Hola! Först o främst vill jag tacka ödmjukast för alla kanontips på mitt lilla image 50-projekt Priceless...
Nu till en annan femma, min förstärkare.. Jag blev lite konfunderad härom dagen, min NAD C350 ger en uteffekt på 60Wattus, 55Ampearus.. P=UIcos(fi) väl? Skulle 350:n bara lämna max 1.1V!? Jag förstår inte riktigt det där.. Vill man ha hög ström eller spänning? Har det med hur trögdrivna högt är? Skulle man inte kunna boosta upp spänningen för att krama ut lite mer effekt?
den lämnar väl 60 wattus in i 8 ohmus och om impedansen sjunker så måste den trycka på mer amperus. mycket kortfattat så om högtalaren sjunker nånstans till vi säger 0.5 ohm så måste steget kunna lämna många ampere för att kunna driva högtalaren.
Har hört att högtalarnas impedans kan variera, men under 1ohm!? Damn! Hur går det till? Sjunker inte motståndet med sjunkande temp.?
Och sen vad det gällde U & I, att man önskar ett högt värde på strömmen är väl mer eller mindre självklart om man har något sånär hög känslighet.. Men spänningen? Det är väl i spänningstopparna som är svårast att få sann trohet?