HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Batteritest?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/04/27 :  18:53:32  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Har 4 batterier från trädgårdmaskiner som skrotats och inte använts mycket, om något alls. De ger rätt antal V, men det säger inte allt om skicket vad jag kan förstå. Hur ska jag göra för att se om de är schyssta. Jag har en enkel Multimeter.

Finns det något enkelt sätt?

Edit: Stavning

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2006/04/27 18:54:02

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/04/27 :  19:07:52  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Inget enkelt som är bra... men :

Vad batterierna ger i tomgång (utan belastning) är inte värt så mycket: DU bör BELASTA batterierna med minst så mycket som det brukar användas till.... Har du 6 eller 12V batterier är bil/MC glödlampor bra belastningsobjekt.
FÖRMODLIGEN ligger det ett antal 1,2V ackar seriekopplade för att ge din spänning,,,, du måste ta isär och komma åt och mäta på VARJE cell, under belastning.
VAR CELL BÖR ge omkring 1,2-1,3V (2V om det är blyackumelatorer) ta bort de som inte ger rätt värde och ersätt med ett "lika stort" dvs rätt volt och Ah (ampertimmar)
b
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/04/27 :  19:21:34  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
De är ganska små batterier och är på just 6V resp. 12V. De är alla av sluten typ så jag kan nog inte mäta på celler i dem. Men det går inte bara att lysa med en lampa och se hur länge den lyser då, el. måste man åt varje cell?

Stereo Audio
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/27 :  20:37:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Blybatterier som farit illa brukar ha en lägre EMK än normalt, det är som sagt inte jätteprecist och egenligen behöver man en "färskt" batteri av samma sort för att kunna jämföra med.
EMK på ett 7Ah blybatteri ska väl ligga närmare 13V (jag kommer inte ihåg precis, egentligen ska man som sagt jämföra med något), om batteriet fått stryk (ex. kortslutits ett par gånger) så sjunker EMKen så mycket att även ett nyladdat batteri bara ligger strax över 12V.

Om man hela tiden använder exakts samma sorts batteri så lär man sig faktiskt att känna igen när det är dags att byta bara genom att mäta EMKen då och då.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/04/27 :  21:07:59  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hmm, EMK? Går det att mäta med multimetern? Inte så haj på vad den kan göra. Mätta bara mellan polerna utan belastning.

12V visade: 12,41 resp. 12,07
6V visade: 6,14 resp. 6,03

Ska se om jag har en lämplig laddare i närheten så får jag återkomma senare.

Stereo Audio
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8260 Posts

Posted - 2006/04/27 :  21:35:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Blybatterier som farit illa brukar ha en lägre EMK än normalt, det är som sagt inte jätteprecist och egenligen behöver man en "färskt" batteri av samma sort för att kunna jämföra med.

Borde det inte gå med lampa,så man får fram Ah/h,eller är jag ute och fiskar?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:02:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ledsen, borde inte krånglat till det så.
EMK är helt enkelt den obelastade spänningen, dvs den man mäter med en multimeter när inget annat är kopplat till batteriet.

Alla batterier har en "urladdningskurva" som ger spänningen vid ett visst strömuttag, ett 12V batteri är gjort så att det ger just 12V vid normal belastning men helt obelastat är spänningen något högre.
EMK är helt enkelt spänningen utan belastning.

Man kan beräkna spänningen ett batteri ger med V=E-R*I, där E=EMK, I=ström och R den inre resistansen (som bör finnas i databladet för batteriet)

Av det följer alltså att om man belastar ett batteri hårt så sjunker spänningen vilket kan vara bra att veta.

Att mäta antalet Ah (ampere-timmar, 7 Ah betyder att batteriet kommer fungera i 7 timmar om man låter det leverera 1 A, 14 timmar för 0.5A osv) är lite knepigt, enklast är nog att låta batteriet leverera ström till ett effektmotstånd av lämplig storlek medan man håller koll på spänningen över polerna med hjälp av en multimeter.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8260 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:24:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
7 Ah betyder att batteriet kommer fungera i 7 timmar om man låter det leverera 1 A

Ska det inte klara att hålla 12v dom timmarna då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

agh39
Starting Member

7 Posts

Posted - 2006/05/01 :  11:08:27  Show Profile Send agh39 a Private Message
Ett bilbatteri ska hålla 12,9 volt efter 1 timmes vilospänning efter laddning för att vara 100%.

http://www.schelinkryssarklubben.se/batel_brogren.pdf
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/05/01 :  13:18:15  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
ett batteri's Ah (ampertimmar) är lite missvisande om man inte tar hänsyn till HUR batteriet är konstruerat:
Ett bilbatteri på 55Ah klarar nog knappast att leverera 1A under 55 timmar.... (alla som glömt en lampa på i bilen skriver nog under på det) Däremot kan DET batteriet lämna en motsvarande energimängd under mycket kort tid (STARTMOTORN...)

ett Fritidsbatteri (blyacc) däremot kan lämna en låg ström till tex 12V belysning under en längre tid...


men till Stereo Audio: Det är bara att ladda dem och testa...

b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/05/15 :  11:30:33  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Hmm... verkar vara svårt att få reda på om det är 100% fräscha. Jag får ta det sen när skola och jobb lugnat ner sig. Tack för alla tips!

Stereo Audio
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/05/15 :  11:53:07  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Hmm... verkar vara svårt att få reda på om det är 100% fräscha.


Äsch! Inte heller.
Ta en vanlig glödlampa från en bilstrålkasstare (bör väl vara 12v 55w)och kolla hur länge den lyser med full effekt,efter det att du har laddat batteriet.
Det är väl inte så svårt?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8260 Posts

Posted - 2006/05/15 :  12:25:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det är ju det jag säger gamla bondknep är ju bäst.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000