Tack ! Men Ddet jag är intreserad av är bevara ca 1000 st. rullband som ska framtidssäkras. Det jag ville var att upnå högsta möjliga ljudkvalitet. Därför måste ljudkortet ha RCA ingångar. Inte en hobby mikrofon ingång. Materialet ska brännas in på CD format som back upp och sedan ofentlig gjöras via bibliotekssystemet Libra som sedan kan åtkommas via Nätet i form av MP3.
Därför måste det vara kvalitet på ljudkorten. Min fråga är vilka ljudkort är bra för detta ända mål ??
Ljudkort å annan datorhårdvara är väl inte mitt fält direkt....men en vän köpte ett ljudkort från M-audioå var mycket nöjd med prestandan...kommer dock inte ihåg modellnamn..länk:
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Hårdiskar krävs ständiga backupper på. Inte särskilt framtissäkert. Blir otroligt dyrt. vi pratart om ca 10. 000 timmar material.
Ifall de kraschar är infon borta- LTO Band är visserligen bättre då. Materialet måste brännas in i ett format som kan läsas. OK Man kan Bränna på DVD tar mer information minder plats. Rullnadens information börjar avta med åren. Materialet måste nu migrera bärare. Analoga kopior blir inte alltid bättre. samtidigt ska materialet spridas vidare varav ett digitalt media är en förutsättning. Arkivet för ljud och bild digitaliseras sitt material för att framtissäkta det. detr överförs där i 24/96 och lagras på LOT band. Så länge materialet inte tar för mycket plats kan man spara wawfilerna på hårdisk. Men de måste sparas på något annar media. Om 40 år kanske det finns bättre metoder att överföra dessa CD till annan media form. Men vi vet inte vad som händer i framtiden.
Högsta möjliga ljudkvalitet, då faller väl M-Audio bort medelst omedelbar verkan? Smakar det så kostar det, men inte nödvändigtvis skjortan. Man kan få RME HDSP 9632 för ca 400 euro vilket jag tycker är ett humant pris för det man får.