa albumet. Tillåter Du musiken att växa så kommer den att räcka mycket längre än radioskvalet. Garanterat. Texterna är genomtänkta och syftar till att få dig att tänka en gång till. Och gör gärna det. Tänk en gång till...

Allra sist vill jag rikta uppmärksamheten mot det som står skrivet allra sist i texthäftet, läs det och ta till Dig.

Mer info: www.flowerkings.se



"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:34:28  Show Profile Send Nothing a Private Message
Strålande recension!

Gör som jojje säger och köp skivan genast! Släng den i cd/dvd-spelaren, tag på hörlurar eller om du har anläggning som klarar av att ljudge detaljer, det funkar det också.


.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/04/10 :  20:09:35  Show Profile Send Hornta a Private Message
Jag måste bara köpa den här skivan, har alla andra så
Roine är kungen av svensk rock!

OT: Nån som har hört "?Voodoo Streets?" med just Roine Stolt?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Edited by - Hornta on 2006/04/10 20:11:47
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/04/11 :  08:54:21  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Nothing: Tack. Du som också har lyssnat på den, jag hoppas att texten speglar skivan på ett rättvist sätt...? Det är ju första gången jag ger mig på en recension så "tidigt" (2 veckor efter släpp). Tvekade lite igår, men då var det ju för sent att ångra sig...

Hornta:

quote:
Roine är kungen av svensk rock!


Se där, en som vet vad han pratar om... Synd bara att det inte är fler som kommit till insikt...

Ang. "Wallstreet Voodoo" (Roines senaste soloalbum, åxå en dubbel, släpptes i november, snacka om produktiv).

1) Det är inte att betrakta som OT tycker jag...
2) Köp den!
3) NU!

Skivan är klart inspirerad av 60-talsmusiken och bluesen. Det låter inte som TFK. Det låter inte som något annat jag hört (levde inte på 60-talet), men det är bra som få jag har hört! Skivan ÄR ett måste...



"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/11 :  08:54:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kul att ni plockar fram en svensk grupp som får så lite uppmärksamhet här i Sverige.
Det är en skam, för det är ju en av våra absolut bästa musikgrupper.
Jag såg att David Gilmour hamnade på 10-topplistan över sålda album här i Sverige, varför finns inte Paradox Hotel där? Borde verkligen tilltala samma publik.

När jag var tonåring i slutet av 70-talet var jag och såg Kaipa live ett antal gånger.
Det var min absoluta svenska favoritgrupp vid sidan av Trettioåriga Kriget.
Där startade Roine sin karriär och han var inte äldre än jag. Men han visade redan vilken talang han hade som låtskrivare. Gitarrspelet var av naturliga skäl inte lika utvecklat och jag minns att han stod och såg rätt missnöjd ut när han spelade fel.
Efter tredje skivan "Solo" hoppade han av till min stora besvikelse och släppte sedan en soloskiva, "Fantasia" som jag mer beundrade än gillade. Efter det tappade jag kontakten med hans musik. Jag undrade var en sådan talang tog vägen. Nu vet jag. -94 släppte han en soloskiva "The Flower King" som fick såpass stor internationell framgång att han tyckte det var lönt att dra igång ett band. Så rullade det igång och de har turnerat över hela världen och räknas som en av de tre största prog-banden idag. Ett 10-tal plattor varav 4 dubbel-cd har dom hunnit släppa.

Roine var även med i "supergruppen" Transatlantic som släppte två hörvärda plattor.
Den gruppen är tyvärr avsomnad idag.
Han har även deltagit i andra projekt, bl.a. Kaipa som återuppstod i början av 2000-talet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:05:44  Show Profile Send Hornta a Private Message
Ska köpa Roines skiva oxå, har inte hunnit bara

Recesion från metalcentral:
http://www.metalcentral.net/index.php?option=com_content&task=view&id=1935&Itemid=34

Transatlantic - Bridges Across Forever, är så sjukt bra! Ett måste för alla progg-fans.
Jag har 2 skivor med Kaipa och de växer (som alltid) ju mer man lyssnar, tyckte det inte var bra först, men sen så kunde man inte sluta lyssna


Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:08:18  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Björn-Ola: Tack för bakgrunden

Å jag håller med dig, alla som inte känner till TFK borde skämmas! Eller är det vi som diggar dom som ska skämmas för att vi inte lyckas marknadsföra dem bättre?? Jag har i alla fall gjort ett litet försök här...

Om vi ändå rabblar upp Roines projekt så bör man ju inte glömma att han ju är med på Tangents första två plattor också (behöver jag nämna att dom är i allra högsta grad köpvärda?), den tredje släpptes för inte så länge sedan men Roine avböjde sin medverkan pga att han hade för mycket annat i göringen (han har alltså begränsningar trots allt!).


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:53:18  Show Profile Send Nothing a Private Message
Bör nämnas att jag har försökt marknadsföra Flower kings så länge jag har varit medlem på detta forum! Även The tangent och Karmakanic!
Om man är ett fan av en grupp, följer det sig helt naturligt att kolla upp sidoprojekten, tycker jag.

Kan förövrigt säga att jag näst in till lyssnat på Tfk varje dag i 6 års tid!

wallstreet voodoo är helt klart en grymm platta, vad skall man säga, Roine Stolt! Kanske?

Edited by - Nothing on 2006/04/11 16:03:20
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:22:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Instämmer, detta var en strålande recension!

Inte riktigt min typ av musik men jag kanske skulle ge det en chans ändå, "I might like it"...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/11 :  16:31:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Testa "Flower Power". Den är nog lättast att komma in i.
Inga plattor dom släppt är omedelbara, men "Flower Power" är nog den lättaste, tror jag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:06:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är ni intresserade av vad Roine gjorde på 70-talet så har man släppt en samlingsbox "The Decca years 75-78" med deras tre första plattor samt lite demoinspelningar och live-material. Studio-plattorna står sig faktiskt riktigt bra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:19:34  Show Profile Send Nothing a Private Message
Flower power lättast!? Håller inte med dig. Bäst kanske men inte någon introduktion direkt. Introduktioner bör vara en minst svår skiva, en med många sköna melodier inte allt för experimentel. typ Space revolver? eller varför inte Rainmaker? eller Stardust we are hugget som stucket, inte Flower power!

Den samlingen blir man intresserad av, även om "gammla" Kaipa inte är min melodi direkt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:23:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Okej då. Det var den jag började med och jag föll som en fura.
Melodierna är ovanligt fina.
Men dina tips är inte dumma heller.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/04/11 :  21:12:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hmm, ni verkar inte riktigt vara överens...
Jaja, får väl se vilken det blir, men plockar nog i alla fall med någon nästa gång jag beställer lite skivor.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/11 :  21:43:03  Show Profile Send Nothing a Private Message
Köp Space revolver!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:38:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Space Revolver är nog den mest helgjutna plattan. Den är oerhört bra, men det tog mig några varv att lyssna in mig på den.
Rainmaker är mer omedelbar, men väldigt ojämn.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/04/13 :  09:24:57  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Kanske skulle passa på att tipsa om att InsideOut har nyligen släppt en "dubbelbox" som innehåller Flower Kings "Retropolis" och "Back in the world of adventures" till det nästan löjligt låga priset på ca 140:- (beroende av inköpsställe).

Annars håller jag med om att "Space Revolver" är ett bra val av "gammal" TFK...


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/04/13 :  21:29:47  Show Profile Send Hornta a Private Message
Jag började med Rainmaker och sen var jag fast

Nu väntar jag på nästan löning, sen så ska det handlas lite mer Roine

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:11:31  Show Profile Send Nothing a Private Message
Nu när TFK's album är på tal tänkte jag tippsa om en skiva som inte har fått den uppståndelse den helt klart är förtjänt av
Tomas Bodin - I AM

Vilken höjdarskiva! Den har gått mer från än till nu i snart ett halvår.
P.g.a. andra skivsläpp har den hamnat på sidoflanken.

Lyssnar på den nu. Snacka om att skivor kan växa från hög till
extremhög!

Tfk'are lär absolut inte bli besviken, kan även säga att den inte är som Tomas tidigare släpp! utan mer Tfk/karmakanic med inslag från pink floyd, beatles, och jag kan skönja fragment från DT och Rush även om nu Tomas inte inspirerats från dem, men än då. Alltså rock, blues, heavy, prog, klassisk, folkmusik, allt i ett! [som vanligt]
Han refererar även med slingor direkt tagna från Unfold the future.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:28:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det måste jag göra. Jag gillar helt klart det han bidrar med på Flower Kings-plattorna.
Han verkar ha sinne för bra melodier.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/04/20 :  11:37:04  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tack för tipset Nothing, låter lovande. Skivan står på min inköpslista, får väl ta och flytta upp den då...


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/23 :  10:56:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Den här plattan (eller plattorna)måste kvala in som en av 2006- års bästa. Den är helt klart i höjd med det bästa dom gjort. En dubbel-cd utan några egentliga dippar. Mycket bra musik för pengarna.
Den kan också vara en bra inkörsport till deras musik eftersom dom flesta låtarna är relativt korta och enkla att ta till sig.
Undantaget är dom två låtarna som inleder de båda cd-skivorna.
Här har Roine lagt ned mycket krut. Det handlar inte om att dra ut en låt på längden utan att mata på med så mycket idéer att det helt enkelt tar så lång tid att spela igenom allting.
20 minuter långa Monsters and Men består egentligen av tre sånger och två instrumentallåtar som inleder och avslutar. Samt instrumentalpartier med egna melodier som klistrar ihop sångerna. Mycket välmatat och hur läckert som helst. Jag sitter bara med ett fånigt leende rakt igenom hela låten. Resten är som sagt kortare låtar i dom mest skiftande musikstilar.
Flower Kings hör inte till dom prog-grupper som är ute efter att imponera och krånglar till saker i onödan. Melodierna sätts i centrum och arrangemangen tillåts sällan att skymma melodierna
Roine är heller inte en sådan låtskrivare som skriver varianter på samma melodi utan han har en väldigt bred palett. När han som här får hjälp av dom andra i gruppen som bidrar med med egna låtar så får vi en dubbel-cd där det inte finns en låt som liknar någon annan på plattan.
Roine delar numera också sången med Hasse Fröberg till skillnad från dom tidiga plattorna vilket är en fördel eftersom Roines röst kan låta lite grå och tråkig på visst material.
Sammantaget gör detta att Flower Kings numera fungerar mer som en homogen grupp än som Roines solo-projekt.
Jag utnämner Flower Kings till Sveriges bästa musikgrupp. Det är skamligt att svenska tidningar skriver så lite om en svensk grupp som säljer mängder av skivor och turnerar över hela världenvärlden och som räknas som en av dom tre största banden inom denna musikstil.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/04/23 10:57:48
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/23 :  14:54:55  Show Profile Send Nothing a Private Message
Du och jag delar inte riktigt åsikterna om Flower kings Björn-Ola.
Men var och en har ju sina tolkningar och känslor om musiken.

Paradox Hotel är helt klart på top 5 av bästa skivor som de har gjort. Paradox Hotel (Lär)/Är absolut (vara) det bästa släppet i musikväg 2006! Den är grymm skivJ**eln!

jag vill ha mer Roine i sången, tycker han har en unik accent i sången och jag älskar hans variationer och hans kreativa röstliga melodier framför allt hans barokaktiga betoningar med betoning på Rrrrrr! som passar perfekt i det mesta, Hasse gillar jag i det mer rockiga partierna inte mer än så. Han passar nästan bäst i bakgrunden, bland skalsång, körsång och "fyllsång" Refräng :).

The flower kings har alltid knutit ihop sånger och delat in långa låtarna i sektioner,(hens ordet Symfonirock) så låtarna på Paradox hotel är inget unikt!

.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/23 :  16:01:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Roine sjunger bra, inget snack om det. Med känsla och inlevelse.
Men han har röstkvaliten emot sig. Den är grå och saknar lyster.

Uppbyggnaden av "Monster and men" är typisk för dom längre låtarna. Det kanske inte framgick?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2006/04/23 :  17:44:17  Show Profile Send Nothing a Private Message
Men han har röstkvaliten emot sig. Den är grå och saknar lyster.
Jag tycker tvärt om.

Jag tycker roine har oerhört bra känsla och färg i rösten, Jag är inte riktigt förtjust i Hasses gälla rockröst, gäll kanske är att ta i, enformig tonal karaktär i highpitch, låter ofta ansträngd. Men han har samtidigt en mjuk speciell röst i lugna partier.
Hasse låter bra på de rockigare/rivigare låtarna, han är en mycket smalare sångare enligt mig. Inte smalare i omfång utan smalare känslomässigt och även melodiöst. Jag har inte några problem med Hasse i gruppen, tycker det finns en väldigt fin balansgång mellan dem som passar som handsken, TFK skulle inte vara samma utan honom!

.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/04/23 :  18:05:24  Show Profile Send hal a Private Message
Mycket intressant recension om en för mig helt okänd artist/grupp
Men det är ju detta som veckans skiva är till för.

Har precis beställt skivan, det skall bli hemskt trevligt att lägga in den i cd-spelaren.

Tack för en fin recension och alla trevliga synpunkter.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000