Nån som vet var man kan läsa om historik och modellerna i kronologisk ordning och därmed skillnader/förbättringar med tiden? Alltså nån entusiastsida eller nåt? Har letat men hittar inget!
Ps. Uttalar ni "Vaadia" Eller "Wåddia" eh...förstod ni den....?
jag håller med både timbre och mikael men föredrar helt klart mikaels variant det låter för fult med å =( annars är ju göteborska och norrländska sveriges i särklass vackraste dialekter =)
hehe, tanken var att det sista skulle vara amerikanska. Alltså börjar det med W+A så brukar det ju bli "WÅ" : typ "WAnt"! Men det blir ju då givetvis en tredje variant med både "W" och långt "A": Waaddia! Vet ni om AMerikanerna säger det med ett kort eller långt "A"? Min första variant med enkel "V" är klassisk försvenskning av engelskans "W"....
Ja det har ju inte direkt med ljudåtergivning att göra - bara lite kul vetande...
Har ni inte utrotat Wadia på Wåddiakusten ?? Jag hade helt klart önskat att jag vatt me´ vid eftermiddagens spelning. Trivdes Barber på sin spelning bland engelsmän och fransoser?
Har för mig att jag läste någonstans att uttal 2 är det riktiga (i ursprungslandet). Men så säger inte jag. Det verkar även vara ett personnamn i Indien, har jag märkt när man söker på ordet.