HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 ERA skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/04/16 :  21:28:24  Show Profile Send knoxville a Private Message
Hej!

Är hemma hos föräldrarna och hittade deras gamla skivspelare i förrådet. Den är av märket ERA och modellen heter MK4 (står så under spelaren iaf). Det sitter en Shure M75MC pick-up på den. Säkert gammal, men nålen är utbytt ett flertal ggr vet jag. Shure är väl ett bra märke iaf?

Någon som har en uppfattning om ERA är en hyffsad tillverkare av skivspelare? Spelaren är från 70-talet, så mycket vet jag, tyvärr inte mycket mer...

Ni som kan det här med skivspelare. Är det något att låna med sig upp till lule för mig?

mvh
Erik


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/16 :  21:48:17  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Knoxville. Det här och en massa mer info hittar du på nästa sida som svar på liknande fråga från rovis. Gå in och läs mera där.

ERA skivspelarna har bra rumbleavstånd, eftersom det är en liten och svag motor. Tonarmen är begåvad eftersom den är en av de få som inte fungerar som en orgelpipa - den är till skillnad från de flesta inte utformad som ett rör.
Men på grund av låg massa, lite för vek drivning och upphänging i de överförande delarna så är det bara en medioker spelare. Jag ringde dåvarande importören Claes Sandels, Audio Stockholm omkring 1973 och bad honom förklara vad det kunde komma sig att en Garrard 401 eller Thorens TD124 med påtagligt mer rumble ändå lät "bättre" det var mera "drag" i musiken. Han tyckte nog att jag var galen, deå ERAn hade bättre data både i avseendet rumbleavstånd och hastighetsstabilitet.
Idag (efter 30 år) har jag svaret på dom frågorna och har kommit till samma slag av frågor vad det gäller förstärkare. Hur kan en liten förstärkare med begränsad effekt och dataspecifikationer som inte är i toppklass, ändå "låta" bättre än den toppspecade förstärkaren. Får avvakta 30 år till så får vi se om jag får svaret på frågan.

Bo Hansson Rauna/Opus3
Bo

Bo
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/04/17 :  09:57:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har lekt mycket med en ERA-skivspelare för länge sedan, i originalskick är den mycket känslig för vibrationer och främst akustisk återkoppling. Det går däremot att få den väldigt bra med lite jobb, hela chassit måste stabiliseras och fötterna måste bytas ut (kan vara lite annorlunda om den har flytande upphängning som vissa hade).

Efter mina till slut mycket omfattande modifieringar var min ERA en av de bästa skivspelare jag hört. Jag tror inte det är lönt att lägga så mycket jobb som jag gjorde då som fattig student på en ERA idag eftersom det dräller av billiga och bra skivspelare på begagnatmarknaden.

Vad beträffar "vek drivning" så har jag och Bo Hansson inte riktigt samma erfarenheter tror jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000