HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 TD160 SME Series 3 - nollpunktsproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/21 :  19:41:40  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Thorens TD 160 har en fabrikstillverkad platta avsedd för SME tonarmar.
Med tonarmen i sitt bakre läge fattas det fortfarande ca 10 mm för att nollpunkterna skall hamna rätt.
Jag kollade med Mirre på Veteran HiFi, i morse. Han bekräftade problemet och svarade också på att det inte finns olika långa armrör till Series 3 armen, som var min första misstanke.
Har någon annan på forumet fått kombinationen att fungera eller har nån ide eller svar på frågan. Det måste sålts en hel del TD 160 med SME series 3. och hur fungerar det med övriga SME armar?

Bo Hansso Rauna/Opus3

Bo

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/04/21 :  21:17:12  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Roligt att höra att det är ett verkligt problem jag köpte en sådan kombination i början i början av 80 hos Ljudmakaren och den gick aldrig att ställa in trodde det var fel på mig så jag sålde den och köpte en Linn LP 12 på NK, Dom såldes där tror det var 80 kanske (den ångrar jag att jag sålde, Lp 12 altså).

Har alltid trott det var fel på mig läste den där manualen om och om igen men det gick aldrig att få det och stämma. Tack Bo du har befriat mig från ett ungdomstrauma var ca 18 år då och kände mig dåligt behandlad av hifi firman söm inte tog mig på allvar.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/23 :  11:15:48  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Precis vad jag misstänkte jag får det inte att stämma på min td 160b mk 2 med sme 3009.
Jag har armen så långt bak det går och det fattas lite för att stämma med min protractor!
Jag har kommit fram till att man måste kapa ur plåten för att få bak fästet.
Jag ställde en fråga här när jag köpte spelare men då var det ingen som kände till problemet.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/04/23 11:18:44
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/23 :  16:45:18  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Det ska inte vara ett picupskal som längst till höger på bilden?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/04/23 :  21:06:36  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
De tidiga "vanliga" 3009 hade en offsetvinkel på armröret designad för Stevenson's inställning (nollpunkter vid 60/117mm). Vill man ställa in dessa armar med Berwalds inställning med nollpunkter vid 66mm och 121mm måste man montera pickupen lite vinklad "inåt" i pickupskalet, alltså inte helt rakt.
Senare "improved" armar och 3009R är designade för 66/121mm Berwald nollpunkter.
SME III är jag lite osäker på, men jag har för mig att det finns flera olika armrör både med Stevenson-offset och Berwald-offset, så det är kanske det som spökar för Bo?

Edit: Hittade denna fil med data för en massa olika armar:
http://www.aaanalog.de/forum/dateien/AAA_Tonarm_Daten.pdf
Här kan man se vilka nollpunkter de olika SME-armarna är konstruerade för (kolumnen längst till höger), SME III har två olika armrör.

Edited by - bostrowskij on 2006/04/23 22:48:50
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/24 :  07:27:14  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
bostrowskij. Tack för info. Intressant att Series 3 har olika armrör, det var tydligen inte känt av SME importören.

Bo Hansson Rauna//Opus3

Bo
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/24 :  18:56:14  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har denna arm(är det serie 2)


Jag mäter 217mm med armen längst bakåt!

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/04/24 :  21:23:20  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Hoktuna,
Jo det är en serie 2, har en likadan själv på en TD150. Ska man köra MC är det serie 2 man vill ha ;-) Jag gillar också det löstagbara skalet, visst förlorar man styvhet men det är väldigt praktiskt.
Det fattas alltså 0,9 mm för dig. Det ska gå att montera en SME på en TD160 utan att kapa/fila i subchassit, jag tror att man måste göra hålet "rakt upp och ner" i armplattan. Det finns ritning på platta här:
http://www.theanalogdept.com/sme_td160.htm
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/04/25 :  19:30:13  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Felet som gjorts på min spelare verkar vara att armfoten är vriden i förhållande till plattan?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/25 :  20:52:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har en massa bilder på en äldre thorens , kan kanske vara till nån nytta

http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/thorens/

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000