Jag skulle behöva en "liten" parametrisk (heter de så?) EQ, för att kompensera för avrullningen i ett bassystem (slutet). Är det någon som har sett något sådant kit eller bygge? Skulle va något i stil med denna http://www.marchandelec.com/wm8.html men lite simplare typ.
AA
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Det du verkar vara ute efter är vell nån slags "basbost". som höjer när basen rullar av. varning bara för att det en sådan kompensering kan suga rejält med effekt.
Edit :stavfel
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
WM8 är egentligen en " Linkwitz Transform " ( LT ) rätt av och inte någon parametrisk eq. Parametriska eq funkar bättre längre in i frekvensbandet, tex för att dämpa enstaka stående moder mellan rummets väggar. Vill man forma om avrullningen i slutna bassystem är det LT som gäller.
Marchands modell erbjuder ställbara parametrar från fronten när originalet dimensioneras från ett excelark eller med formelräkning och byggs med statiska värden. En ställbar apparat blir ju aldrig lika exakt som en bra uträknad fast och det hela blir ju en fråga om vad man vill uppnå. Den fasta kan enkelt byggas på en labplatta för någon hundring om man redan har en spänningskälla och sedan byggas färdig vid behov:
Tack snälla ni! Jag håller med dig AndersP att fasta värden är att föredra. LT-steget ser klart lättare ut att realisera än WM8:an. Jag ska genast läsa mer på länkarna.
AA
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
quote:Tack snälla ni! Jag håller med dig AndersP att fasta värden är att föredra. LT-steget ser klart lättare ut att realisera än WM8:an. Jag ska genast läsa mer på länkarna
Det var så lite så. Faktiskt är det så som Magils säger: På Rods sidor finns ett ännu mer lättförståeligt excelark. Däremot är det sällan man behöver kretskort eftersom det är bas och så lite komponenter. /AP