HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Har Beyma 15K-200, vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/04/23 :  10:51:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Nu har jag lite plötsligt gått och inföskaffat en st Beyma 15 tums bas.
Imperiella basgångar i all ära, det kommer det kommer.... MEN, jag vill bygga nått enklare och smidigare att spela på innan Imperial hornet/hornen byggs, och min fråga är då: vad passar den bra till.
Med ett BL värde på 23,6 och ett Qts på 0,25 så tigger den om hornladdning men inte än....
Hur skulle det vara i en rak något dämpad 1/4 vågspipa? Eller en dubbelbasreflexlåda? Ett litet gulligt Voighthorn? En vanlig tråkig basreflexlåda? En sluten låda? Elektronisk korrigering? Bandpass?

Så passa på att komma med smarta ideer och förslag. Kan man såga alla delarna ur EN 22 mm spånskiva (1200X2500 mm) så ökar chansen dramatiskt att det blir av. Själv har jag utan att räkna eller simulera något, börjat snegla på en ca 300 liters dubbelavstämd basreflex låda. Första kammaren på 100 liter med en avstämning på 35-40 Hz och nästa kammare på 200 liter, avstämd till 17,5-20 hz. Borde kunna ge en del bas...
Nått sådant här:

http://profesional.beyma.com/ENGLISH/pdf/descarga.php?pdf=15K200.pdf

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/04/23 :  18:24:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag hittade denna bild på Audioasylums "High eff" avdelning för ett tag sedan. Det är någon variant av Tom Danleys Tapped horn.

Linasm har skrivit en hel del intressant om den. Han använder själv två stycken.

Det kanske skulle kunna vara nått att leka med. Väldigt trevliga yttermått för en baslåda som har bra tryck ner till 30 Hz och ca 6 - 8 dB högre verkningsgrad än motsvarande element i en basreflexlåda.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/04/23 :  22:00:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tror jag har hittat något jag skulle vilja prova, tack för tipset circlomanen, frågar du mig tycker jag du skall prova detta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2006/04/25 :  20:05:38  Show Profile Send Rapid a Private Message
Den där tapped horn verkar ju intressant! Har du några länkar att dela med dig av? Ett annat alternativ, som också är lite udda , är att bygga en Karlson coupler (inte Carlsson coupler):



http://home.planet.nl/~ulfman/
http://www.biokurs.de/karlson.htm
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/04/25 :  22:43:17  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jasså, du köpte elementet på DIY-träffen? Höll i det ett tag, men köpte det inte. Haft sådana förut, fast i PA. Bra pris då det såg nytt ut.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:19:26  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Varför "slitsar" man sådär framför basen? Har sett sånt där förut, och timglasformad "slits" på riktigt dyra (100.000+) köpeshögtalare, minns inte vad de hette nu dock.

Stereo Audio
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/04/26 :  09:06:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Sajberrapid: Hr du själv använt Karlson coupler? Jag har läst en del ros men mer ris om dem. Det kan säkert låta fint men jag kan inte fatta vad den där slitsen gör i verkligheten.

Larsen: Japp! Det bidde en bas på DIY träffen. Ett bra pris för en bra bas.(hoppas jag)

Jag är nog mest inne på nån exprimentbetonad version av ett Tapped horn eller en dubbelavstämd basreflex. Egentligen vill jag nog bygga en enkel vanlig BR låda då jag inte riktigt har tid eller ork med expriment och krångel, men det känns som ett grovt övergrepp på mina ideal. Horn skall såklart byggas men jag måste röja ur arbetsrummet först för att det skall bli ett barnrum. Sen tilllåter min tjej/sambo ett par IMPERIALHORN
Stackars mitt hyreskontrakt! Hur skall jag kunna hålla mig borta från Infected och Yello mfl bastunga skivor????

Den första lådan är egentligen mest för att få klämma lite på basen lite.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2006/04/26 :  18:46:46  Show Profile Send Rapid a Private Message
Circlomanen - Nix, jag har aldrig testat den. Jag har laggt ner mina hornprojekt och investerat i ett par LTS F1 . Karlson couplern verkar va en bredbandig kvartvågspipa Jag saxxar in lite info från länken (http://home.planet.nl/~ulfman/theory.htm):
"The Karlson may be called a broadband-resonator; the resonator in the design is an aircolumn ....... The Karlson can therefore be seen as a special bass-reflex enclosure, of which the port is loaded with an open pipe that has an exponential cut."

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/26 :  18:52:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
sajberrapid: På den sidan har jag varit på...har dock inte grävt i ämnet särskilt mycket med det ser ju onekligen intressant ut.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000