HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 monoknapp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/04/15 :  22:13:54  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


Lyssnar just nu av Schnabels Beethoven-tolkningar...

gamla inspelningar överförda till CD i MONO

på ett slutsteg jag just nu använder (Lenco) på tillfällig vistelseort finns en knapp på baksidan för omställning mellan mono och stereo...

undrar över den detsamma precis som vad jag undrat över på många andra förstärkare:

VAD EXAKT E DET SOM HÄNDER när man kopplar om till MONO? Förutsatt att inspelningen nu är i mono?

Zory
Polen

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/04/15 :  23:32:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
Är den inspelad i mono så _ska_ det inte göra någon skillnad.
Det finns olika sätt att ta fram en monosignal från en stereosignal. Ena är att bara ta ljudet från vänster kanal och skicka till höger och vänster.
Ett annat sätt är att lägga ihop höger och vänster och skicka ut det.
Finns fler sätt men jag tror det är någon av dom två jag nämnt som används.

Hoppas det klarnar lite
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2006/04/16 :  10:34:06  Show Profile Send byggarn a Private Message
Mono = bryggkopplat (en kanal)?
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2006/04/16 :  10:59:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Mono = bryggkopplat (en kanal)?
Precis vad jag tror att det handlar om. Jag tycker att det är klantigt av tillverkaren att skriva så. Bryggkoppling är bryggkoppling och kan inte missförstås.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/16 :  14:03:02  Show Profile Send Blue a Private Message
På en del äldre stärkare, till exempel budgetlegenden NAD 3020, fanns det ju en monoknapp på framsidan, som inte alls hade med bryggkoppling att göra, utan var avsedd att använda då man spelade upp monoinspelningar. Jag vet inte riktigt vad det är förstärkaren gör i det läget, någon som kan klargöra kanske?

Men sedan är det ju säkert så som ni säger med Lenco-slutsteget, att det är en omkoppling till bryggkoppling som finns på baksidan. Vanligare än att det bara står mono brukar väl då vara att det står typ "bridged mono", "bridged mode" eller liknande...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/04/16 :  16:25:51  Show Profile Send Daniel a Private Message
Nu skall vi se om jag får det rätt. Monoknappen på riaa-steg "låser" pickupen i horisontalläget, så att den inte kan röra sig vertikalt. Detta medför att man hör betydligt mindre utbrus och knaster som framförallt beror på ojämnheter i vinylens yta. När jag spelar gamla monoinspelningar med monoknappen intryckt så blir det förvånande tyst om vinylen.

Jag är nästan säker på att det är så här det funkar.

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/16 :  18:07:17  Show Profile Send Blue a Private Message
Daniel: Låter mysko att man via ett RIAA skulle kunna påverka pickupen rent fysiskt. Hur skulle det gå till? (Däremot finns det ju pickuper särskilt avsedda för 78-varvare, som väl oftast är inspelade i mono).

Men ja, jag har inte heller full koll på det här... Vore spännande om någon som vet kan förklara!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2006/04/16 :  20:04:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej det är så att mono knappen vanligen sitter på förförstärkaren. Det verkar lite knäppt att sätta en sådan knapp på slutsteget. Mono knappen fungerar helt enkelt så att man kopplar ihop vänster och höger kanal. Vad som händer då förutom att man får samma ljud i med båda högtalarna. Man får bort alla motfaskomponenter som t.ex skivrus nej förlåt skivbrus. Det är det som gör att man upplever att man får mindre brus men också lite mindre reverb från en stereoinspelning när den monokopplas.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/04/16 :  22:57:50  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
hej alla och tack för tips...

e det någon som vet var man kunde hitta dokumentation av de där gamla Lenco-stegen? De låter faktiskt inte alls illa...

gcs--du verkar ha koll ju...men jag förstår inte dina termer..kan du förklara lite?

en allmän fråga--i det här fallet e jag ju verkligen intresserad av det musikaliska materialet--ändå e det trist att lyssna i mono--man blir mycket fortare uttråkad, tycker jag...

synpunkter någon?

Zory
Polen
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2006/04/16 :  23:33:38  Show Profile Send gcs a Private Message
jag förstår inte dina termer..kan du förklara lite?
Det ska jag gärna göra om du säger vad det är som du inte förstår.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000